schema injectiemodule
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Brambo08;251277 schreef : Is het niet mogelijk om op een andere manier aan dat schema te komen zou mij ontsettend helpen om mijn projectje lopend te krijgen
Dit injectiesysteem (LE jetronic) wil niet werken zonder luchtweger/AMM.
Als je het centrale injectierelais in het motorruim eruit haalt (naast de luchtweger) en van 30 (continue 12v) naar 87 en 87b een draadje legt krijgen de injectoren, ECU en brandstofpomp continue spanning.
De ECU schakelt de ground van de injectoren, maar het relais de +12. Ook de koudestart luchtklep en koudestart injector krijgen spanning, maar daar heb je geen last van. Het systeem moet kunnen werken met deze overbrugging. Dit relais zelf is vrijwel altijd verdachte #1 bij problemen.
De pomp moet je goed kunnen horen zoemen. Hoor je die niet, kijk dan naar het extra zekeringenkastje met 2 zekeringen wat verstopt zit achter de accu. Daar zit ook de zekering voor de brandstofpomp.
Heb je een drukmeter, dan is dit het moment om de druk op de brandstofrail te meten.
Wanneer je injectoren 12v krijgen, maar niet gepulst worden moet je het zoeken bij de ontsteking. Het ontstekingssignaal (pin 1 van het relais) wordt ook gebruikt door de ECU om de injectoren mee aan te sturen.
Bij starten moet je testlamp tussen pin 1 en 31 (massa) flitsen. Gebeurt dit niet, dan zou je eigenlijk ook geen vonk moeten hebben. Heb je toch vonk, maar echt geen signaal op 1, controleer dan de grijze draad van de Renix naar pin 1 en door naar de ECU.
Vertel wat je meet en ziet, en dan gaan we door (als ie nog niet loopt).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Lampje is niet nodig voor het lopen, maar om te meten.
Kun je dus weglaten want alles behalve hrt relais werkt! Gefeliciteerd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
wil dus zeggen dat ze constant open blijven staan.
de brandstofpomp heeft bij mij een eigen circuit, heb dit ooit gemaakt het is namelijk orgineel een 340 maar er zit nu een b230 in met de onsteking en injectie van een 360.
het relai lijkt gewoon goed te zijn geen slechte solderingen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Heb je dan wel de LE jetronic van een 360GLT overgezet? (edit: ja dus.)
Sowieso zou ik eens kijken of je koudrstartinjector (rechtsonder in het inlaatspruitstuk bij een 360) niet open blijft plakken. En even je injectorrail eruit tillen, kijken of die inderdaad continue spuiten (of meten met een scope op de dikke blauw/witte kabel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
en 531 kop met vx3 nokkenas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ik heb aan de hand van het foutopsporings schema gechecked.
alles lijkt te kloppen op een ding na. het boek zegt dat wanneer ik een meet lamp aansluit tussen klem 1 op de brandstof en onstekings relai en massa ik tijdens het starten een aan uit signaal moet krijgen. Dit gebeurt niet.
vervolgens staat er controleer de grijze draad naar onstekings module. deze draad is prima ook als ik hem doormeet met de multimeter.
en het volgende zou zijn de onstekings module.
ik heb thuis nog een andere liggen maar dit is een bendix van een 340 vario. Kan ik deze wel gebruiken als ik hem aansluit verrranderd er niks. zou toevallig zijn als ze allebei stuk zijn.
rest van de signale klopt, als ik het relai doorverbind van pin 30 naar 87 dan hoor ik wel een tik uit de injectoren maar 1 tik is natuurlijk niet genoeg .
mijn vraag dus. zijn de onstekingsmodules uitwisselbaar van een 340 en 360?
weet iemand wat er bij mij aan de hand is. De injectoren worden niet aangestuurd.
tikken niet tijdens het starten. er is 100% zeker brandstofdruk en ontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Heb je de pulstrein op pin 1 gemeten met het brandstofrelais erin of ook eruit? Of anders gezegd: komt het signaal wel uit de renix?
Deze pulsen zou je ook zonder ECU en relais moeten krijgen, ze worden puur door de renix gemaakt.
Wel ontsteking, dus de krukas-sensor is goed.
Pinout van de Renix: www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=12561
Geen pulstrein uit de renix, ook niet wanneer het relais en de ECU zijn afgekoppeld, maar wel onsteking?
De renix moet dan wel intern defect zijn. Maar afaik is dat zeldzaam. Kan nog steeds!
Plaatje van een renix in deze thread: www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=39&t=9046
meer renix-info www.volvo300mania.com/uk/forum/viewtopic.php?f=39&t=9046
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.