Lek in het kleppendeksel
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
spuit eerst heel het blok eens schoon en maak dan een ritje. Misschien heb je het kleppendeksel te vast gedraaid en dat deksel trekt heeeeel snel krom. Als 'ie krom is zorgt dat w?l voor flinke lekkage.
Klepdekselpakking is nog te krijgen (kost volgens mij 15 euro ofzo?), en testen of het deksel nog recht is is heel makkelijk natuurlijk.
Misschien is het wel een keerring. Ligt er een plasje olie onder de auto als die even gestaan heeft?
Edit: let wel, dat je met slechts een half borrelglaasje (wat is dat, 10 ml?) het kleppendeksel geheel dik onder de olie krijgt, 4 liter olie is zowat de carterinhoud. E?n goede drup olie is genoeg om in het "gootje" in het klepdeksel een flinke vlek te vormen. Het is dus een beetje misleidend, wat je ziet op dat deksel.
- V300 register
- Verbannen
Beetje OT, maar kan dit geen kwaad? Ik bedoel, er zitten toch ook electrische delen daar..?Dendorssers;183280 schreef : (...) Wat je kan doen om het lek te vinden, is om dit weekend even de hogedrukreiniger in het motorruim te zetten zodat alles schoon is (de onderkant van het blok niet vergeten)! (...)
- V300 register
- Verbannen
Overigens heb ik er 10W/40 olie in zitter terwijl er eigenlijk 15W40 in moet. Kan dat misschien ook zorgen voor extra lekkage?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
kijk bij voorbaat al eens langs de motor (liefst op een brug) beschermkap even verwijderen en dan kijken, begint het oliespoor al achter de krukaspoelie, net achter het oliefilter, rond/onder de brandstofpomp, is alleen het vliegwielbeschermplaatje nat, is het hele carter nat of komt het van hogeraf (dan is het de rand van het kleppendeksel die te vervormd is) etc.
overigens; controleer als je de lekkage opgelost hebt of de motor anders loopt met of zonder de olievuldop erop, als de motor anders loopt dan moet je ook de caterontluchting controleren.
- V300 register
- Verbannen
Gewoon zo laten, er komen geen liter uit
Af en toe een doekje erover en klaar.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb geen hoge drukspuit, maar met een sponsje met water en ammoniak heb ik zo goed en kwaad als het ging het blok en de omgeving schoon proberen te krijgen. Na een stukje rijden (5km) ligt er wat olie bovenop de koppeling. Waar het uit komt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Heb nog niet echt goed aan de onderkant kunnen kijken, zal em van de week eens goed om hoog krikken en aan de onderkant gaan schoonmaken.
Er ontstaat een plasje olie onder de auto, ongeveer ter hoogte van de achterkant van de carterpan. Overigens is de karterpan vanaf onder direct zichtbaar. Zit hier oorspronkelijk nog een beschermkap voor?
Wat ik aan de onderkant wel gezien heb is dat de olie langs de steunbalken onder de auto doorloopt en op verschillende plaatsen over de lengte van de auto wat drupt. Dat betekend volgens mij dat de olie wel van hoger moet komen, en niet uit de karterpan want dan zou het weer omhoog moeten stromen om op deze balken terecht te komen.
Het kleppen deksel lijkt trouwens te zijn bevestigd zonder originele pakking, maar met een of andere vloeibare pakking. Misschien moet ik hier maar eens mee beginnen.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
En waar haal ik eventueel een kleppendeksel mocht dat krom zijn?
- V300 register
- Verbannen
Kleppendeksel kun je het beste vragen via de advertenties.