niet starten met warme motor!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2016 11:10 #634300 door V300 register
niet starten met warme motor! is gemaakt door V300 register
Mijn Volvo 340 variomatic 1.4 GL special uit 1990 wil niet meer starten als de motor warm is.

Ik heb hem pas twee maanden maar eerder deed hij dit wel. Als start met koude motor is er geen probleem (hoewel, heel soepel gaat dit ook niet, toch wel zeker 5 seconden de sleutel omdraaien en soms start hij de 1e keer niet, daarna flink wat geschud, maar wellicht is dit normaal bij een auto van deze leeftijd? heb nooit eerder in een relatief oude auto gereden...)

Maar: als ik onderweg ben geweest en de motor uitzet start hij daarna niet meer. Geen enkel geluid.. best lastig als ik wil tanken... Pas na 15 tot 20 minuten start hij weer 'normaal'

Waar kan dit aan liggen? Ik moet hem sowieso naar een garage brengen want ik weet zelf veel te weinig van auto's maar ik ga daar graag een beetje ingelicht naartoe..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2016 11:18 #964832 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic niet starten met warme motor!
Het kan zijn dat door de opgehoopte warmte in de startmotor de bendix (setje onderdelen waaronder het tandwiel welke in de starterkrans van het vliegwiel grijpt) blijft hangen daar deze toch al niet helemaal fris meer is waarschijnlijk.

Even een flinke tik erop (sommigen spreken ook wel van percussief onderhoud :D) kan nog wel eens helpen.

Het wat langer door moeten starten bij koude motor komt doordat de benzine onder wil van de zwaartekracht terug loopt de tank in (of alles verdampt op miraculeuze wijze..kan natuurlijk ook..)

Mocht het inderdaad de startmotor zijn kun je deze met wat goede wil en een toefje technische inslag zelf repareren, anders is een gereviseerd exemplaar ook nog geen torenhoge uitgave.

Succes!

(ennehhh lijkt het je leuk jezelf en de auto hier op het forum nog even voor te stellen?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2016 11:36 #964834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic niet starten met warme motor!
nog even een (waarschijnlijk heel domme) vraag: klopt het dat de auto alleen start als ik de versnelling in N of P stand zet?

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2016 11:40 #964835 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic niet starten met warme motor!
Ja dat klopt, heeft ermee te maken dat als je hem in D of R zou starten de auto mogelijk voor of achteruit schiet. Is beveiligd zodat dat niet kan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2016 13:49 #964836 door V300 register
ah dank, zelfs dat wist ik niet! Ik zal eens proberen wat tikken te geven op de bendix (als ik 'm kan vinden..)
Thanks voor de reacties!

en voorstellen wil ik best, maar waar?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2016 14:55 #964837 door Wouter Borsje
De startmotor zit aan de rechterkant van het motorblok, een rond 'apparaat', het kan wellicht volstaan daar met een hamer even een tik tegenaan te geven.

Voorstellen kun je jouw auto het beste doen in het showroom gedeelte van dit forum.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2016 17:08 #964838 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic niet starten met warme motor!

Wouter76;242553 schreef : De startmotor zit aan de rechterkant van het motorblok, ..........

is dus passagierszijde onder het inlaat / uitlaat spruitstuk en dat zit onder de luchtfilter :yesyes:

Wouter76;242553 schreef : rechterkant van het motorblok

ligt eraan hoe je naar de blok kijkt, als je voor de auto staat is het links :f

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2016 17:53 #964841 door V300 register
Dag Anouk,

Ik heb soms last van hetzelfde probleem. Men oplossing is nogal ruig: gaspedaal volledig indrukken (niet pompen) en dan door blijven gaan met starten totdat hij aanslaat. Niet de meest elegante oplossing maar het werkt wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2016 18:52 #964844 door V300 register

anouk;242550 schreef : nog even een (waarschijnlijk heel domme) vraag: klopt het dat de auto alleen start als ik de versnelling in N of P stand zet?

Off-topic, maar tip van de dag: start de auto enkel in N. Als je in P start en de motor maakt meer dan +-1200 toeren kan de koppeling aan gaan grijpen. Omdat de versnellingsbak in P geblokkeerd is rook je die koppeling op (of in elk geval onnodig snelle slijtage).

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2016 19:07 #964845 door Wouter Borsje
Hahahaha neeee Erick, zo werkt dat toch echt niet, dan zou het bij ons in de garage ook steeds weinig efficiënte discussies opleveren, het is heel duidelijk bij een auto welke de linker danwel rechterkant is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC