(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

twijfel

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2018 20:12 #976192 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic twijfel

General Custom;251069 schreef : Het schakelpatroon bij de pook; een CVT heeft enkel P, R, N, D bij de pook staan terwijl de ZF-bak tussen de N en de D ook nog de cijfers 1, 2 en 3 heeft staan.

Waar staat dan de "L" voor, als een CVT alleen maar "P, R, N, D" heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2018 20:59 #976193 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic twijfel
"Loos", een accessoirestand. Het was ooit de bedoeling om tegen 2.950 gulden meerprijs daar een Knight Rider-achtige "Turbo Boost" op te zetten maar dat ging op het laatste moment niet door, vernam ik onlangs van een hoestende man in een regenjas in een Helmondse parkeergarage.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2018 21:36 #976194 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic twijfel
Gewoon de bergrem, zoals de 340 ook kent.

Bij de gewone automaat staat er 3 - 2 - 1 of alleen 2 en 1.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2018 23:00 #976195 door V300 register
De 1.721cc en vanaf 1992 de 1998cc motor zat altijd aan de ZF HP4.
Dat waren multipoint injectie motoren. Beste motor-bak combinatie.

Ik dacht dat vanaf modeljaar '94 in de 440 en 460 alleen nog de
B18U leverbaar was en die zat altijd aan de CVT.
Dit waren monopoint injectie motoren. Die B18U was 1.794cc
en later 1.783cc. CVT volgens duwband principe. Probleemgevalletje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2018 23:39 #976196 door V300 register

General Custom;251069 schreef : Het schakelpatroon bij de pook; een CVT heeft enkel P, R, N, D bij de pook staan terwijl de ZF-bak tussen de N en de D ook nog de cijfers 1, 2 en 3 heeft staan.

Dus bij het overzicht van Leon heeft alleen het beige exemplaar een ZF-bak. Is ook meteen 1 van de duurste.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2018 01:00 #976197 door V300 register

2 Fast 4 U;251070 schreef : Waar staat dan de "L" voor, als een CVT alleen maar "P, R, N, D" heeft?

De L zal voor "Low" o.i.d. staan denk ik, geeft aan dat hij kunstmatig in een lage versnelling wordt gehouden zoals de bergrem bij een 340 doet. Die was ik inderdaad nog vergeten te noemen.
Het ontbreken van de cijfers die het traditionele schakelpatroon van een automaat heeft, geeft in elk geval aan dat het een cvt betreft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2018 01:03 #976198 door V300 register

eipmiw;251074 schreef : Dus bij het overzicht van Leon heeft alleen het beige exemplaar een ZF-bak. Is ook meteen 1 van de duurste.

Dat zou best eens kunnen, de cvt is destijds veel verkocht. Op marktplaats staat ook nog een rode mkI 2-liter met de ZF-bak, ten minste deze middag nog.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2018 13:09 #976233 door V300 register
Ik zou zeker op zoek gaan naar een exemplaar met airco en goed na (laten) kijken op roest op de bodem voordat er een aankoop wordt gedaan.
En als het bestaat ook een dakraam wat helemaal open kan (schuifraam?).

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2018 19:39 #976253 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic twijfel
Dakramen zou ik altijd vermijden als het kan. Uiteindelijk worden de rubbers bros, gaat het lekken, verslijten de geleiders, gaat de boel scheef hangen er zijn geen onderdelen meer voor te krijgen. Voor 'onze' fabrieksdakjes is ook niks meer te krijgen. Er gaat een verhaal rond dat het rubber van de kever past, maar dat is niet waar (zelf getest voor een niet klein bedrag). Dan nog blijft het prutsen. After-market dakjes zijn nog meer ellende want ze zijn vrijwel zonder uitzondering niet zo goed ingebouwd als fabrieks-af met roest rond de rand als gevolg erbij! Een fabrieksdakje vervangen met een nieuw after-market dak is ook niet zomaar gedaan, want de 'gewone' after-market dakjes zijn smaller dan die van volvo. De leuke 'twingo dak' modificatie kun je dus vergeten.

Airco heeft natuurlijk ook ouderdomsproblemen, maar leidingen en condensors zijn na te maken en compressors zijn niet uniek.
Natuurlijk kun je ook de kleine schuifjes van het dakje laten 3d printen in metaal, maar dan moet je wel zelf kunnen tekenen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: zonder oud schuifdak geen kans op een plens water in je nek bij een beetje regenbui. Het is echt een rotgevoel als je auto letterlijk lekt.
Alles gaat eraan. Zonder airco heb je het alleen warm.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-07-2018 20:07 #976255 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic twijfel
Nou de dakjes van onze 300's zijn ook wel erg slecht en hebben vaak problemen, al toen de auto's pas een jaar of 15 / 20 waren. Ik heb een open dak in zowel mijn 760 (32 jaar) als de 850 (23 jaar) en beiden werken perfect en lekken niet, met nog volledig originele delen. Wel heeft het dakje van de 850 last van roest, daar staan ze dan weer bij de 850 om bekend.
Mijn pa heeft in zijn 240 een Hollandia dak laten inbouwen 24 jaar geleden, die werkt ook nog altijd perfect.

Airco's hebben idd onderhoud nodig en de kans is groot dat ze lekken en er iets aan vervanging toe is, maar het is wel heerlijk als het werkt :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC