- Berichten: 284
Weber revisie: choke afstelling?
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
12-06-2020 12:07 #635394
door BartJu
Weber revisie: choke afstelling? is gemaakt door BartJu
Afgelopen dagen met een
revisiekit
van Dafhobby een 32DIR109 gereviseerd. Dat wil zeggen, met
instructie
van dafhobby en
dit topic
alles gedemonteerd, gereinigd (de thinner optie, niet ultrasoon, wel alles met compressor doorgeblazen). Vanavond de boel weer in elkaar gezet.
Waar ik nog mijn vraagtekens bij heb: In de instructie bij stap G50 wordt de afstelling van choke klep gecontroleerd.
Welke aanslag wordt hier bedoeld?
De eerste aanslag die in beeld komt is van de palletjes die een machanische link naar gashendel hebben. Deze link is te stellen met een stelschroef (vroeger/later aangrijpen).
De tweede is een heel eind verder en is een vanaf de body uitstekend deel, met een kanaal erin. Dit is niet te stellen verder, behalve door te gaan zagen/vulringen bij te plaatsen. Hierover is dafhobby het met de vraagbaak en Haynes eens. Maar geen van drieen zijn er erg expliciet over.
Als ik bij mijn andere 340 kijk, dan wordt optie 2 bedoeld.
Zoals hierboven staat, zou er dan een stuk van het busje moeten, ik schat een mm of 6-7. Maar ik ken me amper voorstelllen dat ik het zo vernacheld heb dat het zo verlopen is, het is immeers een puur mechanische hefboom constructie. En het werkte wel gewoon voorheen (zij het met wat valse lucht)...
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Waar ik nog mijn vraagtekens bij heb: In de instructie bij stap G50 wordt de afstelling van choke klep gecontroleerd.
Welke aanslag wordt hier bedoeld?
De eerste aanslag die in beeld komt is van de palletjes die een machanische link naar gashendel hebben. Deze link is te stellen met een stelschroef (vroeger/later aangrijpen).
De tweede is een heel eind verder en is een vanaf de body uitstekend deel, met een kanaal erin. Dit is niet te stellen verder, behalve door te gaan zagen/vulringen bij te plaatsen. Hierover is dafhobby het met de vraagbaak en Haynes eens. Maar geen van drieen zijn er erg expliciet over.
Als ik bij mijn andere 340 kijk, dan wordt optie 2 bedoeld.
Zoals hierboven staat, zou er dan een stuk van het busje moeten, ik schat een mm of 6-7. Maar ik ken me amper voorstelllen dat ik het zo vernacheld heb dat het zo verlopen is, het is immeers een puur mechanische hefboom constructie. En het werkte wel gewoon voorheen (zij het met wat valse lucht)...
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
12-06-2020 16:02 #987770
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weber revisie: choke afstelling?
Tot de aanslag wil zeggen dat de choke klep niet meer verder aangedrukt kan worden met je vinger.
De 340 met B14 is nu eenmaal een wat grillig figuur wanneer ijskoud dus ik zou deze afstelling niet al TE kritisch bekijken.
Vaak is het toch wat fingerspitzen gefuhl waar het op de choke bediening aankomt, zolang het vacuüm de klep in ieder geval maar ietsje open kan trekken om na het aanslaan niet meteen weer letterlijk te wurgen, en dus af te laten slaan.
Ondanks mijn pietje precies zijn moet ik de choke na aanslaan altijd meteen ietsje terug drukken anders verlaagd het toerental geleidelijk tot het punt waar de motor af dreigt te slaan.
Dit hoort niet zo te zijn maar ik heb er eigenlijk verder geen actie meer op ondernomen, werkt voor mij zo ook prima
Belangrijk vind ik dat hij meteen aanslaat al is het nog zo koud, en bij direct de choke ietsje terug drukken ook netjes blijft lopen.
Voor zover mijn twee centen, hopelijk helpt het wat.
De 340 met B14 is nu eenmaal een wat grillig figuur wanneer ijskoud dus ik zou deze afstelling niet al TE kritisch bekijken.
Vaak is het toch wat fingerspitzen gefuhl waar het op de choke bediening aankomt, zolang het vacuüm de klep in ieder geval maar ietsje open kan trekken om na het aanslaan niet meteen weer letterlijk te wurgen, en dus af te laten slaan.
Ondanks mijn pietje precies zijn moet ik de choke na aanslaan altijd meteen ietsje terug drukken anders verlaagd het toerental geleidelijk tot het punt waar de motor af dreigt te slaan.
Dit hoort niet zo te zijn maar ik heb er eigenlijk verder geen actie meer op ondernomen, werkt voor mij zo ook prima
Belangrijk vind ik dat hij meteen aanslaat al is het nog zo koud, en bij direct de choke ietsje terug drukken ook netjes blijft lopen.
Voor zover mijn twee centen, hopelijk helpt het wat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
12-06-2020 19:16 #987771
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weber revisie: choke afstelling?
En er zit een stelschroef op die de hoeveelheid gas bedient ten opzichte van de stand van de choke klep.
Dat verschilt ook een beetje per auto, bij een koude start met vol choke moet de motor richting 1600 tot 1800 toeren gaan.
Als dat anders is dan kun je dat regelen met die stelschroef (ook voorzien van een borgmoertje)
Dat verschilt ook een beetje per auto, bij een koude start met vol choke moet de motor richting 1600 tot 1800 toeren gaan.
Als dat anders is dan kun je dat regelen met die stelschroef (ook voorzien van een borgmoertje)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
12-06-2020 22:26 #987772
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Weber revisie: choke afstelling?
Dank heren voor jullie 2 maal 2 centen!
Niet te zwaar aan tillen dus, waarschijnlijk was het identiek aan wat ie nu ook doet. En ook dat werkte.
Bij volledig induwen (uittrekken dus eigenlijk) van de choke drukt hij de klep helemaal potdicht. Maar inderdaad, de pneumatisch heeft dan wel slag om daar iest aan te doen. Of deze ook de kracht heeft dat durf ik niet te zeggen, alles ligt nog op tafel hier.
Het stellen van de hoeveelheid gas, dat stata dus in relatie tot de koude start toeren. Goed te weten!
Ik haal dit weekend nog even luchtfilter van de andere 340 af, eens kijken hoe het daar zit. Als daar verder niets uitkomt (aan inzichten dan), dan ga ik het daarna maar zo proberen.
Ik zal jullie gepost houden....
Niet te zwaar aan tillen dus, waarschijnlijk was het identiek aan wat ie nu ook doet. En ook dat werkte.
Bij volledig induwen (uittrekken dus eigenlijk) van de choke drukt hij de klep helemaal potdicht. Maar inderdaad, de pneumatisch heeft dan wel slag om daar iest aan te doen. Of deze ook de kracht heeft dat durf ik niet te zeggen, alles ligt nog op tafel hier.
Het stellen van de hoeveelheid gas, dat stata dus in relatie tot de koude start toeren. Goed te weten!
Ik haal dit weekend nog even luchtfilter van de andere 340 af, eens kijken hoe het daar zit. Als daar verder niets uitkomt (aan inzichten dan), dan ga ik het daarna maar zo proberen.
Ik zal jullie gepost houden....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
13-06-2020 19:18 #987773
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Weber revisie: choke afstelling?
Vandaag even luchtfilter open gehad, en wat denk je?
Inderdaad ook bij de verder redelijk lopende motor is het zo dat de mechanische choke de klep helemaal dicht duwt. Zal wel zo mogen/kunnen/horen bij de 32DIR109.
Verklaard wel waarom je bij aanslaan van de motro de choke beter iets terug kunt duwen ipv helemaal uit laten.
Raar eigenlijk, dat ze hier dan wel stampij over maken in alle handleidingen, maar het in de praktijk anders is. En als je een basis flow wilt behouden, waarom dan niet een palletje waar de klep tegen aan kan vallen? Of een gaatje erin? Of een stelschroef op de 'aanslag'? Of een verstelbaar stangetje?
Anyway. Tijd om m nog te smeren, en dan maar eens aan de uitruil beginnen.
Inderdaad ook bij de verder redelijk lopende motor is het zo dat de mechanische choke de klep helemaal dicht duwt. Zal wel zo mogen/kunnen/horen bij de 32DIR109.
Verklaard wel waarom je bij aanslaan van de motro de choke beter iets terug kunt duwen ipv helemaal uit laten.
Raar eigenlijk, dat ze hier dan wel stampij over maken in alle handleidingen, maar het in de praktijk anders is. En als je een basis flow wilt behouden, waarom dan niet een palletje waar de klep tegen aan kan vallen? Of een gaatje erin? Of een stelschroef op de 'aanslag'? Of een verstelbaar stangetje?
Anyway. Tijd om m nog te smeren, en dan maar eens aan de uitruil beginnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
13-06-2020 21:25 #987774
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Weber revisie: choke afstelling?
Ja, hij duwt hem helemaal dicht.
En als de motor aanslaat zorgt het pneumatische chokemembraam ervoor dat deze toch een stukje open komt te staan.
Kijk maar eens wat het doet bij lopende motor.
Dat membraam is sterker dan je denkt. Ook al gaat het wat stroef hij trekt hem zonder moeite open.
En als de motor aanslaat zorgt het pneumatische chokemembraam ervoor dat deze toch een stukje open komt te staan.
Kijk maar eens wat het doet bij lopende motor.
Dat membraam is sterker dan je denkt. Ook al gaat het wat stroef hij trekt hem zonder moeite open.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-06-2020 21:42 #987775
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weber revisie: choke afstelling?
voor het controleren van die 4 mm moet je ook de chokemembraan even met de hand induwen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
13-06-2020 22:02 #987776
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weber revisie: choke afstelling?
Voor een goed begrip van dit soort zaken is een goede cursus eigenlijk zeer aan te raden.
Destijds zo'n cursus bijgezeten die werd gegeven door wijlen Wouter N.
Dat was echt enorm leerzaam en gaf veel inzicht.
Als ik de teksten van Bart hierboven lees zou ik zonder nu arrogant te willen zijn wensen dat ik via een 'beam me up' even kon meekijken en denken.
Overigens ook een goede tip Wim!
Destijds zo'n cursus bijgezeten die werd gegeven door wijlen Wouter N.
Dat was echt enorm leerzaam en gaf veel inzicht.
Als ik de teksten van Bart hierboven lees zou ik zonder nu arrogant te willen zijn wensen dat ik via een 'beam me up' even kon meekijken en denken.
Overigens ook een goede tip Wim!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
14-06-2020 10:08 #987777
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Weber revisie: choke afstelling?
Dank heren voor het meedenken!
Indien ik de pneumatische choke 'help' dan komt de opening inderdaad op 4mm. Dus dan klopt het toch weer.
Al staat dus niet in de tekst van Dafhobby. Daar komt de pneumatische choke pas kijken bij een tweede afstelronde: activatie moet dan leiden tot een spleet van 5-6 mm.
Hoewel dat dus niet in lijn is met wat ik zie, en met wat hierboven gesteld wordt, moet dus aannemen dat het wellicht de instructies zijn voor een andere, niet nader genoemde versie van de carb. Op een aantal plaatjes staat er ook een klepje in de tweede trap, hetgeen een 109 niet heeft. Goed mogelijk dus.
Hopelijk straks tijd hier wat mee te doen, in de auto.
Indien ik de pneumatische choke 'help' dan komt de opening inderdaad op 4mm. Dus dan klopt het toch weer.
Al staat dus niet in de tekst van Dafhobby. Daar komt de pneumatische choke pas kijken bij een tweede afstelronde: activatie moet dan leiden tot een spleet van 5-6 mm.
Hoewel dat dus niet in lijn is met wat ik zie, en met wat hierboven gesteld wordt, moet dus aannemen dat het wellicht de instructies zijn voor een andere, niet nader genoemde versie van de carb. Op een aantal plaatjes staat er ook een klepje in de tweede trap, hetgeen een 109 niet heeft. Goed mogelijk dus.
Hopelijk straks tijd hier wat mee te doen, in de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
14-06-2020 15:12 #987778
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weber revisie: choke afstelling?
Hahaha daar is de beruchte tweede choke klep weer, die hebben ze destijds bij Volvo gewoon wegbezuinigd, welke oet gebruikt er nu de tweede trap bij het nog koud zijn van de motor.
Ik heb destijds alles zo gedetailleerd mogelijk weergegeven, ik durf het wel aan te zeggen dat je daar alle noodzakelijke informatie vindt.
Is destijds met een wijlen Wouter N en Anjo approval bezegeld
Ik heb destijds alles zo gedetailleerd mogelijk weergegeven, ik durf het wel aan te zeggen dat je daar alle noodzakelijke informatie vindt.
Is destijds met een wijlen Wouter N en Anjo approval bezegeld
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets