cilinderkoprevisie

  • Wiebo Brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2019 10:35 #635202 door Wiebo Brouwer
cilinderkoprevisie is gemaakt door Wiebo Brouwer
Ik ben van plan de kleppen van de B 14 E motor van mijn 340 te laten reviseren. Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2019 19:04 #982873 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic cilinderkoprevisie
weet je zeker dat het de kleppen zijn? meestal geeft de koppakking de problemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2019 19:50 #982874 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic cilinderkoprevisie
Iets van motivatie en/of een schadebeeld is ook wel handig, dan kunnen we aardig inschatten wat er gereviseerd moet worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wiebo Brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2019 14:46 #982876 door Wiebo Brouwer
Beantwoord door Wiebo Brouwer in topic cilinderkoprevisie
Dank voor de reactie. De motor loopt niet mooi stationair en een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is. De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof. Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt.
Het betreft een variomatic uitvoering van 1984 die overigens prima functioneert.
Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2019 16:35 #982877 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic cilinderkoprevisie
We waren er natuurlijk niet bij toen de garage de diagnose stelde, maar zoals je het opschrijft lijkt het me voorbarig. Is er een compressietest of viergasmeting gedaan?
Is de auto qua onderhoud helemaal bij? Dus recente ontstekingsdelen, juiste klepspeling, juiste motorafstelling, nergens valse lucht?

Een onregelmatig lopende motor kan veel oorzaken hebben. Bij de 300's is het vaak achterstallig onderhoud, valse lucht, een mankement aan de carburateur of een combinatie hiervan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2019 16:44 #982878 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic cilinderkoprevisie

Superdaf;255782 schreef : .......een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is........


:wtf2: daar heb ik nog nooit gehoord, het lijkt mij sterk dat je een verbrande klep aan de bougie kan zien

Superdaf;255782 schreef : .......De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof..........


if it ain't broke don't fix it

Superdaf;255782 schreef : .......Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt..........


is de motor goed afgesteld, geen vacuüm lekkages, bougies en bougiekabels en dergelijke afgesteld en schoon?

Superdaf;255782 schreef : .......Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?


als het mijn auto zou zijn zou ik er gewoon mee blijven rijden tot er duidelijk iets hapert maar dat ben ik. :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2019 21:30 #982880 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic cilinderkoprevisie

2 Fast 4 U;255784 schreef : :wtf2: daar heb ik nog nooit gehoord, het lijkt mij sterk dat je een verbrande klep aan de bougie kan zien

Dit kan zeer zeker! Als er een uitlaatklep verbrand is loopt bij die cilinder de temperatuur in de verbrandingskamer zo hoog op dat de bougie kan smelten; in dat geval is de oorzaak een uitlaatklep die open blijft staan en een van de vervolgschades een bougie die smelt; maar denk bijvoorbeeld ook een potentieel beschadigde cilinderbus door het teveel uitzetten van de zuiger of soms zelfs schade aan de zuiger/zuigerveren



Ik zet alleen mn twijfels bij de manier van diagnosestelling, al hebben we de bougie niet zelf gezien natuurlijk. Na het beoordelen van de bougie(s) had ik zelf direct een compressiemeting uitgevoerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2019 21:34 #982881 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic cilinderkoprevisie

Superdaf;255782 schreef : Dank voor de reactie. De motor loopt niet mooi stationair en een bougie geeft volgens mijn garagehouder aan dat er een klep verbrand is. De motor gebruikt geen olie en ik zie geen verandering in het peil van de koelvloeistof. Wel heb ik de indruk dat niet alle vermogen er uit komt.
Het betreft een variomatic uitvoering van 1984 die overigens prima functioneert.
Kan het kwaad om door te rijden met deze klacht?

een plaatje van de betreffende of zelfs alle bougies doet wel wonderen denk ik; als je zelf twijfelt of je door kan rijden loopt de motor iig niet op 3 cilinders, dat geeft zoveel getril en vermogenverlies dat verder rijden vrijwel onmogelijk is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wiebo Brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2019 16:15 #982907 door Wiebo Brouwer
Beantwoord door Wiebo Brouwer in topic cilinderkoprevisie
Dank voor jullie reactie. Voor zover ik me herinner heeft de betreffende garagehouder wel een compressietest gedaan maar dat was kennelijk (nog) niet afwijkend.
Het valt mij wel op bij het rijden dat het boven de 100km/u moeilijk is de vacuümmeter in het zuinige gebied te houden, zeker bij tegenwind. Mijn herinnering van rijden met het zelfde autotype heel lang geleden is dat het goed mogelijk was 120 km/u te rijden met de vacuümmeter nog net in het zuinige gebied.
Ik kan nu niet bij de auto maar ik zal de betreffende bougie er binnenkort even uitdraaien en een foto bijvoegen. Wat eigenlijk mijn vraag was, er van uitgaand dat mijn garagehouder gelijk heeft, heb ik nog een keuze bij het plaatsen van nieuwe kleppen, bijvoorbeeld wat betreft het bestand zijn tegen euro 95 of zelfs LPG? En ook vraag ik mij af wat een revisie van een cilinderkop inclusief demontage en montage ongeveer zou mogen kosten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2019 19:19 #982910 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic cilinderkoprevisie
Ik zou zelf eerst uitsluiten of het niet gewoon valse lucht of een vacuümlek is. Dat zijn redelijk bekende kwaaltjes van een 340 (en 30+ jaar oude auto's in het algemeen), veel waarschijnlijker en veel makkelijker te repareren dan een kapotte kop(pakking).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD