Extra 12V aansluiting

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2013 09:34 #933811 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Extra 12V aansluiting
deze is niet altijd aanwezig..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2013 09:34 #933812 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Extra 12V aansluiting
Maar dat zit niet altijd voorbereid, zeker niet bij auto's van 85 of ouder.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2013 10:13 #933814 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Extra 12V aansluiting

volvofiel;219479 schreef : heb je misschien een schema hiervoor?
zou ik bijv. de geschakelde plus van de blower kunnen gebruiken? Ik vrees dat ik een keer vergeet om de stekker los te halen en bij constante voeding loopt dan langzaam maar zeker de accu leeg...

Ik ga het schema er even bij halen en het voor je uitzoeken, in principe maakt het niet uit waar je de geschakelde 12V voor het relais vandaan haalt, deze dient namelijk alleen maar om het relais te gaan bekrachtigen, de stroom die daarbij gaat lopen is zeer klein

De stroom die de diverse apparatuur of sigaretten aansteker (verwarmings element en dus een groot stroomverbruik) gebruikt zal altijd door de constante voeding blijven lopen (en door het relais, maar daar zijn deze juist voor gemaakt)

EDIT: als je oranje draad pakt bij de blower motor schakelaar dan zit je goed (dit is de geschakelde 12v naar de schakelaar toe)
De oranje draad gebruik je dan om het relais te laten schakelen, de roze draad naar de sigaretten aansteker onderbreek je dan even om vervolgens via het relais te laten lopen.
Het relais heeft om te werken ook massa nodig, die kun je ook aftakken van de sigaretten aansteker (bruine draad)

87: Roze draad naar de sigarettenaansteker toe
85: Bruine draad (massa)
86: Oranje draad naar de blower schakelaar
30: Roze draad vanaf de zekeringkast (die nu dus nog rechtstreeks op de sigarettenaansteker zit)

@Floris; Voor zover mij bekend worden de meeste stroomverbruikers in onze auto's geschakeld in de voeding, uitzondering is bv de EMVK bij CVT modellen, de op en terug schakelkant worden geschakeld in de massa. (tachorelais)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2013 10:28 #933815 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Extra 12V aansluiting
Heel graag Wouter, alvast bedankt!
A.d.h.v. een schema zal ik er wel uit komen.

@ Bart: geschakelde voeding is niet aanwezig. Vind ik niet zo erg, maar je moet er wel aan denken om radio, navigatie e.d. uit te zetten/los te koppelen.
Vaak denk je daar wel aan, maar om bij elke rit de camera handmatig aan en uit te zetten is zo'n gedoe...
De oplossing van Wouter zou heel mooi zijn, want als ik het goed begrijp wordt het zaakje dan aangesloten op de constante voeding maar wordt het "gestuurd" door de geschakelde voeding. Op die manier zou ik de camera dus nooit meer los hoeven te koppelen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 13:35 #933837 door 16673-dummy
Bedankt Wouter!
Ik kan de draden dan dus gewoon doorknippen en voorzien van stekkertjes zodat ik het op elkaar kan aansluiten?
En als de motor dan afgezet wordt, wordt automatisch de voeding naar de camera onderbroken zodat ik niet nog stekkers hoef los te halen o.i.d.?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-07-2013 14:02 #933839 door Wouter Borsje
Graag gedaan Joost;

Jazeker, zodra je de sleutel terug draait naar de 0-stand valt het relais af en zal de 12V op de sigarettenaansteker er niet meer zijn.

Ja inderdaad de roze, oranje en bruine draad onderbreken op een geschikt punt (zoveel mogelijk draad aan beidde zijden overhouden om het aansluiten makkelijker te maken) en dan met 6,3mm AMP stekkertjes aansluiten op het relais.

De bruine (massa) en oranje draad kun je na afknippen gezamenlijk in de AMP stekker doen.

EDIT: hmm dit levert misschien wat verwarring op, natuurlijk niet alles bij elkaar stoppen, maar ja dat had je ook vast wel begrepen.....ik dacht; vermeld het voor alle zekerheid toch maar even.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2013 14:25 #933840 door 16673-dummy
dat zijn deze stekkertjes?

Zo'n relais heb ik ergens nog wel rondslingeren.

Nou bedankt Wouter, dan ga ik volgende week eens kijken voor de camera. Mijn broer heeft enkele weken terug er ook eentje gekocht, die filmt met HD-kwaliteit, geluid, datum, tijd en snelheid erbij etc.
Toen ik dat zag, had ik zoiets van "dat wil ik ook!" :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2013 14:31 #933841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Extra 12V aansluiting

volvofiel;219524 schreef : de camera. Mijn broer heeft enkele weken terug er ook eentje gekocht, die filmt met HD-kwaliteit, geluid, datum, tijd en snelheid erbij etc.
Toen ik dat zag, had ik zoiets van "dat wil ik ook!" :D

Consumeert zo een camera veel stroom?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-07-2013 14:38 #933842 door Wouter Borsje
Klopt helemaal Joost, en dan moet je dus de contrastekkertjes hebben, die schuif je dan zo op de aansluitpennen van het relais.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2013 00:32 #933848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Extra 12V aansluiting

Spurt;219525 schreef : Consumeert zo een camera veel stroom?

afhankelijk van of er een schermpje in zit zo'n 5 tot 15 watt. Ten opzichte van bv de verlichting dus totaal te verwaarlozen :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC