kleppen stellen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2016 21:26 #960287 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kleppen stellen
met een spakenspanner en steeksleutel + voelmaatjes gaat het ook
DSCF0179a.jpg
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2016 10:45 #960300 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic kleppen stellen
voor zover ik weet is dat speciale gereedschap al naar de klote geholpen, daar hebben we niets meer aan.

kleppen stellen kun je makkelijk in je eentje doen bij een 1.4, maar aan een schroevendraaier heb je helemaal niets. ik gebruik meestal een combinatie of waterpomptang, steekringsleutel 10 en een ringsleutel 19(krukaspoelie). eerst los ik alle moertjes van de stoters en draai ze handvast, dan pas gaan stellen, als je de ringsleutel laat zitten terwijl je met de waterpomp/combinatietang aan het stellen bent kun je makkelijk met een kwartslag los en daarna vast de afstelling veranderen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2016 23:35 #960313 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kleppen stellen
gebruik meestal de platte ringsleutel zoals op de foto de spakenspanner blijft ook mooi zitten alleen ben ik al wel es de 19 mm ratel vergeten er af te halen voor het starten : dan hoor je klonk en denk je oh jah stom stom verder gebeurt er trouwens niets ergs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2016 23:09 #960334 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kleppen stellen
ik heb het nog nooit gedaan, daarom ben ik er een beetje huiverig voor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2016 12:53 #960359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kleppen stellen
De renault cleon motor is zover ik het meegemaakt heb echt de aller aller aller simpelste motor om de kleppen van te stellen. Je hebt wel wat handigheid, maar echt niet perse 3 handen nodig zonder het tooltje.
Het enige wat een beetje uitdagend is, is om de instelling van het stelboutje niet meer te wijzigen bij het vastdraaien van het borgmoertje.

Ik gebruik(te) zelf een miniatuur verstelbare steeksleutel voor het verdraaien van de stelbout en een gewone ringsleutel 10 voor het borgmoertje. Stelboutje linksom tegenhouden, borgmoer rechtsom vastzetten. Na vastzetten opnieuw de speling checken. Op een gegeven moment voel je wel hoeveel vaster de stelbout gaat bij het vastzetten van de borgmoer en kun je daar vooraf voor corrigeren. Dat moet je met de offici?le tool ook doen trouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2016 09:40 #964184 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic kleppen stellen
Wil binnenkort een beurtje uitvoeren.
Dan wil ik ook de kleppen gaan stellen.

Dit topic is erg nuttig daarvoor en denk dat ik er wel uit ga komen.
Maar hoe zit het met een warme/koude motor. Je hebt de sowieso al 2 verschillende waarde voor in en uit kleppen, en dan ook nog voor een koude en warme motor.

Moet je deze beide meten? Bij koud en warm? Of is alleen warm genoeg?
Moet je de motor dan eerst warm laten draaien daarna de deksel + bougies er afhalen, dan de kleppen stellen?

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2016 20:34 #964186 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic kleppen stellen

Wouter;239733 schreef : De renault cleon motor is zover ik het meegemaakt heb echt de aller aller aller simpelste motor om de kleppen van te stellen.


De oude CIH motoren van Opel zijn nog eenvoudiger te stellen, alles wat je nodig hebt is een ringsleutel 15 en een voeler maat van 0.30. De moer op de tuimelaar is zelf borgend lekker makkelijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2016 08:55 #964188 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic kleppen stellen

dikketienes;241043 schreef : Wil binnenkort een beurtje uitvoeren.
Dan wil ik ook de kleppen gaan stellen.

Dit topic is erg nuttig daarvoor en denk dat ik er wel uit ga komen.
Maar hoe zit het met een warme/koude motor. Je hebt de sowieso al 2 verschillende waarde voor in en uit kleppen, en dan ook nog voor een koude en warme motor.

Moet je deze beide meten? Bij koud en warm? Of is alleen warm genoeg?
Moet je de motor dan eerst warm laten draaien daarna de deksel + bougies er afhalen, dan de kleppen stellen?

Alvast bedankt.


Klepspeling koud is: 0.15 mm voor de inlaatkleppen en 0.20 mm voor de uitlaatkleppen.
Ik zou het zoiezo altijd koud doen. Lijkt me niet lekker om kleppen te stellen als alles heet is.

Reservewiel eruit, en je kunt zo voor het motorblok zitten, als je geen motorplaat eronder hebt kun je je voeten daar ook nog makkelijk kwijt. :+
Erg relaxed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2016 10:19 #964189 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic kleppen stellen
delen zetten wat uit als de motor warm is en in een garage hebben ze in principe niet de tijd om te wachten tot een motor echt helemaal afgekoeld is, vandaar dat de fabrikant een waarde koud (rond 20°C en warm (motor rond bedrijfstemperatuur) opgeeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD