Tripcomputer zelf bouwen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 16:05 #624416 door V300 register
Tripcomputer zelf bouwen is gemaakt door V300 register
Hallo,

aangezien het niet echt gemkkelijk is om aan originele tripcomputers te komen, had ik het volgende idee toen ik in een laaaange file stond en erover dacht hoe fijn het zou zijn om een filmpje te kijken oid.

Ik dacht toen in eerste instantie aan een PDA, zo'n kleine zakcomputer, aangezien je die ook als navigatiesysteem kunt gebruiken. Hoe langer ik erover denk, hoe meer toepassingen ik ervoor kan verzinnen...mp3 speler, divX-speler, organizer, navigatie, ooit ook digitale TV, maar dit idee vind ik nog het meest fascinerend: De PDA als tripcomputer gebruiken.

In principe is daarvoor een doorstroommeter in de benzineleiding nodig, een vulhhogtesensor in de tank, en een signaal van de kilometerteller, cq sensor op de achteras (of via GPS). Die sensoren zijn niet lastig te krijgen, en de programmering bestaat misschien al, of is anders ook nog wel te doen.

Heeft iemand hier al eens van gehoord, of zin om dat idee eens verder met mij uit te werken ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 17:45 #639398 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tripcomputer zelf bouwen
Ik ben ook al een tijdje bezig met het denken over zoiets, maar dan voor mijn laptop.
Je hebt alleen twee doorstroommeters nodig: ook eentje op de retourleiding namelijk (lijkt mij dan...)

Misschien is het wel interessant om eens wat verder hier over na te gaan denken, en misschien eens een en ander conceptueel uit te werken.

Ik wil trouwens mijn snelheidssignaal halen uit mijn al aangeschafte GPS-ontvanger.

Leuk man, dat ik niet meer de enige ben!
Oh ja, ik ben trouwens je vraag over de verwarmingsunit niet vergeten, ik moet nog ff een momentje daarvoor vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 18:17 #639399 door V300 register
Ik zal het er eens met onze programmeurs over hebben, het verdere uitwerken van dat projectje moet ik nog een aantal weken uitstellen.

Wat de blauwe verlchting betreft, ik heb eens geexperimenteerd met de teller. Gescand, uitgeprint, blauw folie erachter. Werkt dus niet, aangezien de groene "folie" een lichtgeleidende functie heeft. Ben er nu over aan het denken een ring van blauwe LEDs achter zelf geprint folie te zetten (want ik denk dat dat groen te zien blijft, vandaar mijn vraag aan jou). Of anders Diffuserfolie achter zelf geprint papier, en dan dikke LEDs op de plak van de standaard gloeilampjes. Maar ipv te veel te experimenteren hoor ik liever een kant-en-klare oplossing.

Dat het niet Volvo-like is...ik hoop dat het me vergeven wordt ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 18:56 #639400 door V300 register
leiding vanaf pomp naar carburateur heeft geen retour. met 1 flowmeter ben je dus gesteld

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 19:41 #639401 door V300 register
oh okee, scheelt weer in zowel hardware als software.

Wat trouwens de grap is met die verwarmingsunit, is dat het groene kleurtje zit in een stukje plastic dat het licht moet verdelen van het enkele gloeilampje naar alle icoontjes. Plasticje er uit, gaatjes boren en hoppa, klaar. (bijna dan...)
Ik doe vanavond wel ff een zipje op de mail met daarin de paar foto's die ik ervan heb, misschien heb je er wat aan... Helaas geen foto van het ding volledig uit elkaar.

Wat je kan doen voor je klokkenwinkel is iets fellere lampjes er in zetten en die met blauwe lampenlak bewerken (verkrijgbaar bij o.a. conrad)
Doet het ook wel aardig, hoewel je nooit volledig van het groen afkomt. Blijft altijd een beetje groen-blauwig.

Als jij bevredigende resultaten krijgt op je klokkenwinkel, houd ik mij van harte aanbevolen :-)

EDIT www.vanabs.nl/verwarming.zip
de paar fotootjes die ik nog van de conversie heb ...

(Bericht gewijzigd door setsunakaede op 11 januari 2005)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 19:50 #639402 door V300 register
rode klokverlichting is ook cool :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 20:39 #639403 door V300 register
Nee Wouter, dat is HOT... warme kleur. Blauw is COOL, koude kleur.

;-)

Weet iemand trouwens wat voor programmataaltje het ook doet op zo'n PDA? Ik heb zelf een heel klein beetje ervaring met Visual Basic...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 22:02 #639404 door V300 register
Wat voor uitgangssignalen zou je eigenlijk willen?
Ik heb nu ff snel een stroomschema'tje in elkaar geknutseld met als uitgangen:
km/l hoeveel kilometer op de liter?
l hoeveel liter verbruikt?
l hoeveel liter nog over?
km hoeveel geschatte km's over op deze tank?
en evt.
E/km hoe duur is dit ritje aan benzine per kilometer

Ik kan me voorstellen dat je ook nog geinteresseerd bent in de gemiddelde snelheid, de gemiddelde snelheid over een bepaald traject, de gemiddelde snelheid over het laatste uur, de afgelegde afstand (met GPS een stuk nauwkeuriger dan op je dagteller), maar misschien zie ik wat dingen over het hoofd. Vult u maar aan.

Leuk joh, dat er meer mensen hiermee bezig zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 22:17 #639405 door V300 register
Men neme
*een 7" LCD panel met VGA ingang
*een oude laptop,
*slopen daar het scherm af
*bouwen de hardware achter het dashboard in met een VGA kabel naar de LCD,
*bouwen het LCD panel in de ruimte voor de versn-pook
*Men neme een USB GPS ontvanger en bouwen deze netjes weg.
*Men neme een USB input-output board met 6 of 7 ingangen.
*schrijven een programma om de signalen van de sensoren met hun waardes en coordinaten van de GPS ontvanger om te zetten naar een GUI met alle gegevens.

Men is vele uren aan het prigelen met de draadjes en de waardes van de sensoren en komt er uiteindelijk achter dat ze net zo goed gewoon op de benzine, snelheid en econometer kunnen kijken hoe ze rijden, en dan netjes de PDA met GPS op het dashboard.

Maarja.. als je tijd te veel hebt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2005 22:26 #639406 door V300 register
Even over de "blauwe" cockpit. Mijn bedoeling is om het met Ledjes te doen, en dan met een schakelaartje tussen blau en rood om te kunnen schakelen ;-)

Heb net mijn alpine radio uit elkaar, groen vervangen voor blauw, en misschien zelfs de folie achter het LCD schermpje van een volvo-logo voorzien...

mocht het lukken, plaats ik zeker een fotootje.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC