Lek in het kleppendeksel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2011 22:47 #884430 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lek in het kleppendeksel
Ik heb 3 maand geleden bij de volvo-garage in Oss het allerlaatste setje pakkingsringen voor de kleppendeksel gekocht en gemonteerd. Sindsdien praktisch geen olieverbuik meer terwijl ik voorheen iedere 5000km er toch wel half litertje bij moest gooien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 22:51 #884431 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lek in het kleppendeksel
eerst dat superkleine lek (bij het moertje) dichten is denk ik hetzelfde als bij een lekkend dak de regenpijp repareren

spuit eerst heel het blok eens schoon en maak dan een ritje. Misschien heb je het kleppendeksel te vast gedraaid en dat deksel trekt heeeeel snel krom. Als 'ie krom is zorgt dat w?l voor flinke lekkage.
Klepdekselpakking is nog te krijgen (kost volgens mij 15 euro ofzo?), en testen of het deksel nog recht is is heel makkelijk natuurlijk.

Misschien is het wel een keerring. Ligt er een plasje olie onder de auto als die even gestaan heeft?

Edit: let wel, dat je met slechts een half borrelglaasje (wat is dat, 10 ml?) het kleppendeksel geheel dik onder de olie krijgt, 4 liter olie is zowat de carterinhoud. E?n goede drup olie is genoeg om in het "gootje" in het klepdeksel een flinke vlek te vormen. Het is dus een beetje misleidend, wat je ziet op dat deksel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2011 00:18 #884437 door V300 register

Dendorssers;183280 schreef : (...) Wat je kan doen om het lek te vinden, is om dit weekend even de hogedrukreiniger in het motorruim te zetten zodat alles schoon is (de onderkant van het blok niet vergeten)! (...)

Beetje OT, maar kan dit geen kwaad? Ik bedoel, er zitten toch ook electrische delen daar..?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2011 09:25 #884441 door V300 register
Ik heb geen hogedrukspuit, dus dat gaat ook een beetje lastig worden. Zal eens kijken hoever ik kom met een doek met water/ammoniak oplossing.
Overigens heb ik er 10W/40 olie in zitter terwijl er eigenlijk 15W40 in moet. Kan dat misschien ook zorgen voor extra lekkage?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2011 10:19 #884443 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Lek in het kleppendeksel
nee, 10W40 is een prima viscositeit.

kijk bij voorbaat al eens langs de motor (liefst op een brug) beschermkap even verwijderen en dan kijken, begint het oliespoor al achter de krukaspoelie, net achter het oliefilter, rond/onder de brandstofpomp, is alleen het vliegwielbeschermplaatje nat, is het hele carter nat of komt het van hogeraf (dan is het de rand van het kleppendeksel die te vervormd is) etc.

overigens; controleer als je de lekkage opgelost hebt of de motor anders loopt met of zonder de olievuldop erop, als de motor anders loopt dan moet je ook de caterontluchting controleren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2011 10:53 #884444 door V300 register
Bij mij is het bij die bouten ook altijd wat nat, heb al diverse keren nieuwe pakkingen en aanhaalmomenten geprobeerd maar niets helpt.

Gewoon zo laten, er komen geen liter uit :P
Af en toe een doekje erover en klaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2011 22:05 #884461 door V300 register
Na een paar keer aandraaien van de moer lijkt het lekken op het kleppendeksel gestopt (na zo'n 20km nog schoon). Lekkage is zoals jullie al hadden verwacht niet gestopt, maar volgens mij wel verminderd (hoewel ik nog niet weer zoveel gereden heb)

Ik heb geen hoge drukspuit, maar met een sponsje met water en ammoniak heb ik zo goed en kwaad als het ging het blok en de omgeving schoon proberen te krijgen. Na een stukje rijden (5km) ligt er wat olie bovenop de koppeling. Waar het uit komt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Heb nog niet echt goed aan de onderkant kunnen kijken, zal em van de week eens goed om hoog krikken en aan de onderkant gaan schoonmaken.

Er ontstaat een plasje olie onder de auto, ongeveer ter hoogte van de achterkant van de carterpan. Overigens is de karterpan vanaf onder direct zichtbaar. Zit hier oorspronkelijk nog een beschermkap voor?
Wat ik aan de onderkant wel gezien heb is dat de olie langs de steunbalken onder de auto doorloopt en op verschillende plaatsen over de lengte van de auto wat drupt. Dat betekend volgens mij dat de olie wel van hoger moet komen, en niet uit de karterpan want dan zou het weer omhoog moeten stromen om op deze balken terecht te komen.

Het kleppen deksel lijkt trouwens te zijn bevestigd zonder originele pakking, maar met een of andere vloeibare pakking. Misschien moet ik hier maar eens mee beginnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2011 23:42 #884464 door V300 register
Klaas, daar zou ik zeker maar eens gaan beginnen!! Al die pakkingzooi eraf schrapen, schuren en poetsen. Zorgen dat beide oppervlakken mooi egaal glad zijn, goede pakking ertussen en met de juiste kracht de boutjes van het deksel weer aandraaien, en let op, ze hoeven helemaal niet zo strak, succes verzekerd!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2011 15:30 #884483 door V300 register
Waarmee kan ik het beste schrapen, schuren en poetsen?
En waar haal ik eventueel een kleppendeksel mocht dat krom zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2011 23:15 #884830 door V300 register
Schrappen etc met een stanleymesje/afbreekmesje of zoiets. Als je van een stanleymes het mesblad eruit haalt kun je dat prima vlak over de kop laten gaan om zo de oude resten weg te snijden/schrappen.

Kleppendeksel kun je het beste vragen via de advertenties.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC