340, 1.4, vario, moeilijk starten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 07:28 #633712 door V300 register
340, 1.4, vario, moeilijk starten is gemaakt door V300 register
Hallo deskundologen,

Mijn 340, '88, 1.4, vario heeft de volgende startproblemen:
al een hele poos is het zo, dat bij de 'koude start' met uitgetrokken choke, de motor wel meteen aanslaat, maar dan onmiddellijk weer afslaat.
Ik kan geen relatie tot het heersende weer/de buitentemperatuur vaststellen.
Wanneer ik het direct daarna weer probeer (zonder verandering aan de choke) springt de motor weer meteen aan en blijft dan wel lopen.
De motor loopt dan normaal, ik kan meteen wegrijden.
Het andere is dat als de motor gelopen/de auto gereden heeft (nu natuurlijk de situatie zonder choke) en afgezet wordt, na korte tijd (10 minuten b.v.) opnieuw gestart wordt, dat dat starten dan moeizaam gaat: de startmotor loopt wel goed en op snelheid, maar er moet langer worden doorgestart voordat de motor aanspringt. Eventueel moet daarbij een beetje gas gegeven worden.

Ik zou me kunnen voorstellen dat het eerste probleem te maken heeft met oude/poreuze benzineslangetjes (het bekende slangetje onder het luikje in de kofferbakbodem), maar dat is maar een idee.

Gelukkig zitten hier de ware deskundigen bijeen, die me nu de goede tips/de oplossing voor deze problemen gaan geven. :)

rustybuster

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 09:28 #957844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340, 1.4, vario, moeilijk starten
Ik denk dat dit een beetje bij deze motor hoort, mijne doet alleszins net hetzelfde (benzineleidingen zijn reeds vernieuwd). Bij koude start geef ik onmiddellijk na aanspringen een zeer korte dot gas, op die manier blijft hij lopen.
Warme start: eerst de gaspedaal bijna halverwege induwen en dan starten (staat ook zo beschreven in het boekje). Soms heb ik hier toch nog problemen mee en moet er wat langer doorgestart worden, heeft te maken met de opbouw van benzinedampen in het inlaatkanaal. Weinig aan te doen vrees ik...
(ik ben overigens geen ware deskundige, maar alles werkt, is uitgekuisd en gereviseerd; de motor vertoont dit gedrag nog steeds..)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 10:29 #957845 door V300 register
Volgens mij is dit ook normaal. Warme start met carburateur wil vaak moeilijk, wat Nicholas zegt.

Met koude start heb ik dat met al mijn 340's gehad. Slaat de eerste keer meteen af, tenzij je op precies het juiste moment een dot gas geeft.

Een wijze man zei mij ooit: 'je moet er geen nieuwe auto van willen maken.' Maw: leer leven met het karakter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 12:47 #957847 door V300 register
Ik ben geneigd te zeggen: als de motor na het starten meteen weer afslaat, wil dat zeggen dat ie op dat moment niet genoeg benzine krijgt....
Zou een electrische benzinepomp iets kunnen verbeteren?

rustybuster

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 15:58 #957849 door V300 register

rustybuster;237007 schreef : Ik ben geneigd te zeggen: als de motor na het starten meteen weer afslaat, wil dat zeggen dat ie op dat moment niet genoeg benzine krijgt....
Zou een electrische benzinepomp iets kunnen verbeteren?

rustybuster

Dat zou alleen iets verbeteren als je huidige pomp stuk is of niet goed werkt. Die gaan niet zo vaak stuk, maar controleren kan altijd. Het lijkt mij eerder een probleem met de carburateur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 16:07 #957850 door V300 register

rustybuster;237007 schreef : Ik ben geneigd te zeggen: als de motor na het starten meteen weer afslaat, wil dat zeggen dat ie op dat moment niet genoeg benzine krijgt....

Klopt, daarom dien je jezelf te trainen in precies het goede moment onder de knie te krijgen om die dot extra gas te gaven. :D

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2015 17:26 #957853 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 340, 1.4, vario, moeilijk starten
Wat ik altijd doe:
Koude start > Choke helemaal uit en starten zonder gas. Bij aanslaan even het gaspedaal een tikie geven.

Warme start > Ook starten zonder gas te geven, bij aanslaan het gaspedaal een tikie geven.

Mijn ervaring met het gaspedaal al half in te duwen tijdens het starten, dan krijg ik het idee dat ik hem verzuip en duurt het langer voordat hij aanslaat.
En wat J-L al zegt, altijd op precies het goeie moment dat "tikie" uitdelen ;)

Bij mij werkt dit altijd, hoef hem nooit lang door te starten, tenzij ik hem een paar dagen niet gebruikt heb, dan is de benzine wat verder terug gezakt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 17:33 #957855 door V300 register
Bij een warme start starten zonder gas, en als hij niet direct aanslaat rustig steeds verder het gas induwen tot hij wel aanslaat; werkt altijd.
Als de auto was langer (paar uur) heeft stilgestaan of als het gewoon heel warm is buiten en de motor is koud, dan gaat hij aan met 3x op het gas trappen en dan starten.

Overigens is een Volvo 340 h??l vergevingsgezind als het om starten gaat. Ik ken auto's waarbij het een stuk vervelender is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2015 19:16 #957859 door V300 register
De mijne doet soms ook even moeilijk na een tankstop (dus met warme motor). Ik trap dan juist het gaspedaal helemaal in en dan starten. Levert een rookpluimpje op maar hij start wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2015 10:04 #957861 door V300 register
de koude start, direct starten, maar meteen weer afslaan... ik weet niet waar het precies aan ligt maar ik vermoed dat dit te maken heeft met een bepaald kanaaltje in de carburateur wat bij stilstaande motor ofwel vol komt te staan met benzine, danwel met lucht, terwijl het bij lopende motor een kanaal is waar benzine danwel lucht in hoort te stromen. Door het aanslaan wordt de lucht/benzine in beweging gezet en kort na het aanslaan komt de luchtbel / benzinehoop in een keer in de motor terecht. Daardoor slaat ie dan terug af. Doordat de motor even gelopen heeft is de gewenste situatie in het kanaaltje hersteld en zal die daarna bij opnieuw starten w?l netjes blijven lopen.

het kan best zijn dat het komt door een andere benzine samenstelling, bijvoorbeeld doordat deze makkelijker vanzelf belletjes vormt binnenin zo'n kanaaltje. Volgens mij deden ze dit in de jaren 80 nog niet namelijk..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC