Hoe de drukgroep te controleren op slijtage

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2016 13:12 #634376 door Erick Janssen (GAST)
Hoe de drukgroep te controleren op slijtage is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Mijn koppeling begint af en toe te slippen dus het wordt tijd om een andere in te bouwen [afstellen is niet meer mogelijk].
Ik heb nog een paar handbakken liggen dus een koppeling is geen probleem maar hoe zit het met de complete drukgroep hoe controleer ik op slijtage, waar moet ik op letten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 22:07 #965878 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
er staat niets over het reviseren van drukgroepen in de werkplaatshandleidingen; als set vervangen is normaal gesproken het advies.

enige zinnige wat ik ervan kan zeggen is dat er geen duidelijke gebreken aan mogen zijn; het aanligvlak met de koppelingsplaat mag geen diepe groeven/krassen vertonen en de drukvingers van de diagragmaveer mogen geen zichtbare schade/slijtage hebben. eventueel zou je de veerdruk kunnen vergelijken met een nieuwe drukgroep maar dan zul je die eerst moeten kopen, kom er in de documentatie geen info over tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 22:47 #965881 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
Bedankt Anjo, dan maar kijken welke het beste is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-12-2016 01:28 #965882 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
Misschien informeren bij de DAF-club? Bij de Dafjes werden sowieso geen stelplaatjes gebruikt maar moest de koppeling vervangen worden wanneer deze op was. Zij moeten dus wel de nodige ervaring hebben in de specificaties van drukgroepen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 02:23 #965883 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
In de vraagbaak van de daf 55 en de daf 66 staat dat een defecte drukgroep in zijn geheel vervangen moet worden.
Het vliegwiel kan indien gegroefd wel op een draaibank gevlakt worden.

Bij de Volvo 66 de opvolger van de daf 66 werd er wel gewerkt met afstands of vulplaatjes en werd bovendien voor het eerst de vacuümpot op de koppeling gebruikt.

Vuistregel is dat je tijdig moet stoppen met rijden als je meer gas dan noodzakelijk moet geven om weg te rijden.


Bij dafs zonder plaatkoppeling riskeer je dat de schoenen in de trommel gaan
Graven waardoor zowel de schoenen als het vliegwiel vervangen moeten
Worden en bij dafs en Volvo s met plaatkoppeling riskeer dat de plaat onbruikbaar wordt en dat de drukgroep onbruikbaar wordt.

Diverse leveranciers vragen statiegeld voor koppelingsdelen wat uitsluitend
Geretourneerd wordt indien de oude onderdelen bruikbaar zijn dwz te reviseren zijn .

Bij elke koppelingsrevisie bij cvt is het aan te raden ook de koppelingslagers
Te vervangen.

Groot voordeel bij een 340 is dat de motor er niet uit moet om de koppelings
Plaat te vervangen.

Mvg


André

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 02:30 #965884 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
Bij handgeschakelde 340 s is meestal uitsluitend de plaat te vervangen
Check nog wel even of de koppeling niet vet is door overmatige lekkage
Bij de achterste krukaskeerring ; dit gebeurt nog wel eens bij die versies
En dan slipt de koppeling ook.

Mvg


André

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 08:52 #965885 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage

Adaf55;243679 schreef : ............Check nog wel even of de koppeling niet vet is door overmatige lekkage.............


dan moet die toch vervangen worden, want dan zullen de platen zich met olie hebben volgezogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 10:17 #965888 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
Misschien geen inhoudelijk antwoord op je vraag, maar ik zou altijd de complete set vervangen.
In mijn studententijd (nog niet zo lang geleden :+) heb ik diverse gevallen voorbij zien komen waarin alleen het hoognodige vervangen werd en zaken als het lager en de drukgroep hergebruikt zijn. Dat gaf nadien vrijwel altijd "problemen" zoals herrie (lager), een koppeling die niet lekker aanvoelt etc.

Recent is bij mijn 460 ook de complete koppeling vervangen. De bediening gaat nu echt zo licht als een veertje, net alsof er bekrachtiging op zit. De auto gaat daar heel anders (veel "vriendelijker") van aanvoelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 10:32 #965889 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
vergelijk ook geen cvt drukgroep met die van een handgeschakelde, in de cvt drukgroep zitten veel meer bewegende/losse onderdelen en ook slijtvlakken. bovendien zijn daar wel revisiedelen voor te krijgen/maken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 11:41 #965890 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Hoe de drukgroep te controleren op slijtage
Ik heb bij Daf Hobby een nieuwe plaat gekocht [€ 85,00 + inleveren van de oude], de plaat die ik had was aan de dunne kant, de groeven in het frictie materiaal waren bijna niet meer te zien.
De oude koppeling was zover versleten dat sommige klinknagels de grip vlakken hadden geraakt, de grip vlakken zijn hierdoor, gelukkig, niet beschadigd.

Nu alles in omgekeerde volgorde weer monteren.

Als ik klaar ben zal ik opschrijven wat er gedemonteerd moet worden om een koppelingsplaat van een hand bak te vernieuwen want dat is niet zo goed beschreven in de vraagbaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD