Stationaire problemen en geen kachel aanjager.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
Ik ben Tim Sommeling, 25 jaren jong geboren en getogen in Heerlen (Zuid Limburg voor de Hollanders). Mijn opa heeft ongeveer zijn gehele loopbaan bij DAF en VDL gewerkt in Born, dus we hebben thuis elk model DAF en Volvo wel een keer voor de deur gehad. Ik raakte dus ook snel besmet, en begon op mijn 21e met een Amazon. Nu, een aantal jaar later bezit ook ik eindelijk een 340. In November aangeschaft zonder APK. Remmen gedaan, handrem gedeelte gedaan, schoongemaakt, roest aangepakt etc etc.
Ik heb nu enkel nog een aantal elektronische problemen in mijn Volvo 340 uit '89. Ding heeft zijn gehele leven op LPG gelopen (installatie is er bij de dealer toentertijd ingezet). Enfin, hij slaat direct aan op gas alleen valt daarna meestal na hevig horten en stoten uit. Als ik halfgas geef blijft de motor redelijk goed draaien. Nu is het zo dat mijn nummer 10 zekering eruit gaat als ik de sleutel op contact zet. Ik heb gelezen dat dit voor stoelverwarming (niet aanwezig), achteruitrijlichten (functioneren nu niet) en de stationair sproeier is! Heb ik daarmee het eerste probleem al gevonden? Een kapotte stationairsproeier?
Daarnaast geeft mijn kachel aanjager geen teken van leven. Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De stationairsproeier kun je gemakkelijk testen door er 12V op te zetten. Het pinnentje is de pluspool en de behuizing de massa. Als ie goed werkt moet je 'm duidelijk horen tikken.
timfsm;253037 schreef : Daarnaast geeft mijn kachel aanjager geen teken van leven. Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken?
Een bekend probleem bij de aanjager uit een 340 is de kachelweerstand. Deze zit gemonteerd in je kachelhuis. Als de zoekfunctie gebruikt zul je wel het één en ander aan topics vinden. Born built beauties verkoopt deze kachelweerstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Van LPG installaties heb ik helaas geen verstand, maar m.b.t. je zekering kan ik je wel adviseren.
Op zekering 10 zitten achteruitrijlicht (welke geloof ik voor de apk niet eens hoeft te werken voor onze auto's), eventuele stoelverwarming en eventueel de ruitenwisser voor de achterruit, stationairsproeier van een 1.4, en volgens mij ook nog wat van de fuel cut-off als je die hebt.
Eerst bepalen waar het probleem zit: geen stoelverwarming, geen achterruitenwisser schat ik, en het probleem is er niet alleen bij het inschakelen van de achteruitversnelling. Waarschijnlijk heb je ergens een kortsluiting of grote lekstroom zitten tussen de geschakelde plus ná zekering 10 en de massa. De bekabeling nameten of dat zo is en vervolgens volgen vanaf de zekering is de oplossing. Als je ergens een stekkertje vindt (bijvoorbeeld op de schakelaar van het achteruitrijlicht) kun je al een heel gedeelte uitsluiten. Vergeet ook niet de bedrading van de stoelverwarming na te meten, deze ligt al klaar ookal heb je geen stoelverwarming.
De kachelaanjager is een bekend puntje. Werkt hij wel op de hoogste stand? In dat geval is het waarschijnlijk de weerstand. Anders wordt ook dat nameten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
Louis;253038 schreef : Kortstluiting in je stationairsproeier komt niet vaak voor, volgens mij. Wel zou ik je achteruitrijverlichting checken, misschien een kortsluiting in de schakelaar of achterlichtunit?
De stationairsproeier kun je gemakkelijk testen door er 12V op te zetten. Het pinnentje is de pluspool en de behuizing de massa. Als ie goed werkt moet je 'm duidelijk horen tikken.
Een bekend probleem bij de aanjager uit een 340 is de kachelweerstand. Deze zit gemonteerd in je kachelhuis. Als de zoekfunctie gebruikt zul je wel het één en ander aan topics vinden. Born built beauties verkoopt deze kachelweerstand.
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord!
Ik ga zometeen de achteruitrijlichten even checken. Schakelaar komt daarna.
General Custom, inderdaad geen stoelverwarming of achterruiten wisser, aanjager werkt op hoogste stand ook niet!
Lpg installatie is gelukkig het probleem niet. Slaat mooi aan, en doet het gewoon volledig naar behoren!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
General Custom;253039 schreef : Eerst bepalen waar het probleem zit: geen stoelverwarming, geen achterruitenwisser schat ik, en het probleem is er niet alleen bij het inschakelen van de achteruitversnelling. Waarschijnlijk heb je ergens een kortsluiting of grote lekstroom zitten tussen de geschakelde plus ná zekering 10 en de massa. De bekabeling nameten of dat zo is en vervolgens volgen vanaf de zekering is de oplossing. Als je ergens een stekkertje vindt (bijvoorbeeld op de schakelaar van het achteruitrijlicht) kun je al een heel gedeelte uitsluiten. Vergeet ook niet de bedrading van de stoelverwarming na te meten, deze ligt al klaar ookal heb je geen stoelverwarming.
De kachelaanjager is een bekend puntje. Werkt hij wel op de hoogste stand? In dat geval is het waarschijnlijk de weerstand. Anders wordt ook dat nameten
Het meten met een Multimeter is alweer even geleden. V4 weet ik nog wel uit te voeren, maar waar ben ik precies naar opzoek? Als in, wat zou de meter aan moeten geven als het fout zit in die kabel?
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je ergens een stekkerverbinding tegenkomt kun je die loshalen om een gedeelte uit te sluiten. De ene kant van de elektrische kring zal doormeten, de andere kant waarschijnlijk niet. De kant waar je een oneindige weerstand meet is oke.
Voor de kachelaanjager moet je de kabelboom nameten op de Volt-stand vanaf verbruiker naar de schakelaar naar de zekering op die manier stroom opwaards ga je tussen de geschakelde plus en massa meten hoeveel volt er tussen staat. Meet je 12 volt of meer dan zit het probleem stroomafwaarts richting de verbruiker. Meet je bijvoorbeeld op de stekker van de kachelmotor 12 Volt dan weet je dat de kachelmotor stuk is. Meet je geen 12 volt op de kachelmotor maar wel op de stekker van de kachelweerstand, dan is de kachelweerstand waarschijnlijk kapot, etc.
Vergeet hierbij BTW niet om de schakelaar aan te zetten.
Nog een tip: als je niet ervaren bent met elektriciteit, let op dat je multimeter in de juiste stand staat en ga zeker niet in de kabelboom knippen voordat je 100% zeker weet waar het probleem zit en hoe je het op kunt lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
timfsm;253044 schreef : Ik meet op de achteruitrijlicht schakelaar geen weerstand. Is deze naar zijn grootje? In geen enkele stand bedoel ik dan.
Hoe bedoel je die? Tussen de schakelaar en de massa (bijvoorbeeld van de aansteker, bout van de stoel, kaal stuk bodemplaat, etc.)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tim Sommeling
- Nieuw lid
General Custom;253045 schreef : Hoe bedoel je die? Tussen de schakelaar en de massa (bijvoorbeeld van de aansteker, bout van de stoel, kaal stuk bodemplaat, etc.)?
Ik neem mijn uitspraak van de V4 meting terug . Ik zoek nog even verder. Bespaart de jongens van de lokale garage toch wat werk morgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.