verwijderen benzinerelay voor schakelaar op dashboard?
- V300 register
- Verbannen
Bart Manders;196808 schreef : Ik zie dr t nut niet van in.
Ik kan me wel voorstellen dat je in de aansturing van de brandstofpomp een schakelaar zet om die bij pepaalde werkzaamheden uit te kunnen zetten!
Niet? Zit wel degelijk nut in als je de motor flink belast hoor. Wat wij bij de nissan's vaak doen is hem achter rechtstreeks op de (meestal al naar achter verplaatste) accu aansluiten en dmv een relais laten schakelen. Zo heb ik hem ook zitten. Ik heb het zo gedaan dat de relais door een contact geschakelde draad gevoed wordt met daar tussen nog een schakelaar naast mijn stuur als noodknop (ook handig als startonderbreker). Op die manier kan de pomp nooit doorlopen als ik de motor handmatig uit zet en kan ik in geval van nood de noodknop een klap geven zodat hij ook stopt.
Wat bij nissan het geval is, is dat de ecu regelt hoe hard de pomp moet pompen. Wat eigenlijk niet handig is bij een stage 1+ afstelling. Dus vandaar dat wij vaak kiezen voor direct aansturen.
Plus dat bij mij de stuurdraad gaar was, waardoor de pomp er soms tijdens het rijden mee kapte.. Niet handig..
Enige waar je even rekening mee moet houden als je vaak in en aan je auto werkt is dat die pomp dus gaat staan pompen als je het contact aan zet. Op zich kan dat geen kwaad, aangezien hij het toch rondpompt naar de tank, maar het trekt wel je accu leeg.. Zeker een walbro.. Ook weer een goeie reden om er een knoppie tussen te hangen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
edit: je kunt natuurlijk wel de brandstofpomp gewoon met een schakelaar aan en uit zetten, maar dat relais blijf je nodig hebben voor het injectie systeem (vast ook wel op een moeilijke weg omheen te komen, maar waarom de moeite)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In een schema wat ik nu voor me heb lijkt het alsof het ook redelijk direct geschakeld zit vanaf contact.
In dit topic staat trouwens heel wat info:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7779
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
punkazz;206092 schreef : Niet om wantrouwig te doen, maar laatst heb ik onder een 240 gestaan uit '84 en daarvan ging de pomp al draaien bij contact aan (en ook constant op hetzelfde vermogen).
In een schema wat ik nu voor me heb lijkt het alsof het ook redelijk direct geschakeld zit vanaf contact.
In dit topic staat trouwens heel wat info:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7779
is het niet zo dat de pomp op de pulsen van de ontsteking triggert, met een x seconden aan-tijd bij initieel contact?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
edit:
- klem 30 moet altijd branden (accu)
- klem 15 bij contact branden (contact)
- klem 50 bij starten branden (ECU en ook gelinkt met koudestart-injector/thermoswitch om aan te geven dat er meer toevoer nodig is?)
- klem 1 bij starten knipperen (bobine)
(Overige: 97 = injectoren, 31 = massa)
Nu heb ik dus nog altijd eigenlijk geen idee onder welke condities hij klem 87b (brandstofpomp) inschakelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
punkazz;206096 schreef : Het zou best kunnen. Ik heb nog even verder gezocht (iedereen kan dit trouwens opzoeken in het ledenmenu). Kort samengevat: er zijn verschillende tests voor het relais met proeflampje. Tijdens het starten gaat het lampje knipperen ipv branden als gevolg van de ontstekingspulsen. Als je 30 doorverbind met 87b en de brandstofpomp werkt dan wel dan is het stuurrelais defect. In een ander schema zie ik dat de accu dan rechtstreeks op de pomp zit. Oftewel, 't relais schakelt hoogstwaarschijnlijk de pomp in op de pulsen van de ontsteking. Maar zeker weten doe je het niet.
edit:
- klem 30 moet altijd branden (accu)
- klem 15 bij contact branden (contact)
- klem 50 bij starten branden (ECU en koudestart-injector)
- klem 1 bij starten knipperen (bobine)
(Overige: 97 = injectoren, 31 = massa)
Nu heb ik dus nog altijd eigenlijk geen idee onder welke condities hij klem 87b (brandstofpomp) inschakelt.
heb in de haynes gekeken, en pin 1 is bobine dus hij checkt inderdaad de ontsteekpulsen.
mijn 924 heeft een k-jet en die doet het ook zo. het is een goed en veilig stysteem dus dat is een extra reden om aan te nemen dat het zo werkt.
- eerste contact: paar seconden lopen
- vervolgens 1 puls per x tijd om aan te blijven. ongeveer een seconde, meen ik.
dat k-jet relais wil ook wel overleiden, dan gaat de NE555 defect door spanningspieken. nieuwe NE555, soms wat randcomponenten, elco's vernieuwen en hij kan er weer een tijdje tegen. Ik zal komende zaterdag het relais uit mijn 360 trekken. misschien is het nagenoeg hetzelfde en dus ook makkelijk te fixen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nu snap ik wat ik bij die 240 gezien heb ook beter, ze hadden die pomp later gewoon doorverbonden. De eerste check was dat ie eventjes aan zou moeten gaan en dat deed ie niet. Ik heb de balle verstand van elektronica. Maar die 240 had dus opeens een vaag elektrisch probleem (sleuteldag VKV), ik stond erbij te kijken en was op zoek naar extra zekeringkastjes/relais waarvan ik het vermoeden had dat het misschien vergelijkbaar was met de 360. En ja hoor, al gauw werd de hele boel op aanraden van mij doorgemeten. Wat bleek. Er was een extra draadje aangelegd met zekering (ws) voor de LPG installatie, ergens tussen brandstofpomprelais en een extra zekeringskastje voor o.a. de lambdasonde. Die was compleet doorgebrand. Was gewoon toeval dat ie tijdens de sleuteldag definitief de geest gaf. Ik vond dit erg interessant en heb er veel van geleerd. Vandaar dat ik me nu opeens hierop stort
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
punkazz;206098 schreef : Dus het klopt dat als je bij een injectie LPG in laat zetten dat de brandstofpomp dan constant aan het (rond)pompen blijft?
daar kan ik je zaterdag wel het definitieve antwoord op geven, maar mijn vermoeden is dus van wel. een slimme lpg-instalateur maakt lijkt me echter wel even een verbindingkje van de lpg/benzine schakelaar om dit soort onnodig gepomp te voorkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
punkazz;206098 schreef : Maar die 240 had dus opeens een vaag elektrisch probleem (sleuteldag VKV), ik stond erbij te kijken en was op zoek naar extra zekeringkastjes/relais waarvan ik het vermoeden had dat het misschien vergelijkbaar was met de 360. En ja hoor, al gauw werd de hele boel op aanraden van mij doorgemeten. Wat bleek. Er was een extra draadje aangelegd met zekering (ws) voor de LPG installatie, ergens tussen brandstofpomprelais en een extra zekeringskastje voor o.a. de lambdasonde. Die was compleet doorgebrand. Was gewoon toeval dat ie tijdens de sleuteldag definitief de geest gaf. Ik vond dit erg interessant en heb er veel van geleerd. Vandaar dat ik me nu opeens hierop stort
uhhuh!! :worship:
punkazz;206098 schreef : Ik heb de balle verstand van elektronica.
niet helemaal meer waar dus!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.