B14 carburateur perikelen en oplossingen

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2021 22:10 #1041374 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
De laatste flens van mij is uit PEEK (Polyetheretherketon) en is beige van kleur. Speciaal super kunstof dat tegen extreme hitte kan en is harder van zichzelf.
De vorige versie was uit PVDF (Polyvinylideenfluoride) en is wit van kleur.


En als je op de vorige pagina kijkt dan zie je dat deze flens al dikker is en ik allang de warmte plaat heb weggehouden.
Zou zeggen, kijk dit topic nog even op je gemak door, dat scheelt weer een hele hoop uitleg :D ;)

Is meer van, als je nog steeds problemen ondervind, ik bied mijn oplossing met de dikke flens nog niet officieel aan.
De auto die op de laatste flens wat moeilijk liep heb ik er voor nu ook voor gekozen om alleen de onderste isolatie flens weg te laten en de voorverwarming direct op het spruitstuk te monteren met een gewapende (dikkere) pakking.
Dit omdat de voorverwarming een honingraat profiel heeft en dit beter in de pakking gedrukt wordt.
Deze motor loop nu dan ook weer helemaal zoals het hoort.
Uiteraard wel met een gevlakte carburateur. En tevens het pikkie weggeboord in de bovenste flens en aan de onderzijde van de carburateurvoet een extra M5 gaatje getapt zodat de voorverwarmingsplaat met 2 schroeven vast zit. Het gat zit er al, kan zo een M5 tap in.

Voordeel hiervan is dat deze ook aan beide kanten in het midden wordt aangetrokken aan de carburateur.
En dat scheelt weer mocht deze krom trekken ;)


Zonder deze voorverwarming werkt het na mijn idee ook prima. Dit heb ik al 2 winters ervaren.

Voordeel van deze rubberen pakking is dat het meebeweegt mocht de voet opnieuw krom trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2021 11:03 #1041375 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Dank voor je reactie!

Ik zie op Wikipedia ( en.wikipedia.org/wiki/Polyether_ether_ketone ) dat dat PEEK een 'glass temperature' heeft van 143 gr.C., wat volgens de betekenis van die term wil zeggen, dat vanaf die temperatuur het PEEK gaat verweken.
Lijkt me niet echt gewenst voor een flens die face-to-face contact heeft met een loeiheet spruitstuk.
De bedoeling was toch dat die PEEK flens het mogelijk moet maken de carburateur stevig aan het spruitstuk te bouten, maar als het PEEK dan 'wegzakt' zie ik de luchtlekken al weer op-poppen.
Maar je hebt dit mogelijk allang bedacht...?

Groet van
rustybuster

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2021 14:57 #1041381 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Beetje raar dat dat daar staat, ik haal dit materiaal bij een kunstofspecialist, daar heb ik ook een uitgebreid boek over meegekregen waarin het volgende staat:
Continu 240 graden bestand. Het inlaat spruitstuk komt niet boven de 140 graden, dit heb ik al eens gemeten met een laserthermometer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2021 17:08 #1041384 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Nu een flens gedemonteerd die op m'n testauto zit. De bovenkant dicht zeer goed af, geen twijfel mogelijk, het rubber wordt goed in de voet van de carburateur gedrukt zoals je op onderstaande foto goed kunt zien.

Ik laat voor de volgende de rubber o-ring wat verder uitsteken om er wat meer druk op te zetten.
Kunstof zelf is niets aan te zien, dat geloof ik verder wel.



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-07-2021 10:28 #1041439 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Ik wil nog even terug gaan in de draad-tijd..

In de eerste post van Steven staat aan het einde een filmpje van een lopende motor.
Het mag waar zijn dat het motortje daar nog niet perfect loopt, maar ik krijg toch vochtige ogen als ik het filmpje bekijk.
Zo mooi heeft mijn motor nog nooit gelopen (ik heb 14.4S met 32DIR109 in een cvt).

Ik heb het verhaal gelezen en denk dat het bij de motor in de film ook gaat om dit type, en dat daar tussen carburateur en
inlaatspruitstuk het voorwarm-blok en de twee isolatieplaten (als origineel) aanwezig zijn.
Er zouden daar dan 4 pakkingen aanwezig moeten (zijn als ik het goed tel).
Zijn die alle 4 van het 'zwarte Viton 1,5 mm.' type of zit het toch anders??

Achtergrond: ik zou graag de motorloop van het filmpje bereiken, maar ben niet in staat kunststof platen te bewerken/fraisen.
(ik heb geen cnc-draaibank in de meterkast staan helaas...).

Dank voor je info hierover.
rustybuster

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2021 12:40 #1041440 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen

rustybuster;n417456 schreef : Ik wil nog even terug gaan in de draad-tijd..

In de eerste post van Steven staat aan het einde een filmpje van een lopende motor.
Het mag waar zijn dat het motortje daar nog niet perfect loopt, maar ik krijg toch vochtige ogen als ik het filmpje bekijk.
Zo mooi heeft mijn motor nog nooit gelopen (ik heb 14.4S met 32DIR109 in een cvt).

Ik heb het verhaal gelezen en denk dat het bij de motor in de film ook gaat om dit type, en dat daar tussen carburateur en
inlaatspruitstuk het voorwarm-blok en de twee isolatieplaten (als origineel) aanwezig zijn.
Er zouden daar dan 4 pakkingen aanwezig moeten (zijn als ik het goed tel).
Zijn die alle 4 van het 'zwarte Viton 1,5 mm.' type of zit het toch anders??

Achtergrond: ik zou graag de motorloop van het filmpje bereiken, maar ben niet in staat kunststof platen te bewerken/fraisen.
(ik heb geen cnc-draaibank in de meterkast staan helaas...).

Dank voor je info hierover.
rustybuster




Dat betrof een 32DIR105 carb. Maar dat maakt niet uit, en inderdaad met 4 rubberen pakkingen. Echter naar verloop van tijd worden de pakkingen aan gort geknepen. En scheuren ze. Daarom betreft de nieuwe flens een opstaande rand waar de carburateur op ligt en dus het rubber intakt blijft.

verder had ik jouw al aangeboden om langs te komen in Bleiswijk (in je eigen topic) en dan kijk ik hiernaar. Heb namelijk nog wat andere ideeën die ook werken en heb hier ook een freesbank staan, er zijn meer factoren die een slecht lopende motor veroorzaken.

zou zeggen kom langs, dan los ik het op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2021 16:58 #1041639 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Van Rustybuster niets meer vernomen, echter ga ik over een paar weken produceren, (kleine oplage)
Zijn er mensen die wellicht interesse hebben in deze flens of continu problemen hebben met hun B14?
(even interesse peilen)

Heb nog een laatste aanpassing gedaan, een schroef in het midden van de flens gemaakt waardoor deze toch in het midden aan de carburateur vast geschroefd kan worden.
Geborgd met locktight en vandaag toegepast bij een 340 van '91
Deze liep al heel erg netjes maar bij APK keuring bleek dat het CO op 6% stond.

Echter als de carburateur iets armer afstelde ging ook het toerental omlaag en liep hij iets minder lekker, nog niet slecht overgens hoor, maar het toerental moet niet gaan zakken als je hem op de juiste 3% wilt afstellen.

Remmenreiniger had wel iets invloed, maar erg weinig, bijna verwaarloosbaar.
Normaal gesproken geen probleem, je merkt er weinig van maar juist deze auto was voor mij een mooie test om te zien of ik dit nog kon verbeteren met mijn flens.

Nu dus dit laatste type flens er tussen gezet, en de busjes vernieuwd van de gasklep asjes. En de schroef kon 3 kwart slag ingedraaid worden waardoor het juiste hoeveelheid CO verkregen werd zonder dat het toerental omlaag ging.
Loopt als een zonnetje en zoals ook in het filmpje te zien is (althans geprobeerd heb auto had geen toerenteller) hebben stroomverbruikers erg weinig invloed op het toerental.

Kwa kosten, komt dit uit op €300,- dat is dus de flens inclusief rubberen pakkingen en slang aansluiting.
Ik ga er uiteindelijk wel wat meer voor rekenen, maar voor de eerste serie houd ik het hier op.
De materialen zijn nu eenmaal erg duur, en ben er ook wel de nodige tijd aan kwijt maar het is wel het enige wat echt zonder problemen werkt.

Ik zou het wel combineren met nieuwe gasklep-as busjes en de voet vlakken van de carburateur voor het maximale resultaat.
Voor het vervangen van de busjes ga ik nog een how-to maken, aangezien er wel wat dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

Of je laat het doen bij de Daf / Volvo specialist in Bleiswijk ;)

[ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_3190.jpg Views:\t0 Size:\t196,5 Kb ID:\t417657","data-align":"none","data-attachmentid":"417657","data-size":"full"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_3191.jpg Views:\t0 Size:\t311,3 Kb ID:\t417658","data-align":"none","data-attachmentid":"417658","data-size":"full"}[/ATTACH][ATTACH=JSON]{"alt":"Click image for larger version Name:\tIMG_3193.jpg Views:\t0 Size:\t202,3 Kb ID:\t417659","data-align":"none","data-attachmentid":"417659","data-size":"full"}[/ATTACH]






Na ruim een jaar onderzoek lijkt het eindelijk zijn vruchten af te werpen :groovy:
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2021 15:50 #1041646 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Vraagje: Komt het geheel zo niet heel dicht tegen het luchtfilterhuis aan? Mijn B14 loopt heel soepel maar mocht dat in de toekomst anders worden dan heb ik zeker interesse!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2021 17:48 #1041647 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
De dikte van de flens is nagenoeg gelijk aan de originele opstelling. Luchtfilterhuis ligt nergens tegenaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2021 12:49 #1041662 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14 carburateur perikelen en oplossingen
Hallo,

ik ben Reinier en nieuw hier.
lees al een tijdje mee omdat ik ook een serieus slecht stationair lopende 340 heb uit 86.

nou zoek ik dus iemand die mijn carb kan/wil vlakken.
en de gemodificeerde pakking/flens heb ik ook wel oren naar.

Ik hoop wel dat ik dit bericht op de juiste plek heb gezet.

mvg Reinier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD