Afslaan goed lopende motor bij stationair draaien

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2015 14:41 #633552 door V300 register
Een week geleden heb ik de carburateur van m'n 340 vario gevlakt en gereviseerd. De motor liep na wat afstellen weer zeer goed, zonder te bokken en reageert ook niet meer op remmenreiniger rond de carburateur.
Wel is er een ander probleempje ontstaan waar ik nog geen duidelijke verklaring voor heb kunnen bedenken.

Af en toe slaat de motor af bij stationair draaien. Het gebeurd niet altijd en ik kan het ook niet moedwillig voor elkaar krijgen. Soms slaat ie af voordat ik net stil sta, soms sta ik een halve minuut voor het stoplicht te wachten met goedlopende motor en valt ie alsnog uit. Soms blijft ie ook zonder problemen draaien. Verder viel het me op dat het choke lampje stationair onregelmatig knippert, maar de rest van de lampjes en de teller verlichting niet.

Aantal dingen die ik getest en ondervonden heb:
- Stationair sproeier klikt als ik op contact het draadje er tegenaan houd, weerstand zit om en nabij de 45 Ohm. Ik meet rond de 12V op de kabel op contact.
- Met stationair draaiende motor meet ik 14,1V aan de accu, accu is net een maand of 3 oud.
- Starten gaat na afslaan zonder problemen en het blokje draait gewoon perfect rond.
- Motor bokt of hikt niet bij afslaan en gaat ook niet anders lopen.
- Verdelerkap, bougies en bougiekabel zijn nog geen 4000km oud.
- Motorloop verandert niet in toerental als ik de rem intrap of de knop op de pook indruk.

Het gaat hier om een B14.4E.

Iemand nog andere idee?n waar ik het in kan zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eswin Rademaker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2015 15:08 #955289 door Eswin Rademaker
Beantwoord door Eswin Rademaker in topic Afslaan goed lopende motor bij stationair draaien
Merk je verschil als je stationair de bergschakelaar aanzet?
Dat zou nl te rijk of te arm kunnen betekenen. Of valse lucht na of in je EMVK.

Wat je zou kunnen proberen is bij stationair lopen, heel voorzichtig wat rommelen aan je aansluiting van de stationair sproeier. Het stekkertje laten zitten. Soms is de verbinding in de sproeier slecht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2015 15:34 #955290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan goed lopende motor bij stationair draaien
Vliegwielsensor controleren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2015 16:05 #955291 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Afslaan goed lopende motor bij stationair draaien
lijkt op kabelbreuk vlak achter de connector van de stationaire sproeier,draadjes moe van het trillen buitenmantel kan nog heel zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2015 14:04 #955301 door V300 register
Zou inderdaad beide tips hierboven (degelijkheid aansluiting stationairsproeier, en de vliegwielsensor) willen onderschrijven. Beide kunnen dit veroorzaken. De BDP sensor kun je zowieso schoonmaken, vaak hangt er een plukje ijzerpoeder/vijlsel aan wat het signaal verstoort.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2015 17:33 #955304 door V300 register
Bedankt voor de input heren!

Vliegwielsensor heb ik gedemonteerd en schoongemaakt. Ik meet verder een weerstand van 204 Ohm over de aansluitingen en dit blijft steevast zo, hoe hard/veel ik ook aan de draden friemel.

Ik was van plan de kabel van de stationairsproeier te volgen om te kijken of er ergens anders misschien een kabelbreuk zit, maar deze zit samen met de kabel van de kvs temperatuurmeter in tape gewikkeld. Ik kan rond de zekeringenkast ook geen groen/rode draad vinden. Wel heb ik meteen even de connector van de kabel vervangen, ik mat niet overal de 12V namelijk, maar ook dit heeft het niet verholpen.

Het inschakelen van de bergrem veroorzaakte een onregelmatigere loop van de motor.

Ik heb er over na zitten denken dat het blok misschien stationair te langzaam draait, ik heb immers geen toerenteller om het mee af te stellen. Het blok heeft wel de mogelijkheid nog langzamer te draaien daarentegen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 09:49 #955312 door V300 register
Bij mij bleek het destijds toch de vliegwielsensor te zijn. Meting was ook goed, geen kabelbreuk, maar toch viel de motor spontaan uit. Na vervanging geen last meer van gehad. Ik weet niet wat er aan stuk kan gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 18:04 #955321 door V300 register
Als je doelt op het verhaal van jezelf bij de blauwe 340DL zie ik dat ie bij jou niet startte, dat doet ie bij mij dus wel. Ook zou het dan raar zijn dat het alleen stationair gebeurd :) Ik zal kijken of ik een vliegwielsensor kan vinden voor een mooi prijsje, wie weet!

Weet iemand trouwens waar de kabel van de stationairsproeier heen gaat? Dan kan ik eens kijken of er niet aan de andere zijde van de draad een breukje zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2015 22:08 #955324 door V300 register
Bij mij loopt die naar een zwart kastje dat naast de reserveband zit vastgeschroefd, dit kastje krijgt stroom van zekering 10 via een blauw rode draad. Ik vermoed dat er bij u dat kastje niet op zit en dat de sproeier dus rechtstreeks op die zekering zit?

• Eswin Rademaker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2015 20:57 #955416 door Eswin Rademaker
Beantwoord door Eswin Rademaker in topic Afslaan goed lopende motor bij stationair draaien
Als je de bergrem inschakelt, zou de motor gewoon moeten blijven lopen. Zelfde toerental. Sneller lopen is te rijk afgesteld, langzamer te arm. Onregelmatig langer dan een of twee seconden, vacuumlek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC