Dynamo laat mij in de steek...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2008 09:16 #627202 door V300 register
Dynamo laat mij in de steek... is gemaakt door V300 register
Gisteren naar Erik in Landhorst geweest. Wat een berg onderdelen... en auto's.

Na wat gesleuteld te hebben met de kachel-ventilator ( zie hier ) ben ik rond half 11 weggereden. Voordat ik vanaf Erik op de snelweg A50 (bij Uden) zat, was bijna alle stroom uit de accu. (Bijna) Geen licht, geen richting-aanwijzer, benzine-meter ging mij iets te snel naar links. Op de A50 was het echt gekkenwerk. Rechterbaan, bidden dat geen malloot mij van achter aan zou rijden. Ben de eerste de beste tank-station opgereden en de W.W. laten komen. Die vertelde mij dat de dynamo geen stroomt levert. We hebben de accu een kwartiertje opgeladen, de stekker van de rechter dim-licht eruit getrokken (is toch ook weer 50W) en toen naar huis gereden. Heb Goirle gehaald, auto op de oprit gezet en was dus rond half 1 thuis. Ritje Erik naar mij was volgens TomTom 58 min.

Nu is het zo dat de dynamo pas een jaartje oud is, maar de schroefdraad en moer waarmee de kabel is aangesloten helemaal verroest zijn. Zou dat een elektrisch probleem kunnen zijn, of komt er teveel vocht/water in de motorruimte?
Ga straks garage bellen om te vragen wat een dynamo plaatsen kost. Heb hem toch elke dag nodig voor woon-werk-verkeer...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2008 23:18 #703247 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dynamo laat mij in de steek...
Ik woon in Tilburg en ik wil je wel meehelpen met een dynamo te plaatsen. Dat heb ik al 2 keer zelf gedaan en anders zou ik het ook niet aanbieden haha....

Het is niet zo moeilijk hoor, teminste bij mij niet. Uit mn hoofd zat hij met 2 bouten vast die draai je eruit (oke dan de stroomdraden nog) en vervolgens zet je gewoon de v snaar erom. Als je toch bezig bent koop gelijk een nieuwe, die kosten niet zo duur... (v snaar dus)

Watik je zou adviseren: Haal zelf de dynamo eruit (kun je toch wel????!!!) en ga er mee naar Tilburg naar Smolders Autoelectrotechniek in de Hasseltstaat. DIe maakt namelijk dynamo,s voor autoos. Heeft die van mij ook gemaakt.

Je zegt als het duur is of die wil bellen, en anders laat je hem gewoon maken. Zet je hem er weer terug in met een nieuwe v snaar klaar!

Zit wel in mn tentamenweek en heb donderdag pas weer tijd...

Dat geintje gaat je in de garage 200 euro kosten of meer, niet doen dus! (als ze er een nieuwe inzetten)

ENIGE WAT JE MOET DOEN IS WEL GOED DE V SNAAR AANSPANNEN, JE MAG HEM 1CM INDRUKKEN ANDERS LOOPT DIE ER WELLICHT AF!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 07:50 #703255 door V300 register
Thanx, Mark.
Zal zeker op je aanbod ingaan. Ben gisteren aan het rondbellen geweest. Een nieuwe laten plaatsen was tussen de 260 tot 300 euro, een 2e hands plaatsen was rond de 170 euro en via internet had ik een redelijk nieuwe gevonden voor 4 tientjes. Wilde die kerel vandaag terug bellen, maar misschien is het ook een idee om hem te laten maken. Mijn dynamo is pas een jaar oud.
Hasseltstraat ken ik (mijn oude buurtje), maar waar zit die Smulders? Ben al meer als 10 jaar weg daar.
Stuur je wel een PB om iets af te spreken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 08:40 #703259 door V300 register
Waarschijnlijk is gewoon de spanningsregelaar kapot en kost je dat iets van 35 euro. Bij mij vroeg die 27, anderhalfjaar terug. Daarvoor had ik er een van de sloop ingezet, die ging 3 maanden mee...

Teminste als die 1 jaar oud is, lijkt me het sterk dat die compleet gereviseerd moet worden...

Hasseltstraat 50, 5046LM Tilburg URL="http://www.detelefoongids.nl/bg-l-f/11733000-smolders+auto+electro/kaart/#kaart"][COLOR=#0066cc]kaart[/COLOR][/URL]/[URL="http://www.detelefoongids.nl/bg-l-f/11733000-smolders+auto+electro/kaart/#kaart"][COLOR=#0066cc]route[/COLOR][/URL 013 5426687

Ben je amper iets kwijt, in verhouding van 300 en 170 euro.

Is moeilijk te zeggen wat ik wel weet is stel dat alleen die spanningregelaar kapot is (volgens die man is dat in 7 van de 10 gevallen het geval) en hij is een jaar oud, dat waarschijnlijk een betere is dan een tweedehandse!

Zal even mij berichten deleten, dus heb niks gehad alles zat vol, maak het nu leeg.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 22:00 #703307 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Dynamo laat mij in de steek...
Spanningsregelaar kun je zelf makkelijk vervangen. Onderdeel kost ongeveer 20e.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 22:04 #703308 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Dynamo laat mij in de steek...
Eerst de kabeltjes en aansluitingen ontroesten en weer aansluiten dan spanning meten bij accu (max 14.4 V) Als dit niet zo is bijv. meer Volt dan is de spanningsregelaar kapot. Is dit minder dan 12 dan zou de dynamo of iets anders een mankement kunnen hebben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2008 23:53 #703322 door V300 register
Is idd, gewoon zo,n blokje wat er opzit. Ik was toen 27 euro kwijt inclusief vervangen... Tja, om het dan zelf te doen... (aluwel het binnen no time gebeurd is)

Het klopt wel ik had een keer wat roest bij de startmoter bij de min, nauw ja wat wat erg veel, en toen starte die ook heel slecht. Ontroest geen probleem meer...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 08:57 #703703 door V300 register
Heb je hem zelf erin gezet???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 09:37 #703704 door V300 register
Waar zit de spanningsregelaar eigenlijk? Ik heb zelf last van een lichtbundel die continu zwak/sterk/zwak/sterk is.

Mocht het toch de dynamo zijn, zou ik een gereviseerde zelf kopen en monteren. Het is een half uurtje werk, en goed te doen. Enige is wel dat je de V-snaar op de juiste spanning moet zetten en dat gaat ongeveer op gevoel. Maar zelfs dat stelt niet zo veel voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-03-2008 15:22 #703730 door V300 register
@Mark;
Heb de dynamo nog niet opgehaald. Aan de telefoon vertelde hij dat het de spanningsregelaar was en dat 1 van de 2 aansluitpunten was verroest en doorgesmolten, of zoiets. Ik hoop dat ik hem zaterdag kan gaan halen, kan hij meteen vertellen wat precies het probleem was. Heb jij zaterdag tijd om mee te helpen? Stuur maar een PB'tje.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC