carburateurvraag 340 14.4 isolatieplaten
- V300 register
- Verbannen
Maar weer eens twee vragen over de Weber 32DIR carburateur op mijn 14.4S:
op het traject carburateurvoet <> inlaatspruitstuk zitten 2 dikkere plastic isolatieplaten.
ik heb altijd gedacht dat deze isolatie tegen opstijgende hitte vanaf het spruitstuk moeten geven.
waarom zit er dan een van die platen op de goede plek (op het spruitstuk) en een op de overgang
voorwarmplaat<>carburateurvoet??
de andere vraag:
op een foto bij een infoartikel over deze carb bij deze auto(s) zie ik dat de voorwarmplaat met
EEN bout (het artikel zegt "setscrew" aan de voet van de carb vast zit, terwijl er plaats lijkt voor
TWEE bouten (er is ook een 'gat' in de voorwarmplaat meer naar de voorkant van de auto).
was een tweede boutje/schroefje te duur voor Weber of is er een andere reden?
dank voor je reactie
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb je toevallig foto's van beide situaties? Ik ben zelf niet zo bekend met de 1.4 van Renault. Ik heb wel even 't Haynes handboek erbij gepakt. Ik zie hier geen plaatje in van de isolatieplaten, maar er staat: "A hot spot is fitted to the bottom of the carburettor and is heated by the engine cooling system. Its function is to heat the air entering the engine and it is seperated from the carburettor and manifold by insulating flanges". Simpel vertaald, onder de carburateur zit een hete plek waar (zoals ik 't begrijp) de hete koelvloeistof uit de motor komt welke er voor zorgt dat de lucht die de motor in komt want warmer is Dit is om het temperatuurverschil tussen de inkomende lucht (ookwel de te verbranden lucht) en de verbrandde lucht na de ontsteking in de motor te verkleinen. Hierdoor heb je in feite minder brandstof nodig aangezien 't temperatuurverschil kleiner is, waardoor je dus economischer kunt rijden. Dit komt ook overeen met de beschrijven van de 14.3 en 14.4 motoren zoals ik het in Haynes lees; deze zijn beide specifiek afgesteld op economisch rijgedrag. Nadeel is natuurlijk dat de inkomende lucht warmer is en dus minder dicht en daarmee minder zuurstof bevat, dus minder potentiele kracht. Maar dat terzijde.
Over het tweede kan ik weinig zeggen, ik zie ze ook niet in de Haynes staan. Grote kans dat iemand in de afgelopen 40 jaar een keer aan dit systeem heeft gesleuteld en vergeten is om dit boutje terug te plaatsen. Tip: op deze website www.volvotips.com/index.php/340-360/340-360-parts-catalog/ is de onderdelenlijst van de 300-serie te vinden. Dit zijn verschillende PDF bestanden van ~800 pagina's elk. Hier staat elk boutje en schroefje in inclusief de tekeningen. Erg handig om zelf even te downloaden zodat je dit bij de hand hebt! Ik zou 't niet helemaal uitprinten, da's toch weer zonde van de bomen en zoekt lastiger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Over het plaatje van de andere (2e) vraag:
ga naar www.volvo300mania.com/technical/B14_32DIR_v1.0.pdf
ga naar pagina 13 van die pdf:
het bovenste plaatje bedoel ik (carb die op zijn zijkant staat)
er is maar 1 geel pijltje naar de schroef waar ik het over heb.
de engelse tekst links van het plaatje begint met 'Remove the pre-heat...'
op de foto zie je het gele pijltje naar een gat rechts, maar spiegelbeeldig links
zit net zo'n gat -WAAR BLIJKBAAR GEEN SCHOEF IN HOORT/ZAT-
mijn vraag is: waarom niet, en zou dit vacuumlekken (door kromtrekken??) voorkomen (als er dus wel een schoef in zat)?
rustybuster
NB die website die jij aanhaalt presenteert ook een 340 manual, maar ik nog nooit zo'n onbruikbare gezien... (zal nog proberen Santa Lucia om bijlichten te smeken).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb geen idee of het andere gat schroefdraad bevat voor een schroef maar ik zie geen reden waarom deze er niet in zit. Als ik jou was zou ik proberen een tweede schroef erin te krijgen en kijken wat 't doet. Als er beter contact plaatsvindt zal de hitteoverdracht beter zijn en het zou inderdaad goed kunnen zijn dat dit het probleem met kromtrekken vd voet voorkomt.
Ik weet 't natuurlijk niet zeker want ik heb zo'n carburateur niet voor me maar het lijkt me dat 't geen kwaad kan om te proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Persoonlijk heb ik de oplossing van Steven (compleet andere isolatievoet met speciaal afdichtingsrubber) uitgevoerd en het blok liep gelijk super.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gisteravond nog een 340 uitgevoerd met het nieuwe type isolatieflens, die auto heeft maar 38.000km gelopen en toch al problemen :hmmz:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
hengel;n418096 schreef : .
Persoonlijk heb ik de oplossing van Steven ... uitgevoerd en het blok liep gelijk super.
Ik zag daarvoor een prijskaarte van euro 380 voorbijkomen, en dat kan rusty zich echt niet veroorloven.
(wat niks afdoet aan de waardering voor Steven).
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven zet in op dat superdure PEEK materiaal (wat ook in de medische wereld gebruikt wordt, dan weet je meteen waarom het zo duur mag zijn), maar als ik naar de originele setup kijk, zie ik 2 bruinige isolatieplaten waarvan er minstens een dichter bij de hittebron zit, en die platen (door Volvo uitgekozen) zakken dan NIET in / worden NIET week door de hitte?
Ik veronderstel maar even dat die isolatieplaten van 30 jaar oud niet de sublieme PEEK eigenschappen hadden.
Bij de pre-PEEK oplossingen van Steven las ik dat zijn kunststofplaat week werd en inzakte.....
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ja het is hard, en kan tegen hitte, maar zeer scheur gevoelig, vooral de onderste, heb er bijna geen eentje liggen die nog 100% heel is. Ga maar een heel goed kijken.
Allemaal scheurtjes.
Ik zou nog kunnen kijken voor dat materiaal, omdat ik een vrij dik blok gebruik is het wellicht minder scheur gevoelig.
Hier heb je bijvoorbeeld dat materiaal:
www.alibaba.com/product-deta...356400747.html
Dan zouden ze ongeveer €80,- goedkoper kunnen, is ook veel werk om ze te maken, daar gaan de nodige uren in zitten, zeker omdat ik ook het spruitstuk aanpas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Weet niet of dit voor mij gaat werken.
Afijn, ik heb laatst een n.o.s. carburateur op m'n 343 gezet van '78, daarbij heb ik de onderste flens weggelaten en dat werkt ook prima.
Maar het is wel een pré dat de voet van de carburateur 100% vlak is.
En dat je een gewapende pakking gebruikt onderaan, ivm hitte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.