Vervangen speakers deuren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-10-2011 21:56 #631545 door V300 register
Vervangen speakers deuren is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb iets ontzettend stoms gedaan :woops: Ik heb een radio met een uitgangsvermogen van 4x35 Watt, waarop de standaard speakers in de deuren aangesloten zaten... Opgeblazen dus :snif:
Oke, kan gebeuren, daarom vervangen dus. Nu had ik vandaag dus 2 andere speakers op zolder gevonden van 40 Watt. Werkte goed, mooi geluid, en gaat hard, maar na een paar minuten... Weer kapot dus:cry:

Nu ben ik het spoor een beetje bijster. Ik dacht namelijk dat zolang het vermogen van de speakers hoger ligt dan het uitgangsvermogen van de radio, je de speakers niet kunt opblazen... Dit blijkt dus niet te kloppen, of toch wel?

Heeft iemand een idee wat ik moet kopen om ze nu te vervangen? Speakers van 75 of 100 Watt, zodat ik er zeker niet overheen kom met mijn radio? Of is dit weer overkill?

Alvast bedankt.

Edit:
Mijn radio is een gewone Filips cd-speler, uitgangsvermogen 4x35 Watt. Toen de 40 Watt speaker kapot ging stond hij behoorlijk hard (en dan bedoel ik spontane hartaanval hard), en speelde ''Los Angeles'' van Sugarcult. (bij nader inzien had ik kunnen weten dat dit de ideale combinatie is om speakers op te blazen :woops:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
31-10-2011 23:03 #890637 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Vervangen speakers deuren
Die 40 watt die op de speakers staat, is piek vermogen. Dat kunnen ze dus maar 0,001 seconde hebben. Die 35 watt van je radio zal ook piek zijn. Maar het continu vermogen van je radio zal hoger hebben gelegen dan dat van je speakers. Je kunt nu 2 dingen doen:
1) originele speakers terug plaatsen en je een beetje inhouden met de volume knop
2) nieuwe speakers kopen met een beetje vermogen.

Staar je bij nieuwe speakers niet blind op het (piek)vermogen. Maar een paar el cheapo pioneers oid van 10cm moeten voldoende zijn. Die gaan standaard al tot 80 watt (piek).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 08:00 #890648 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vervangen speakers deuren
Het is juist omgekeerd: de versterker moet meer vermogen hebben dan de speakers. Een versterker die gaat clippen (oversturen) geeft een signaal naar de speakers waar ze stuk van gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 08:47 #890649 door V300 register
Ok, bedankt ;)

Ik ga straks eens even kijken bij de automaterialenzaak. Eens kijken of ze iets hufterproof voor me hebben, en wat ze adviseren. Volgende keer gaat de volumeknop in elk geval wat meer met rust gelaten worden :f

@ v0lv0freak
De standaard speakers terug monteren is geen optie, hier is er ook al een van kapot :woops: Ik ga in elk geval beter opletten met dat piekvermogen. De 40 Watt speakertjes waren in elk geval het goedkoopste wat er in je jaren '90 te vinden was, gewoon van zwart karton met zo'n chroom rondje in het midden :D Niet verwonderlijk misschien dat het zo kapot was...

@ Lucluc
Ik heb het clippen opgezocht. Wat ik er uit begreep (Wikipedia in moeilijk Engels) is dat je je radio dan zo hard zet dat de versterker sterkere signalen gaat geven dan deze eigenlijk mag geven. Er zijn dan 2 mogelijkheden: te veel vermogen voor de speakers, of een te hoge frequentie. Ik denk dat jij dan de frequentie bedoeld?
Ik denk alleen dat het beiden niet het geval kan zijn bij mij, omdat mijn radio nog niet helemaal open stond...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
01-11-2011 09:01 #890651 door Mark Smeets
Voor zover ik altijd begrepen had, geldt die regel alleen voor subwoofers. Daar moet de versterker meer vermogen hebben dan de woofer. Maar misschien heb ik het wel mis.

Maar in beide gevallen geldt, niet de radio vol open gooien.

Ik heb net even op de site gekeken van pioneer. De zwakste 10cm speakers hebben 110 watt piekvermogen. Continu is slechts 20 watt.
Zullen voor je radio ruim voldoen denk ik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 10:01 #890653 door V300 register

v0lv0freak;187202 schreef : Ik heb net even op de site gekeken van pioneer. De zwakste 10cm speakers hebben 110 watt piekvermogen. Continu is slechts 20 watt.
Zullen voor je radio ruim voldoen denk ik.

Ok, ga ik voor zoiets kijken. Misschien pak ik ook wel met iets meer vermogen. Als ik dan nog eens een andere radio er in zet, hoef ik de speakers en alles niet te vervangen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-11-2011 10:32 #890655 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Vervangen speakers deuren
Als een versterker gaat clippen loopt het vermogen aan de uitgang zo hoog op dat de voeding van de versterker het niet meer bij kan houden, resultaat is een signaal waarvan de pieken worden afgevlakt (gelijkspanning)

Als er iets is waar luidsprekers slecht tegen kunnen dan is het wel gelijkspanning, de spoel van een tweeter of woofer word dan te warm met een "vastloper" tot gevolg en evt rooksignalen....

Vooral tweeters (hoge tonen luidsprekers) zijn hier gevoelig voor door de zeer kleine spoel die bestaat uit een heel dun draad.

Een auto radio ongeacht van welk merk komt in de regel niet verder dan zo'n 15 Watt R.M.S per kanaal, veel moderne luidsprekers kunnen dat continue vermogen prima verwerken (mits goed ingebouwd), pas als je de volume knop verder dan ca 80% open zet kunnen er problemen ontstaan door clipping etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 11:14 #890658 door V300 register
Ik heb zelf van die simpele 10cm pioneer speakers en die voldoen prima met een moderne radio.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 16:40 #890667 door V300 register
Ik heb nu speakers besteld, vanavond kan ik ze ophalen. Deze zijn 100Watt max. Ze kosten ?21 per 2 met flink korting er af, dus echt de goedkoopste zijn het niet... We zullen zien ;)

@ Wouter76
Jij hebt het over goed ingebouwd. Ik heb ze gewoon op dezelfde manier als de originele in het originele houdertje geschroefd met het originele kapje er over (veranderen mag bij mij best, als het er maar origineel uitziet). Is dit goed genoeg?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
01-11-2011 16:54 #890668 door Mark Smeets
21 euro is toch geen geld voor een set speakers?
Dat meen ik serieus. Beetje speaker, ook van pioneer, kost snel 50 euro of meer. Pas nog 300 euro voor een setje 13cm betaald. Wel van focal, dus totaal andere klasse (soort Volvo 340 met rolls royce vergelijken ;))

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC