- Berichten: 18
340 MK3 Diesel op facebook ''om te slopen''
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Heb je in ieder geval helemaal geen wegenbelasting. Hoevaak ik wel niet Volvo amazones tegenkom. Afgelopen week zeker al een stuk of 6 gezien.
Zal me niets verbazen als die op LPG lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik rijd meer dan 50.000 per jaar en dan kan er maar weinig op tegen mijn 1:23 op diesel.... Actieradius van bijna 1.400 km is ook heerlijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Robert340;250004 schreef : Qua 8 kleps motoren lijkt me een volvo 440 1.8i of 2.0i iets minder lastig dan een 1.7 turbo, misschien alleen de injectie werkend krijgen en dan voldoen het chassis, aandrijflijn en de remmen nog wel denk ik.
Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.
Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt. Zodoende is een ombouw simpel, maar ook het voordeel zeer gering. Je wint geen noemenswaardig koppel of vermogen en met een beetje pech gaat je verbruik zelfs omhoog. Het enige voordeel is dat je van die onderhoudsintensieve Solex carburateur af bent; het scheelt je eens per 5 jaar een nieuwe caburateurvlotter. Dit is waarschijnlijk meteen de rede waarom je zo'n ombouw (bijna) niet ziet, je schiet er simpelweg te weinig mee op...
@ Steven, dat van die motor en brandstofpomp, als je daar mee bezig gaat, wij zijn natuurlijk ook érg benieuwd hoe dat allemaal in elkaar zit :pics:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Zo'n 1.4 kan ik nog wel tillen maar dat dieselblok, tering dat was niet mals om die uit m'n aanhanger te krijgen. Zelfs met z'n tweeën was het bijna niet te doen, maarfijn.... hij staat inmiddels in m'n garagebox.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;250008 schreef : Of het goedkoper is hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat het verbruik is en hoeveel je rijdt.
Ik rijd meer dan 50.000 per jaar en dan kan er maar weinig op tegen mijn 1:23 op diesel.... Actieradius van bijna 1.400 km is ook heerlijk
We zitten dan gelijk met de kosten aan de pomp, maar lpg g3 is veel voordeliger in de wegenbelasting dan diesel en de uitstoot is minder slecht voor de gezondheid.
Als ik een zuinigere auto had uitgekozen dan was ik wel goedkoper uit geweest, nu haal ik 1 op 11 en zit ik op 6 cent per km, ik tank alleen bij 2 pompstations lpg bij de een voor 57 en bij de ander 63 cent per liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Robert340;250027 schreef : Als ik een zuinigere auto had uitgekozen dan was ik wel goedkoper uit geweest, nu haal ik 1 op 11 en zit ik op 6 cent per km, ik tank alleen bij 2 pompstations lpg bij de een voor 57 en bij de ander 63 cent per liter.
Ik ga de laatste tijd vaak met de motor naar het werk. Gemakkelijk 1/25 á 1/30 op benzine, een 10-tje belasting per maand, 5 euro verzekering en de onderhoudskosten zijn nihil. Bovendien heb ik de mogelijkheid tractors in te halen, tussen files door te rijden en lekker asosciaal voor te dringen bij het stoplicht. Dit brengt mijn dagelijkse reistijd meestal terug van 2 uur naar 1,5 uur en maakt het mobiele leven toch wel een stuk relaxter.
Prettiger of goedkoper kun je niet reizen als je het mij vraagt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zolang het mooi weer is en je geen ongeluk krijgt is dat inderdaad ook heel fijn!General Custom;250030 schreef : Ik ga de laatste tijd vaak met de motor naar het werk. Gemakkelijk 1/25 á 1/30 op benzine, een 10-tje belasting per maand, 5 euro verzekering en de onderhoudskosten zijn nihil. Bovendien heb ik de mogelijkheid tractors in te halen, tussen files door te rijden en lekker asosciaal voor te dringen bij het stoplicht. Dit brengt mijn dagelijkse reistijd meestal terug van 2 uur naar 1,5 uur en maakt het mobiele leven toch wel een stuk relaxter.
Prettiger of goedkoper kun je niet reizen als je het mij vraagt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;250010 schreef : Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.
Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt.
Weet je zeker dat de cilinderkop gelijk is? En de aansluiting van de carburateur en de monopoint hetzelfde is bedoel ik.
Heb hier ook een discussie gerelateerd eraan gevonden: www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=9151
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Robert340;250031 schreef : Zolang het mooi weer is en je geen ongeluk krijgt is dat inderdaad ook heel fijn!
Dat is inderdaad een beetje de nadelen. Gelukkig komt dat eerste verrassend weinig voor als je niet per dag gaat kijken of het regent, maar voor de tijdstippen dat je effectief gaat rijden. In mijn ervaring is het gemiddeld 1 dag per week te slecht weer.
Qua ongelukken ligt het er veel aan hoe je zelf rijdt en welke route je neemt. Mij zul je bijvoorbeeld nooit in de spits op de snelweg tegenkomen met de motor. Helaas wanen veel mensen zich onschendbaar in hun anonieme lease-koekblik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.