Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb nog een paar handbakken liggen dus een koppeling is geen probleem maar hoe zit het met de complete drukgroep hoe controleer ik op slijtage, waar moet ik op letten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
enige zinnige wat ik ervan kan zeggen is dat er geen duidelijke gebreken aan mogen zijn; het aanligvlak met de koppelingsplaat mag geen diepe groeven/krassen vertonen en de drukvingers van de diagragmaveer mogen geen zichtbare schade/slijtage hebben. eventueel zou je de veerdruk kunnen vergelijken met een nieuwe drukgroep maar dan zul je die eerst moeten kopen, kom er in de documentatie geen info over tegen.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- André Minet
- Nieuw lid
-
Het vliegwiel kan indien gegroefd wel op een draaibank gevlakt worden.
Bij de Volvo 66 de opvolger van de daf 66 werd er wel gewerkt met afstands of vulplaatjes en werd bovendien voor het eerst de vacuümpot op de koppeling gebruikt.
Vuistregel is dat je tijdig moet stoppen met rijden als je meer gas dan noodzakelijk moet geven om weg te rijden.
Bij dafs zonder plaatkoppeling riskeer je dat de schoenen in de trommel gaan
Graven waardoor zowel de schoenen als het vliegwiel vervangen moeten
Worden en bij dafs en Volvo s met plaatkoppeling riskeer dat de plaat onbruikbaar wordt en dat de drukgroep onbruikbaar wordt.
Diverse leveranciers vragen statiegeld voor koppelingsdelen wat uitsluitend
Geretourneerd wordt indien de oude onderdelen bruikbaar zijn dwz te reviseren zijn .
Bij elke koppelingsrevisie bij cvt is het aan te raden ook de koppelingslagers
Te vervangen.
Groot voordeel bij een 340 is dat de motor er niet uit moet om de koppelings
Plaat te vervangen.
Mvg
André
- André Minet
- Nieuw lid
-
Check nog wel even of de koppeling niet vet is door overmatige lekkage
Bij de achterste krukaskeerring ; dit gebeurt nog wel eens bij die versies
En dan slipt de koppeling ook.
Mvg
André
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Adaf55;243679 schreef : ............Check nog wel even of de koppeling niet vet is door overmatige lekkage.............
dan moet die toch vervangen worden, want dan zullen de platen zich met olie hebben volgezogen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
In mijn studententijd (nog niet zo lang geleden :+) heb ik diverse gevallen voorbij zien komen waarin alleen het hoognodige vervangen werd en zaken als het lager en de drukgroep hergebruikt zijn. Dat gaf nadien vrijwel altijd "problemen" zoals herrie (lager), een koppeling die niet lekker aanvoelt etc.
Recent is bij mijn 460 ook de complete koppeling vervangen. De bediening gaat nu echt zo licht als een veertje, net alsof er bekrachtiging op zit. De auto gaat daar heel anders (veel "vriendelijker") van aanvoelen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
De oude koppeling was zover versleten dat sommige klinknagels de grip vlakken hadden geraakt, de grip vlakken zijn hierdoor, gelukkig, niet beschadigd.
Nu alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Als ik klaar ben zal ik opschrijven wat er gedemonteerd moet worden om een koppelingsplaat van een hand bak te vernieuwen want dat is niet zo goed beschreven in de vraagbaak.