Ringetje in motorblok gevallen.
- V300 register
- Verbannen
Kon er met de magneet niet bij, beetje friemelen en gasklep per ongeluk open gezet. Dus toen viel hij helemaal naar beneden. dacht goh wat kan het voor kwaad en dom dom: starten. Dus hoop getik.
Vervolgens:
Carburateur los gehaald van inlaatspruitstuk.
Met magneetpen erin, maar kon de bocht niet maken.
Magneet aan stuk ijzerdraad erin.
Stofzuiger op het spruitstuk.
Kleppendeksel eraf, met magneetpen zoeken.
Bougies eruit, met magneetpen zoeken.
Helemaal niks.
Maar nu ratelt hij als hij loopt, en heb geen idee waar nog te kijken.
Hoeveel kwaad kan dit?
Het zal nooit goed zijn, maar kan hij via het uitlaatkanaal ook gewoon op m’n achterligger verdwijnen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Op tv hebben ze het geloof ik eens getest met een penny in de carburateur, en dat ding bleef door zijn gewicht lekker in het inlaatspruitstuk liggen. De kans zit er goed in dat jou ringetje daar ook ergens ligt. Kanttekening daarbij is wel dat de motor op een statief stond en er dus geen zijwaardse krachten op het muntje kwamen.
Wat ik zelf zou doen is dus het inlaatspruitstuk er af bouten. (wel eerst de draadeinden met kruipolie inspuiten en een nacht laten inwerken, moeren onder spanning lostikken etc.)
Advies nummer 1 is wel om echt niet meer te starten. Zo'n ringetje kan veel schade veroorzaken aan de kleppen, zuiger, cilinderwand, etc. als het klem komt zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Kat is er onderweg.
Hoe krijg ik het inlaatspruitstuk los, 4 bouten in het midden of 6 incl. de twee aan de zijkant?
Moet de carb er dan ook weer af, of kan ik de hele zooi lostrekken zonder die ^#$^% moeren van de carb los te maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volvo344;250448 schreef : Kon er eerst zelf ook om lachen, denk dat heb ik weer, met 30 graden zweten als een dolle en vloeken en tieren om het los te krijgen. Gebeurt dit. Moed in m´n schoenen nu
Heel begrijpelijk! Maar het valt enorm mee. Je bent echt niet de eerste met dit probleem en zult ook niet de laatste zijn.
Waarschijnlijk kun je het ringetje makkelijk aan als je het spruitstuk er af pakt. Welke moeren je precies moet hebben weet ik zo niet uit het hoofd voor wat betreft een 1.4, dat zou je even moeten kijken. Onder je carburateur zitten waarschijnlijk nog een paar moeren verstopt waar je op moet letten.
De helft van de moeren is voor het uitlaatspruitstuk, de andere helft voor het inlaatspruitstuk. Je ziet wel welke welke is, en met een lampje kun je de moeren opzoeken die er bij horen (meestal een stuk of 6-.
Je carburateur hoeft er in principe niet af, maar het kan wel makkelijk zijn omdat je dan meer plaats hebt en een beetje ziet wat je aan het doen bent.
Let er wel op dat je een nieuwe spruitstukpakking neemt, anders kun je na de ingreep vage klachten krijgen ivm lekkage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Halve blok gesloopt, kon met een self-made magneetlint niks vinden in het spruitstuk.
Stofzuiger erop, ondertussen draaiend aan de krukas.
Bougies eruit, zelfde verhaal. Zag alleen dat op cilinder 1 de bougie een tik had gehad, en toverde daar ook een randje van wat het lijkt een klep uit.
Verder kreeg ik daar ook niks uit. Alles weer opgebouwd, pakkingen schoon e.d. en toen weer gestart. Hoorde weer getik, maar was ook ineens weg. Kennelijk ringetje via uitlaatspruitstuk weggeschoten.
Net proefrit gemaakt van 65km. Auto loopt en trekt goed, alleen de eerste seconde als je gas geeft houdt hij in, en op constante snelheid soms beetje bokken.
Deed hij ook al voor dit drama, maar lijkt nu wel erger. Begonnen sinds E10 vorige week in Duitsland. Trekt bij vol gas wel goed, kennelijk geluk gehad qua schade.
Maar houdt dus in, en ploft ook in de uitlaat. Nadieselen. Wat kan dit wezen?
Neem aan dat bij motorschade je dit ook moet merken aan het volgas trekken?
Heb de Co al ff bijgesteld onderweg, en stationair toerental iets naar beneden. Had ik hoger gezet na de E10, omdat hij stond te schudden voor het stoplicht. Maar auto 'kroop' nu warm ook.
Wat kan ik nog schoon maken of vervangen om dit op te lossen? Heb vaker gezeik gehad met inhouden, sommige perioden was er amper mee te rijden, en soms ineens weer opgelost. Gister al de sproeiers en gaskleppen in de remolie gezet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als het ringetje door de uitlaat weg is geschoten kan het niet meer zoveel kwaad. Waarschijnlijk blijft hij op een gegeven moment dan ergens tussen de schotten in de dempers of bij de katalysator hangen.
Heb je een nieuwe spruitstukpakking gebruikt en de moeren op het goede moment vast gezet? Als het hier niet helemaal goed afsluit dan merk je dat als eerste bij lage belasting van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alle pakkingen waaronder de 3 op de carburateurvoet schoongemaakt. Zou nu beter moeten zijn dan ooit, maar dus nog steeds inhouden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Auto deed dit voor de tijd dus ook al, inhouden bij gas geven. Denk daarom niet dat er iets stelselmatigs kapot is, meer afstelling.
Morgen maar even octaan 102 tanken hier in de buurt, misschien dat de E10 toch iets gesloopt heeft ofzo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.