Bromtoon op boxen bij aanzetten verwarming

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2006 23:37 #657033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bromtoon op boxen bij aanzetten verwarming
hebben jullie wel een ontstoorcondensator op de middenaftakking van de bobine zitten?

(midden bovenop de renix unit zit een messteker aansluiting, die je met een condensatortje aan massa kunt leggen om ontsteking gerelateerde storingen te verminderen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2006 09:21 #657034 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bromtoon op boxen bij aanzetten verwarming
Een ontstoorcondensator. Ik denk dat de functie daarvan is dat de bobine geen piekspanningen meer geeft en geen trillingen oid meer meegeeft. Heb ik gelijk?

Wat is een renix unit?

Wat is een elco?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2006 10:04 #657035 door V300 register
de ontstoorcondensator vermindert de HF-stoorsignalen die door het pulsen van de ontstekingsspoel worden veroorzaakt.

voor dezelfde redenen zijn de bougiekabels van weerstandsmateriaal gemaakt, zit er een weerstand in de rotor, en vaak ook nog in de bougies zelf. alleen bij de bobine (=spoel) is nog extra demping mogelijk.

zie plaatje. wie naar de kleur kijkt weet dat dit geen v300 is maar de unit komt wel degelijk uit een 340 ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2006 17:36 #657036 door V300 register
Eehm ,laat me raden, het zit in eeeeeenn...hele mooie blauwe daf coupe ;)

Groetjes,

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2006 20:06 #657037 door V300 register
Nou, ik heb zo'n condensator in ieder geval niet! Anders zou hij me opgevallen zijn toen ik mijn voorbalk verving, toen heb ik uitgebreid de renix er af lopen pielen en nog veel harder lopen klooien om dat ding er weer op te krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2006 22:16 #657038 door V300 register
Condensator aan de dynamo gelegd en het helpt niet. Kan ik voor de ontsteking dezelfde condensator gebruiken? 2.2 nog iets is het.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2006 22:28 #657039 door V300 register
Probeer eens zo'n elco zoals ik noemde direkt op je radio erbij te prikken, of in het iso-blok als je daar je radio in hebt zitten. Plus op plus, min op min en niet omdraaien. Een elco kost je max een euro bij een lokale elektroboer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2006 22:33 #657040 door V300 register

Wat is een renix unit?

Wat is een elco?

Een renix unit weet ik inmiddels, de kast die de ontsteking aanstuurt. Een elco nogsteeds niet.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2006 23:28 #657041 door V300 register
Diede toch, een elko om te ontstoren???
Dat werkt niet...

@Carlo; elko komt van; ElektroLytische KOndensator.
dus, een elektrische capaciteit, op basis van (o.a.) een chemische reactie.

Voor gelijkstroom heeft zo'n condensator een zeer hoge weerstand, er loopt vrijwel geen stroom doorheen. Bij het aanleggen van een wisselstroom wordt de condensator afwisselend opgeladen en leeg gelaten. De stroom die daardoor optreedt is afhankelijk van de frequentie en de interne weerstand. Bij lage frequenties is de interne weerstand niet belangrijk, maar bij hogere frequenties juist wel. Een elko heeft een toenemend hogere interne weerstand, boven een bepaald aantal Khz komt er vrijwel niks meer door.

En daar gaat het mis met de ontstorings functie; daarvoor moet je een condensator hebben die precies bij die zeer hoge frequenties een zo laag mogelijke interne weerstand heeft.

Het condensatorblokje wat je vandaag gekocht hebt is een speciale 'ontstoorcondensator' en is waarschijnlijk van het MKP of MKT type.

Aangezien het op de dynamo geen invloed heeft, moet je vervolgens naar de ontsteking gaan kijken. die aansluiting zit niet voor niets op de ontstekingsunit
Controleer ook nog even of je wel ontstoorde bougies hebt. (r in het typenummer)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-04-2006 23:29 #657042 door V300 register
Een elco is een elektrolytische condensater, wordt oa. toegepast om spanning af te vlakken en ontkoppelen van signalen. Voor diepgaande info even op wikipedia zoeken.

Edit: Hm, in de tijd die ik ervoor nodig had om dit te schrijven had Wouter al een heel verhaal klaar

(Bericht gewijzigd door thyzerrr op 3 april 2006)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC