Klinkt als een tracktor
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-04-2015 22:48 #957232
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klinkt als een tracktor
Ik heb met mijn opa wel meerdere spruitstukken gelast, en dat gaat op zich prima. Kanttekening is wel dat mijn opa professioneel lasser is geweest van beroep.
Hij heeft mij verteld dat het belangrijk is om het volgende goed te doen:
-Het gedemonteerde spruitstuk inspannen tegen het kromtrekken met de cilinderaansluitingen naar beneden op een dikke vlakke staalplaat gebout.
-Goed roodgloeiend stoken met de vlam, en heel het spruitstuk heet stoken om spanningen te voorkomen
-De binnentemperatuur van de werkplaats constant houden
-Vervolgens lassen en goed door en door lassen met een laag er op zodat de gescheurde plek dikker wordt
-Als het spruitstuk is gelast zelf meteen de werkplaats uit, de deur dicht, en niet meer open doen tot het spruitstuk is afgekoeld.
Zoals je begrijpt is het er vooral om te doen dat je spanningen in het spruitstuk voorkomt.
Als je vragen hebt, stel ze gerust, als ik hem zie zal ik het mijn opa wel voorleggen.
Hij heeft mij verteld dat het belangrijk is om het volgende goed te doen:
-Het gedemonteerde spruitstuk inspannen tegen het kromtrekken met de cilinderaansluitingen naar beneden op een dikke vlakke staalplaat gebout.
-Goed roodgloeiend stoken met de vlam, en heel het spruitstuk heet stoken om spanningen te voorkomen
-De binnentemperatuur van de werkplaats constant houden
-Vervolgens lassen en goed door en door lassen met een laag er op zodat de gescheurde plek dikker wordt
-Als het spruitstuk is gelast zelf meteen de werkplaats uit, de deur dicht, en niet meer open doen tot het spruitstuk is afgekoeld.
Zoals je begrijpt is het er vooral om te doen dat je spanningen in het spruitstuk voorkomt.
Als je vragen hebt, stel ze gerust, als ik hem zie zal ik het mijn opa wel voorleggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-04-2015 11:27 #957235
door V300 register
Ik heb eens iemand een gietijzeren bankschroef zien lassen. Inderdaad roodgloeiend stoken en na het lassen mepte hij zich in het zweet met een hamer op het gelaste stuk, stookte het nog wat bij (niet meer roodgloeiend) en dumpte het dan in een bak zand om langzamer af te koelen. Geen idee of dit nu de juiste methode is, maar het resultaat zag er best ok uit en de bankschroef is nog steeds in gebruik.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-04-2015 14:21 #957237
door V300 register
Kortom: ander spruitstuk pakken tenzij je emotioneel enorm gehecht bent aan je huidige
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-04-2015 16:08 #957238
door V300 register
Wij hebben gelukkig nog mooie kanalen om een vervangend exemplaar te verkrijgen voor een schappelijke prijs. Ik zou zeggen zeker doen dan!
Stel je hebt een of andere zeldzame auto dan kan het lonen om te lassen. Helaas komt die realiteit voor bepaalde types 340 en 360 wel dichter in de buurt (de 1700 bijvoorbeeld), maar voor een B14 gelukkig nog eventjes niet aan de orde.
Tj??rd;236351 schreef : Kortom: ander spruitstuk pakken tenzij je emotioneel enorm gehecht bent aan je huidige
Wij hebben gelukkig nog mooie kanalen om een vervangend exemplaar te verkrijgen voor een schappelijke prijs. Ik zou zeggen zeker doen dan!
Stel je hebt een of andere zeldzame auto dan kan het lonen om te lassen. Helaas komt die realiteit voor bepaalde types 340 en 360 wel dichter in de buurt (de 1700 bijvoorbeeld), maar voor een B14 gelukkig nog eventjes niet aan de orde.
Moderators: Mark Smeets