Olie in de versnellingsbak/welke?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-11-2005 18:54 #624301
door V300 register
Olie in de versnellingsbak/welke? is gemaakt door V300 register
Hallo forum,
ik heb vorig jaar mijn 4-bak eruit geknikkerd en er een 5-bak ingehangen. Aangezien mijn vraagbaak destijs niet geheel duidelijk was welke olie er in moest, en hoeveel, heb ik zowel de bak als ook het diff tot het randje van de schroefdraad gevuld met een "Gear-Oil" die ook in stationaire machines zoals draaibanken e.d. wordt gebruikt. Gaat ook al een jaar goed, maar wat me van begin af aan opviel: de tweede versnelling gaat erg moeizaam. Als de motor/bak koud is, moet ik bij het optrekken best wel met "gefühl" de tweede erin "rammen", de derde gaat ook lastig, maar al soepeler. Terug van 3 naar 2 gaat helemaal niet. Dat lukt pas als alles een beetje opgewarmd is, maar ook niet soepel.
Als alles warm is schakelt de bak "redelijk" in de 1,2 en 3. Alleen in de 4 en 5 gaat het echt "normaal".
Ik twijfelde een tijdje of misschien de synchromesh een tik had, maar aan de andere kant, gezien het nu bij het koude weer irritant begint te worden, misschien ligt het ook aan de olie die gebruikt wordt.
Inmiddels ben ik erachter, dat er ATF type 2 suffix A in moet. Mijn vraag: aangezien dit normaal gesproken "Automatic Transmission Fluid" is, kan er ook Dextron 2 of 3 in ? Zal het zoveel schelen of is het toch eerder een mechanisch defekt? En...wat is de goedkoopste bron voor ATF die jullie kennen, aangezien de autoboer hier maar lieft 9 euro per liter vraagt, wat bij de benodigde 5 liter meer kost dan de bak zelf...
Wat een lap text, nietwaar? Sorry.
Dank, Thomas
ik heb vorig jaar mijn 4-bak eruit geknikkerd en er een 5-bak ingehangen. Aangezien mijn vraagbaak destijs niet geheel duidelijk was welke olie er in moest, en hoeveel, heb ik zowel de bak als ook het diff tot het randje van de schroefdraad gevuld met een "Gear-Oil" die ook in stationaire machines zoals draaibanken e.d. wordt gebruikt. Gaat ook al een jaar goed, maar wat me van begin af aan opviel: de tweede versnelling gaat erg moeizaam. Als de motor/bak koud is, moet ik bij het optrekken best wel met "gefühl" de tweede erin "rammen", de derde gaat ook lastig, maar al soepeler. Terug van 3 naar 2 gaat helemaal niet. Dat lukt pas als alles een beetje opgewarmd is, maar ook niet soepel.
Als alles warm is schakelt de bak "redelijk" in de 1,2 en 3. Alleen in de 4 en 5 gaat het echt "normaal".
Ik twijfelde een tijdje of misschien de synchromesh een tik had, maar aan de andere kant, gezien het nu bij het koude weer irritant begint te worden, misschien ligt het ook aan de olie die gebruikt wordt.
Inmiddels ben ik erachter, dat er ATF type 2 suffix A in moet. Mijn vraag: aangezien dit normaal gesproken "Automatic Transmission Fluid" is, kan er ook Dextron 2 of 3 in ? Zal het zoveel schelen of is het toch eerder een mechanisch defekt? En...wat is de goedkoopste bron voor ATF die jullie kennen, aangezien de autoboer hier maar lieft 9 euro per liter vraagt, wat bij de benodigde 5 liter meer kost dan de bak zelf...
Wat een lap text, nietwaar? Sorry.
Dank, Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-11-2005 20:11 #639535
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
ATF a/a is gewoon de meest standaard ATF die je kunt vinden. eigenlijk Dexron 0 dus :-)
dexron 2 of 3 gaat dus gewoon goed.
ennuh, het is inderdaad de oorzaak van je huidige problemen, is een bekend gegeven dat het bak gedeelte beter schakelt met ATF erin.
kosten; ik weet eigenlijk niet eens hoeveel de ATF kost die ik in de dafs gebruik. daar gaat per vario maar een paar 100 cc in dus dan maakt het ook geen bal uit. de EP80 olie voor in de tandwielkasten is niet zo heel duur.
de goedkoopste voldoet!
dexron 2 of 3 gaat dus gewoon goed.
ennuh, het is inderdaad de oorzaak van je huidige problemen, is een bekend gegeven dat het bak gedeelte beter schakelt met ATF erin.
kosten; ik weet eigenlijk niet eens hoeveel de ATF kost die ik in de dafs gebruik. daar gaat per vario maar een paar 100 cc in dus dan maakt het ook geen bal uit. de EP80 olie voor in de tandwielkasten is niet zo heel duur.
de goedkoopste voldoet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-11-2005 11:53 #639536
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Nou lees ik in zo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-11-2005 13:35 #639537
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
ha, zoek dat maar eens uit...
ik heb er met jeroen ook met verstand op zitten kijken toen we de olie van zijn bak wilden vervangen.
helaas draaide de vulplug rond voordat ie open ging, dus we hebben de klus toen verder gelaten voor wat ie was.
Groetjes Wouter
ik heb er met jeroen ook met verstand op zitten kijken toen we de olie van zijn bak wilden vervangen.
helaas draaide de vulplug rond voordat ie open ging, dus we hebben de klus toen verder gelaten voor wat ie was.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-11-2005 20:30 #639538
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Okidoki,
ik heb nu de olie vervangen, als je vulplug voren zit gaat er bijna 3 Liter in.
Ik had nooit gedacht dat het zoveel verschil maakt, maar waar ik al aan een mechanisch defekt dacht (niet normaal, de 2 kreeg je er echt alleen met geweld in), schakelt ie nu als boter. Behalve de 2, die schakelt als koude boter. Waarschijnlijk heeft het de bak niet goed gedaan een driekwart jaar met de verkeerde olie te draaien. Maar hij loopt verder wel goed nu.
Dus...altijd ATF 2 pakken.
ik heb nu de olie vervangen, als je vulplug voren zit gaat er bijna 3 Liter in.
Ik had nooit gedacht dat het zoveel verschil maakt, maar waar ik al aan een mechanisch defekt dacht (niet normaal, de 2 kreeg je er echt alleen met geweld in), schakelt ie nu als boter. Behalve de 2, die schakelt als koude boter. Waarschijnlijk heeft het de bak niet goed gedaan een driekwart jaar met de verkeerde olie te draaien. Maar hij loopt verder wel goed nu.
Dus...altijd ATF 2 pakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-11-2005 20:31 #639539
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Oh ja, ATF gevonden voor 7,15 de liter (Heuts Automaterialen). Scheelt nogal, een andere autohandelaar (ATU) wilde 10 euro voor een halve liter...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-11-2005 21:09 #639540
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
aha, het antwoord op de vraag moet dus zijn;
er zijn 2 verschillende uitvoeringen, een met de vulplug meer aan de voorkant, en een met de vulplug meer aan de achterkant.
dit maakt dus ook iets verschil in de hoeveelheid die erin gaat...
(beetje vreemd idee wel)
er zijn 2 verschillende uitvoeringen, een met de vulplug meer aan de voorkant, en een met de vulplug meer aan de achterkant.
dit maakt dus ook iets verschil in de hoeveelheid die erin gaat...
(beetje vreemd idee wel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2015 11:03 #957439
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2015 11:18 #957440
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Vreemd dat de cardanas in de drie plaatjes niet allemaal uit dezelfde richting komen. Verwarrend. (Zoals ge kunt zien in het variomatic plaatje [bovenste] komt de cardanas vanuit rechts de 'bak' (variomatic) in, in de andere twee plaatjes links [de versnellingsbak in].) Wouter N.: de primaire vario dient gevuld te zijn met 550 ml (formule huppledepup olie die geen rubber aantast). Hoeveel de secundaire dient te hebben weet ik uit mijn hoofd even niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-05-2015 11:23 #957441
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Olie in de versnellingsbak/welke?
Ik ga de atf in mijn versnellingsbak vervangen, is het dan aangeraden om het differentieel meteen ook van nieuwe olie te voorzien, of maakt dit weinig verschil?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets