Vervangen speakers deuren
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;187220 schreef : 21 euro is toch geen geld voor een set speakers?
Dat meen ik serieus. Beetje speaker, ook van pioneer, kost snel 50 euro of meer. Pas nog 300 euro voor een setje 13cm betaald. Wel van focal, dus totaal andere klasse (soort Volvo 340 met rolls royce vergelijken )
De korting op de speakers was geloof ik 40% o.i.d. Normaal zijn ze dan ?35. Toch wat meer dan het setje dat ik gisteren heb gevonden: www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378210
Je hebt inderdaad veel speakers van meer dan ?50, maar dat vind ik een beetje te gortig worden... Liever goedkoper dus, maar natuurlijk ook niet z? goedkoop dat het niks meer waard is ;)Als ik een beetje leuk geluid heb vind ik het al snel goed, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat speakers van ?300 gewoon stukken beter klinken :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Als je luidsprekers net als de luidsprekers thuis wil voorzien van een op de specificaties van de luidspreker units aangepaste behuizing (kast) dan zou je het deurpaneel en de deur al aardig moeten gaan aanpassen, pas dan is de belastbaarheid van de betreffende luidspreker maximaal te benutten. (en ook de geluidskwaliteit)
Dit laatste is iets wat natuurlijk voor 'normaal' dagelijks gebruik niet echt nodig is en ook maar weinigen zelf doen en/of kunnen dan wel willen, het eerste wat ik opnoemde is eigenlijk het belangrijkste en daarbij dat de luidspreker degelijk is gemonteerd.
- V300 register
- Verbannen
Dat kan bij mij ook best nog eens verkeerd zijn geweest inderdaad :woops:
Bij de nieuwe luidsprekers ga ik er in elk geval op letten.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb nu de speakers op de montageplaatjes geschroefd. De originele speakers zaten ook nog bijkomend vast gelijmd. Moet ik de nieuwe speakers nu weer lijmen, of is gewoon schroeven al goed genoeg?
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Normaal gezien is een autoradio bedoeld voor 4 of 5 ohm speakers.
Een versterker kan alleen zn maximale continuvermogen veilig afgeven aan een speaker met passende impedantie. Als je een speaker aansluit met een veel te lage impedantie kan er van alles gebeuren (ook als je 2 speakers parallel zet) en als je er een aansluit met een veel te hoge impedantie kom je niet aan het maximale vermogen.
Soms kun je door combineren wel een correcte aanpassing krijgen, bijvoorbeeld 2 speakers van 8 ohm samen op een 4 ohm versterkeruitgang.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
antiekeradio;187371 schreef : er wordt in deze discussie ook totaal geen melding gemaakt van het feit dat je ook speakers en versterkers hebt voor verschillende impedanties.
Normaal gezien is een autoradio bedoeld voor 4 of 5 ohm speakers.
Een versterker kan alleen zn maximale continuvermogen veilig afgeven aan een speaker met passende impedantie. Als je een speaker aansluit met een veel te lage impedantie kan er van alles gebeuren (ook als je 2 speakers parallel zet) en als je er een aansluit met een veel te hoge impedantie kom je niet aan het maximale vermogen.
Soms kun je door combineren wel een correcte aanpassing krijgen, bijvoorbeeld 2 speakers van 8 ohm samen op een 4 ohm versterkeruitgang.
ok Wouter, en nu nog even in normaal Nederlands
- Wouter Borsje
- Premium lid
(hoger kan natuurlijk nooit kwaad, het beperkt alleen het uitgangsvermogen van de betreffende aangesloten versterker)
Een gemiddelde autoradio heeft ook een uitgangsimpedantie van 4-8 Ohm
Een goede externe car-audio versterker kan zelfs vaak omgaan met luidspreker impedanties van 2 Ohm.
Veiligheidshalve zou ik wel adviseren bij twijfel te zorgen dat de uitgangsimpedantie van de versterker lager is dan die van de aan te sluiten luidspreker.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;187383 schreef : ok Wouter, en nu nog even in normaal Nederlands
Komt (als ik het goed begrijp) gewoon neer op dat de speakers moeten matchen met de versterker. Het principe dat je een lamp voor 230 Volt niet in de auto op 12 Volt kunt gebruiken, en een lamp van 12 Volt niet in huis op 230 Volt kan werken...
- Wouter Borsje
- Premium lid