(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2018 11:24 #975182 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''
Het aller goedkoopst blijft een 40 jaar oude auto op LPG.
Heb je in ieder geval helemaal geen wegenbelasting. Hoevaak ik wel niet Volvo amazones tegenkom. Afgelopen week zeker al een stuk of 6 gezien.
Zal me niets verbazen als die op LPG lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2018 14:27 #975185 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''
Of het goedkoper is hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat het verbruik is en hoeveel je rijdt.
Ik rijd meer dan 50.000 per jaar en dan kan er maar weinig op tegen mijn 1:23 op diesel.... Actieradius van bijna 1.400 km is ook heerlijk :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 15:00 #975187 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''

Robert340;250004 schreef : Qua 8 kleps motoren lijkt me een volvo 440 1.8i of 2.0i iets minder lastig dan een 1.7 turbo, misschien alleen de injectie werkend krijgen en dan voldoen het chassis, aandrijflijn en de remmen nog wel denk ik.

Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.

Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt. Zodoende is een ombouw simpel, maar ook het voordeel zeer gering. Je wint geen noemenswaardig koppel of vermogen en met een beetje pech gaat je verbruik zelfs omhoog. Het enige voordeel is dat je van die onderhoudsintensieve Solex carburateur af bent; het scheelt je eens per 5 jaar een nieuwe caburateurvlotter. Dit is waarschijnlijk meteen de rede waarom je zo'n ombouw (bijna) niet ziet, je schiet er simpelweg te weinig mee op...

@ Steven, dat van die motor en brandstofpomp, als je daar mee bezig gaat, wij zijn natuurlijk ook érg benieuwd hoe dat allemaal in elkaar zit :pics:

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2018 18:46 #975193 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''
@Bart die gaan er ook zeker komen, maar eerst maar eens het blok van m'n gele 343 opbouwen. Die hangt nog altijd aan de bok.
Zo'n 1.4 kan ik nog wel tillen maar dat dieselblok, tering dat was niet mals om die uit m'n aanhanger te krijgen. Zelfs met z'n tweeën was het bijna niet te doen, maarfijn.... hij staat inmiddels in m'n garagebox.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 20:50 #975204 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''

volvofiel;250008 schreef : Of het goedkoper is hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat het verbruik is en hoeveel je rijdt.
Ik rijd meer dan 50.000 per jaar en dan kan er maar weinig op tegen mijn 1:23 op diesel.... Actieradius van bijna 1.400 km is ook heerlijk :)

We zitten dan gelijk met de kosten aan de pomp, maar lpg g3 is veel voordeliger in de wegenbelasting dan diesel en de uitstoot is minder slecht voor de gezondheid.
Als ik een zuinigere auto had uitgekozen dan was ik wel goedkoper uit geweest, nu haal ik 1 op 11 en zit ik op 6 cent per km, ik tank alleen bij 2 pompstations lpg bij de een voor 57 en bij de ander 63 cent per liter.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2018 21:10 #975206 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''
Als ik plek had gehad, dan had ik hem gestald. En dan wachten tot hij 40 jaar wordt. Intussen rustig opknappen en reserveonderdelen vergaren. Dan heb je echt iets bijzonders. Ach en gaten en roest dat is de uitdaging.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 21:52 #975207 door V300 register

Robert340;250027 schreef : Als ik een zuinigere auto had uitgekozen dan was ik wel goedkoper uit geweest, nu haal ik 1 op 11 en zit ik op 6 cent per km, ik tank alleen bij 2 pompstations lpg bij de een voor 57 en bij de ander 63 cent per liter.

Ik ga de laatste tijd vaak met de motor naar het werk. Gemakkelijk 1/25 á 1/30 op benzine, een 10-tje belasting per maand, 5 euro verzekering en de onderhoudskosten zijn nihil. Bovendien heb ik de mogelijkheid tractors in te halen, tussen files door te rijden en lekker asosciaal voor te dringen bij het stoplicht. Dit brengt mijn dagelijkse reistijd meestal terug van 2 uur naar 1,5 uur en maakt het mobiele leven toch wel een stuk relaxter.
Prettiger of goedkoper kun je niet reizen als je het mij vraagt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 22:05 #975208 door V300 register

General Custom;250030 schreef : Ik ga de laatste tijd vaak met de motor naar het werk. Gemakkelijk 1/25 á 1/30 op benzine, een 10-tje belasting per maand, 5 euro verzekering en de onderhoudskosten zijn nihil. Bovendien heb ik de mogelijkheid tractors in te halen, tussen files door te rijden en lekker asosciaal voor te dringen bij het stoplicht. Dit brengt mijn dagelijkse reistijd meestal terug van 2 uur naar 1,5 uur en maakt het mobiele leven toch wel een stuk relaxter.
Prettiger of goedkoper kun je niet reizen als je het mij vraagt.

Zolang het mooi weer is en je geen ongeluk krijgt is dat inderdaad ook heel fijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 22:07 #975209 door V300 register

General Custom;250010 schreef : Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.

Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt.

Weet je zeker dat de cilinderkop gelijk is? En de aansluiting van de carburateur en de monopoint hetzelfde is bedoel ik.
Heb hier ook een discussie gerelateerd eraan gevonden: www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=9151

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2018 22:21 #975210 door V300 register

Robert340;250031 schreef : Zolang het mooi weer is en je geen ongeluk krijgt is dat inderdaad ook heel fijn!

Dat is inderdaad een beetje de nadelen. Gelukkig komt dat eerste verrassend weinig voor als je niet per dag gaat kijken of het regent, maar voor de tijdstippen dat je effectief gaat rijden. In mijn ervaring is het gemiddeld 1 dag per week te slecht weer.
Qua ongelukken ligt het er veel aan hoe je zelf rijdt en welke route je neemt. Mij zul je bijvoorbeeld nooit in de spits op de snelweg tegenkomen met de motor. Helaas wanen veel mensen zich onschendbaar in hun anonieme lease-koekblik...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC