zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2015 15:17 #633759
door V300 register
zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud) is gemaakt door V300 register
B14.4E bj oktober '86
Wanneer de motor koud is slaat deze af bij stationair.
Wanneer de motor warm is heb ik een heel laag stationair (blok schud dan ook).
In mei 2015 deed dat zich ??n keer voor. In juni 2015 ??n keer, maar dat ging tijdens de rit weer over. Ik rijd ongeveer eens in de twee weken een stukje.
De Volvo garage gaf mei 2014 aan dat de pakking tussen inlaat en blok lekte.
- De 1e week juli 2015 heb ik vervangen (door nieuw) de pakking in- & uitlaatspruitstuk (daar was niets mis mee) en de vliegwielsensor.
- De verdeelkap, rotor, bougiekabelset (5), bougies en het luchtfilter zijn in 2013 vervangen (nieuw). De bougies zitten normaal vast. De verdeelkap zit niet een halve slag verkeerd.
- april 2015 heb ik er een andere uitlaatbocht met katalysator op gezet (er zat geen katalysator op). Auto reed prima. Bij de APK noemde de monteur (niet bij de Volvo garage) dat ze het CO n? de apk wel weer terug zouden stellen zodat hij lekker reed.
In juli ben ik er mee op vakantie geweest. 2.000 km gereden. De eerste paar dagen had ik meestal het stationair probleem. De laatste twee dagen van die week had ik geen stationair probleem. Best lastig rijden.
- Wanneer de stroomdraad op de stationairsproeier wordt aangesloten, of er van wordt afgehaald, met het contact aan, dan hoor je een klik.
- de zitting van zekering 10 heb ik licht opgeschuurd. Daarna nog een keer de zekering vervangen. Geen verschil.
- remmenreiniger op de pakking spuiten met luchtfilter op zijn plaats geeft geen verhoging van het toerental.
- De CO en de stationair stelschoef daar heb ik nog niet aangezeten.
- Renix 210462 omgewisseld voor reserve exemplaar 210463. Wordt er niet beter op. Die 210463 blijkt voor een B17 te zijn. Daar rijd ik dus alweer 5 vakatie's mee rond bij de set 'reserve onderdelen'. Wil iemand 'm ruilen voor een B14 exemplaar ?
- de 3 slangen aangesloten op die plastic T heb ik vervangen (nieuwe brandstofslang). Daar zaten scheurtjes in. In die wat langere slang tussen de T en de carburateur zit een venturi, het originele blokje van een cm lang met een gaatje van een millimeter, dat niet verstopt is.
Wanneer de motor koud is slaat deze af bij stationair.
Wanneer de motor warm is heb ik een heel laag stationair (blok schud dan ook).
In mei 2015 deed dat zich ??n keer voor. In juni 2015 ??n keer, maar dat ging tijdens de rit weer over. Ik rijd ongeveer eens in de twee weken een stukje.
De Volvo garage gaf mei 2014 aan dat de pakking tussen inlaat en blok lekte.
- De 1e week juli 2015 heb ik vervangen (door nieuw) de pakking in- & uitlaatspruitstuk (daar was niets mis mee) en de vliegwielsensor.
- De verdeelkap, rotor, bougiekabelset (5), bougies en het luchtfilter zijn in 2013 vervangen (nieuw). De bougies zitten normaal vast. De verdeelkap zit niet een halve slag verkeerd.
- april 2015 heb ik er een andere uitlaatbocht met katalysator op gezet (er zat geen katalysator op). Auto reed prima. Bij de APK noemde de monteur (niet bij de Volvo garage) dat ze het CO n? de apk wel weer terug zouden stellen zodat hij lekker reed.
In juli ben ik er mee op vakantie geweest. 2.000 km gereden. De eerste paar dagen had ik meestal het stationair probleem. De laatste twee dagen van die week had ik geen stationair probleem. Best lastig rijden.
- Wanneer de stroomdraad op de stationairsproeier wordt aangesloten, of er van wordt afgehaald, met het contact aan, dan hoor je een klik.
- de zitting van zekering 10 heb ik licht opgeschuurd. Daarna nog een keer de zekering vervangen. Geen verschil.
- remmenreiniger op de pakking spuiten met luchtfilter op zijn plaats geeft geen verhoging van het toerental.
- De CO en de stationair stelschoef daar heb ik nog niet aangezeten.
- Renix 210462 omgewisseld voor reserve exemplaar 210463. Wordt er niet beter op. Die 210463 blijkt voor een B17 te zijn. Daar rijd ik dus alweer 5 vakatie's mee rond bij de set 'reserve onderdelen'. Wil iemand 'm ruilen voor een B14 exemplaar ?
- de 3 slangen aangesloten op die plastic T heb ik vervangen (nieuwe brandstofslang). Daar zaten scheurtjes in. In die wat langere slang tussen de T en de carburateur zit een venturi, het originele blokje van een cm lang met een gaatje van een millimeter, dat niet verstopt is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2015 15:20 #958075
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Met dank aan de vele artikelen in het forum, en trial and error, is het weer oplost.
De oplossing is het vervangen van de vacuumslangen aangesloten op de T bij de carburateur.
De oplossing is het vervangen van de vacuumslangen aangesloten op de T bij de carburateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2015 15:22 #958076
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Twee slangen bevatten scheuren. Dus gewoon achterstallig onderhoud.
Ik wil de brandstofpomp ook vervangen door een nieuw exemplaar. Wanneer ik die los haal lekt er wat olie uit (-> weer vastgezet). Blijft dat een 'klein beetje' ? (handdoek eronder). Ik sleutel op straat en wil daar geen olieresten hebben.
Ik wil de brandstofpomp ook vervangen door een nieuw exemplaar. Wanneer ik die los haal lekt er wat olie uit (-> weer vastgezet). Blijft dat een 'klein beetje' ? (handdoek eronder). Ik sleutel op straat en wil daar geen olieresten hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2015 16:45 #958077
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
ja daar komt geen grote massa olie uit, tenzij er veeeeel teveel olie in het blok zit. wel goed opletten/voorzichtig zijn met de isolatieflens, die wil nog wel eens breken bij het verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
29-07-2015 18:49 #958079
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
zet wel een grote opvangbak onder de brandstofpomp, mijn ervaring is dat de olie al gauw alle kanten op lekt langs het subframe. er kan makkelijk 200/400ml uit komen zetten trouwens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2015 19:21 #958081
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Ok, dank jullie wel. Dat is dat de klus van morgen (de radiatorventilator springt ook niet meer aan maar dat is dan voor overmorgen).
Het leuke van het forum hier is dat ik, bij het oplossen, al aardig kon voorspellen wat er gevraagd kon worden ?n heel veel informatie kan vinden. Top forum. Zo was het opgelost v??rdat ik iets had gepost.
Het leuke van het forum hier is dat ik, bij het oplossen, al aardig kon voorspellen wat er gevraagd kon worden ?n heel veel informatie kan vinden. Top forum. Zo was het opgelost v??rdat ik iets had gepost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2015 22:48 #958155
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Ahem. Het is dus niet opgelost.
probleem:
zeer laag stationair (->warm)
afslaan stationair (->beetje warm)
normaal (->direct na koude start met choke)
motor loopt met onregelmatig toerental (->standaard stationair toerental door beetje indrukken gaspedaal bij warme motor)
De test n? de vervanging van die onderdruk slangen had ik normaal stationair ook met warme motor. Misschien heb ik de motor niet lang genoeg warm laten worden.
Op 29-07-2015, 15:17 scheef ik ergens "bij laag stationair, blok schud dan ook". Dat 'schudden' werd vooral veroorzaakt doordat de (voorste) accu klem niet goed meer vastzat. Had ik vervangen voor de vakantie omdat de oude klem bijna doorgescheurd was bij de accu pool.
De benzinepomp heb ik vervangen door een nieuwe.
Het schoonmaken van de contacten van de bobine (waren aardig gecorrodeerd) maakte niets uit.
Bij Danny M. heb ik een nieuwe electronische onsteking besteld en daarmee dus ook een nieuwe bobine.
Ik noem het maar even. Anders lijkt de oplossing voor dit probleem op het forum te zijn "vervang de onderdrukslangen bij de T bij de carburateur".
Is d?t niet de oplossing dan kom ik denk ik uit bij een nieuwe (electrische) stationair sproeier ? Van mijn eerste 340, ook een B14.4E, heb ik nog een Webber carburateur liggen. En de stationair sproeier van di? carburateur heb ik er al ingezet, de kop van de sproeier heb ik omgewisseld. De carburateur omwisselen zou ik ook nog kunnen doen. Meer kan ik helaas niet bedenken.
Wanneer iemand nog iets kan bedenken dan hoor ik het graag. Over een week of zo weet ik of die nieuwe ontsteking + bobine de oplossing is.
probleem:
zeer laag stationair (->warm)
afslaan stationair (->beetje warm)
normaal (->direct na koude start met choke)
motor loopt met onregelmatig toerental (->standaard stationair toerental door beetje indrukken gaspedaal bij warme motor)
De test n? de vervanging van die onderdruk slangen had ik normaal stationair ook met warme motor. Misschien heb ik de motor niet lang genoeg warm laten worden.
Op 29-07-2015, 15:17 scheef ik ergens "bij laag stationair, blok schud dan ook". Dat 'schudden' werd vooral veroorzaakt doordat de (voorste) accu klem niet goed meer vastzat. Had ik vervangen voor de vakantie omdat de oude klem bijna doorgescheurd was bij de accu pool.
De benzinepomp heb ik vervangen door een nieuwe.
Het schoonmaken van de contacten van de bobine (waren aardig gecorrodeerd) maakte niets uit.
Bij Danny M. heb ik een nieuwe electronische onsteking besteld en daarmee dus ook een nieuwe bobine.
Ik noem het maar even. Anders lijkt de oplossing voor dit probleem op het forum te zijn "vervang de onderdrukslangen bij de T bij de carburateur".
Is d?t niet de oplossing dan kom ik denk ik uit bij een nieuwe (electrische) stationair sproeier ? Van mijn eerste 340, ook een B14.4E, heb ik nog een Webber carburateur liggen. En de stationair sproeier van di? carburateur heb ik er al ingezet, de kop van de sproeier heb ik omgewisseld. De carburateur omwisselen zou ik ook nog kunnen doen. Meer kan ik helaas niet bedenken.
Wanneer iemand nog iets kan bedenken dan hoor ik het graag. Over een week of zo weet ik of die nieuwe ontsteking + bobine de oplossing is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-08-2015 09:35 #958158
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
In je eerste post schrijf je dat je aan de CO en stationairschroeven nog niet bent aangeweest. Lijkt wel een domme vraag, maar heb je hem al deftig afgesteld sinds het vervangen van al die onderdelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-08-2015 22:23 #958161
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Prima vraag. Twee maanden geleden sloeg de motor kort na het begin van de rit af voor een stoplicht. Daarna reed ik een langer stuk en was alles normaal. Dus normaal stationair en niet afslaan. Een dag daarna heb ik zonder probleem gereden.
Zes weken geleden, zelfde verhaal (met mijn ex en de kinderen -> onder dwang overstappen in haar auto). Drie weken geleden reed ik met mijn zoon naar Frankrijk en net toen we in een file kwamen had ik weer normaal stationair. Daarna weer niet. Op de laatste dag heb ik ook weer even normaal stationair gehad.
Omdat het stationair af en toe niet een probleem is wil ik dat CO en stationairschroef draaien uitstellen. En als ik een beetje gas geef en het toerental wat verhoog dan is het toerental onregelmatig. Dat zou er gebeuren als ik alleen het stationair verhoog. CO en stationairschroef draaien met weerstand (dus niet uitzichzelf).
De kleppen zijn alweer 8 jaar niet gesteld.
De nieuw bestelde Renix heb ik vanavond ontvangen. In de advertentie stond dan wel B14-3E maar met een kleiner font ook andere typen waaronder de B14-4E. Voor een 4E is die onsteking niet te gebruiken weet ik nu.
Artikel forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=312&highlight=renix had leidend moeten zijn (en forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6610&highlight=renix ). Liep net nog wat beroerder dan die ontsteking voor een B17 die ik ook heb liggen.
Maar die bobine kan ik natuurlijk nog wel even proberen met mijn oude ontsteking. En daarna is misschien kleppen stellen het slimst om te doen ?
Ach, als hij het volgende zomer maar weer doet. En, hij roest bijna niet (dat had/heeft meer mijn prioriteit).
Zes weken geleden, zelfde verhaal (met mijn ex en de kinderen -> onder dwang overstappen in haar auto). Drie weken geleden reed ik met mijn zoon naar Frankrijk en net toen we in een file kwamen had ik weer normaal stationair. Daarna weer niet. Op de laatste dag heb ik ook weer even normaal stationair gehad.
Omdat het stationair af en toe niet een probleem is wil ik dat CO en stationairschroef draaien uitstellen. En als ik een beetje gas geef en het toerental wat verhoog dan is het toerental onregelmatig. Dat zou er gebeuren als ik alleen het stationair verhoog. CO en stationairschroef draaien met weerstand (dus niet uitzichzelf).
De kleppen zijn alweer 8 jaar niet gesteld.
De nieuw bestelde Renix heb ik vanavond ontvangen. In de advertentie stond dan wel B14-3E maar met een kleiner font ook andere typen waaronder de B14-4E. Voor een 4E is die onsteking niet te gebruiken weet ik nu.
Artikel forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=312&highlight=renix had leidend moeten zijn (en forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6610&highlight=renix ). Liep net nog wat beroerder dan die ontsteking voor een B17 die ik ook heb liggen.
Maar die bobine kan ik natuurlijk nog wel even proberen met mijn oude ontsteking. En daarna is misschien kleppen stellen het slimst om te doen ?
Ach, als hij het volgende zomer maar weer doet. En, hij roest bijna niet (dat had/heeft meer mijn prioriteit).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-08-2015 10:50 #958164
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic zeer laag stationair (warm) / afslaan stationair (koud)
Klinkt als tijd voor een stage 0 tuning: alles ff nalopen, van kleppen, vliegwielsensor, ontstekingsdelen, carburateur. Ergens zit er iets niet lekker.
Voor B14.4E heb je 2 soorten renix die werken. Heb er zelf 1 van een later type op mijn '86iger gezet en die werkt prima. Kan je ook nalezen op dit forum dat het kan. Gelukkig voor jou is die van een B14.4E goed te vinden.
EDIT: lees net in je eerste post dat je het meeste al vervangen hebt. Hmmmmmmmm, dan is het lastig hoor! Ik neig naar vacuum.
Voor B14.4E heb je 2 soorten renix die werken. Heb er zelf 1 van een later type op mijn '86iger gezet en die werkt prima. Kan je ook nalezen op dit forum dat het kan. Gelukkig voor jou is die van een B14.4E goed te vinden.
EDIT: lees net in je eerste post dat je het meeste al vervangen hebt. Hmmmmmmmm, dan is het lastig hoor! Ik neig naar vacuum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets