EGR nippel 14

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2004 14:38 #624424 door V300 register
EGR nippel 14 is gemaakt door V300 register
Ik ben op zoek naar de nippel van de EGR op mijn 1.4 s blok. Dit om hem af te dichten en te kijken of hij oa. dan stationair mooier gaat lopen. Dus mijn vraag is, waar kan ik deze nippel vinden, en hebben er mensen nog goede tips over het afdichten hiervan?
Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2004 04:13 #639458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Kogellager uit een fietswiel? Beetje vet eraan en hij zou goed moeten afdichten!
Bij mijn 360's heb ik er gewoon een plaatje tussen gezet, evenveel moeite, moet je alleen ff dubbele pakking gebruiken ( in theorie, maar dicht is dicht, toch?).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2004 21:19 #639459 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Kijk dat is een mooie oplossing, nu moet ik alleen nog weten waar die nippel zit op het 1.4 blok. Misschien dat een der heren dit al eens gedaan heeft.
Alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2004 17:35 #639460 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Weet er niemand waar die nippel zit? Dit moet toch wel eens een keer gedaan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2004 18:29 #639461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
zie andere discussies omtrent EGR afdichten etc,

alles hierover is al eens gezegd eigenlijk.

wie voelt zich geroepen een samenvattingkje te maken met plaatjes, zodat we het in de techniek sectie kunnen opnemen??

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2004 21:50 #639462 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Ben er inmiddels achter dat het nodig is om meerdere nippels af te dichten. Maar ik kan niet vinden waar die dan zitten op het blok en of ik die er gewoon uit kan trekken of draaien.
Zowel op het oude en nieuwe forum heb ik dit niet kunnen vinden helaas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2004 01:23 #639463 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
aha.. nou vat ik m

je hebt het over de EGR nippels, maar je tekst gaat over de PulsAir nippels. deze zitten aan de linkerzijde van het blok en zitten met metalen leidingen aan een terugslagklep verbonden.

dit systeem kun je ongemoeid laten aangezien het geen invloed heeft op de prestaties van de motor.


het EGR systeem zit aan de andere kant van de motor, en bestaat uit een aansluiting op het uitlaatspruitstuk, die via een klep doorgeleid wordt naar het inlaat traject. het verbeteren van de stationaire loop kun je bereiken door deze klep schoon te maken en na te kijken, of door het systeem gewoon af te dichten.
Dit kan op verschillende manieren.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2005 16:30 #639464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Wat doet die pulsair egenlijk precies ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2005 22:34 #639465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
pulsair laat verse lucht toe in het uitlaatspruitstuk.

Na een uitlaatslag heeft het uitlaatgas een 'nasleep' waardoor vacuum ontstaat.

dit gaat via een terugslagklep: druk spruitstuk hoog -> klep dicht, onderdruk-> klep open.

Bij de volgende uitlaatslag komt er gloeiend heet gasmengsel naar buiten, en dit komt direct in verse lucht terecht (zuurstof aanwezig!) daardoor kunnen de nog maar half verbrande delen zoals koolmonoxide en koolwaterstoffen net dat stukje verder verbranden dan zonder pulsair, zodat een kleine milieu winst geboekt wordt.

dankzij dat systeem hoefde Volvo eind jaren 80 nog geen katalysator te monteren op sommige versies, en konden ze toch aan de milieu eisen voldoen.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2005 10:17 #639466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EGR nippel 14
Ah, okee, dus het veranderd alleen de samenstelling van het uitlaatgas door "naverbranding" buiten de cilinders.

En bij EGR wordt het uitlaatgas teruggeleid en in de cilinders naverbrand.

Heb ik het verschil nu begrepen ?

Enne, pulsair alleen bij 360, EGR bij de 340 ???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD