Accu-lampje Volvo 340
- V300 register
- Verbannen
Ik reed gisteravond met de Volvo 340, met 1.4-motor. Nu viel het mij op dat af en toe het acculampje knippert, maar slechts af en toe. De auto rijdt echter gewoon en ik heb ook geen startproblemen ondervonden...
Nu dacht ik meteen aan de dynamo.
Volgende vraag is dan echter, moet ik deze in zijn geheel vervangen door een nieuwe dynamo? Of zijn hier nog koolborsteltjes of zo voor te krijgen?
Heeft hier iemand ervaring mee toevallig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Maar blijkt een startmotor te zijn.
(heb je dus niets aan, net als aan deze post)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
www.elferink.nl/Volvo/3-Serie/Dynamo
Geldt ook voor v340od.nl overigens, zelfs afgeprijsd aldaar.
(misschien heb je hier meer aan)
(al zal er wel commentaar komen dat de prijzen te hoog zijn ) :no_comment:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Zoals gezegd eerst even doormeten of en hoeveel de dynamo bijlaadt (onbelast en belast).
Ook even checken hoe het met de koolborsteltjes gesteld is. Als ze versleten zijn hoef je niet meteen de dynamo te gaan vervangen. Als de lagers nog goed zijn en de sleepringen niet te ver zijn ingesleten, volstaat het om een nieuwe spanningsregelaar te monteren.
Het kan goed zijn dat de koolborsteltjes aan de grens zitten en bij stationair draaiende motor nog raken, maar tijdens het rijden net niet meer. In deze fase slijten ze het snelst.
Mochten de sleepringen te ver heen zijn en/of het lager naar z'n grootje zijn, zou ik niet zomaar een tweedehands of nieuwe dynamo monteren. Dat gaat over het algemeen snel weer stuk... beter kun je de oude dynamo (of je goedkope tweedehandsje) bij een elektromotorenrevisiebedrijf laten reviseren. Dan zit je zeker weten goed.
Bij mijn 345 heb ik in eerste instantie nieuwe koolborsteltjes aangesoldeerd (dat kan omdat dit een vroege 300 is en dus een aparte spanningsregelaar op het binnenscherm heeft). Later ging het lager herrie maken en heb ik de dynamo laten reviseren. In principe kun je het ook zelf doen (sleepringen en lagers zijn nog prima verkrijgbaar). Laatst had ik een dynamo van een 740 diesel waarvan de diodeplaat kapot was. Dan houdt het gewoon op, want die diodeplaat kostte apart meer dan 100 euro.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een dynamo doormeten, dat heb ik dus nog nooit gedaan. Is dat gewoon de spanning over de 2 polen waar de draden op de dynamo aangesloten zitten? En welke waarden moet ik dan meten? (meet ik dan btw niet een combinatie van dynamospanning en accuspanning?)
Joost, goede tip, maar wel een vraagje; waarom is een gereviseerde dynamo beter dan een helemaal nieuwe? In principe zijn toch bij beiden de slijtagedelen gewoon nieuw?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;237445 schreef : Joost, goede tip, maar wel een vraagje; waarom is een gereviseerde dynamo beter dan een helemaal nieuwe? In principe zijn toch bij beiden de slijtagedelen gewoon nieuw?
Dat wil ik ook wel eens weten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.