Lek in het kleppendeksel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2011 14:55 #886113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lek in het kleppendeksel
idd alle stappen volgen voor koppeling vervangen. op het punt waar de beschrijving weer begint over monteren moet je ook nog het vliegwiel eraf halen en dan kun je de keerring vervangen.

let wel dat het vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden en dat er schroefdraadborging op de bouten zit.

keerring mooi vlak monteren is het makkelijkst met het originele stempel, maar dit kan ook met een houten lat oid prima voor elkaar komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2011 11:17 #886364 door V300 register
Het was inderdaad de keerring. Deze was naar buiten gekomen (afbeelding) en daardoor afgesleten door het vliegwiel. Een nieuwe keerring moet nog besteld worden. Ik las elders op dit forum dat je eigenlijk een oranjekleurige keerring zou moeten gebruiken, maar ik kan tot op heden slechts zwarte vinden. Maakt dat echt uit?

Ik vermoed dat er iets mankeert aan de karter ontluchting, dat verklaart ook dat er olie langs de ringen op het kleppendeksel werd geperst. Moet het dan iets zijn met de slangetjes, of kan er meer aan de hand zijn?

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2011 23:11 #886422 door V300 register
yep, dat kan alleen doordat de slang tussen het kleppendeksel en het luchtfilterhuis dicht zit, of met een knik loopt.. waardoor die ook dicht zit.

de slang loopt vanaf het kleppendeksel via het T-stukje (van daaruit loopt zijwaarts een dun slangetje met restrictie, naar de onderzijde van de carburateur) naar een pakweg 10 mm binnendiameter slang; deze zit vervolgens aan de onderzijde op het luchtfilterhuis. Deze aansluitingen moeten vrij kunnen ademen.

als dit OK is, zou ik het ook niet weten. wellicht is er een keer een benzinedamp ontploffing in het carter geweest, hoewel dat echt niet vaak voorkomt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2011 23:15 #889801 door V300 register
Krukaskeerring is met succes vervangen, ik rijd weer.
Ik heb de motor warm laten lopen en vervolgens de olievuldop los gedraaid. Geen anders lopen van de motor is merkbaar, dus de carterontluchting zou dan niet de oorzaak kunnen zijn toch?
Iemand wees me er op dat het gezien het aantal gelopen km (198k) ook wel eens lekkende zuigerveren zouden kunnen zijn die voor een te hoge carterdruk kunnen zorgen. Welke symptomen zouden hier nog meer bij moeten horen? Uitlaat geeft geen blauwe rook.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2011 14:54 #892095 door V300 register
Inmiddels zo'n 500 km gereden zonder olie te hoeven bijvullen. Controle van de ring (via vliegwiel afscherm paatje) laat zien dat de ring nog op zn plek zit)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2015 10:12 #955945 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lek in het kleppendeksel
Heb gisteren mijn kleppen gesteld en heb een nieuwe pakking liggen voor de deksel, nou las ik wel dat je hem niet al te vast moet draaien, heb een moment sleutel liggen maar op welk moment moet ik deze dan aandraaien?

En kan die pakking er zo tussen of zal ik er nog wat vloeibare pakking tussen doen? Bij het loshalen zat dat er namelijk wel tussen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2015 11:03 #955947 door V300 register
Daar zit normaal gesproken geen vloeibare pakking tussen,vermoedelijk is ie een beetje krom en dat er daarom pakking tussen gedaan is.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2015 16:43 #955988 door V300 register
bij een 1.4 zit de pakking in de deksel geplakt met een beetje vloeibare pakking. anders krijg je op den duur schuim op je lippen als het ding er voor de 368e keer tussenuit glipt als je het deksel op de motor legt :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2015 16:55 #955989 door V300 register
Beetje motorolie dr aan doet wonderen....

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2015 19:10 #955994 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lek in het kleppendeksel
Heb hem er nu zo tussen zitten zonder vloeibaren pakking of lijm. Bleef bij het monteren al goed in de deksel hangen waardoor hij er nu perfect tussen zit.

Deksel ook niet al te vast gezet, met een schroevendraaier + dop zo had ik er nog redelijk gevoel bij dus nu maar afwachten of de olie netjes binnen blijft ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC