(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)
FLUKE multimeters (onmisbaar gereedschap tegen elektrische problemen)
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2009 23:31 #804211
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic FLUKE multimeters (onmisbaar gereedschap tegen elektrische problemen)
Uiteraard Erick. Maar als je zoals ik bijna dagelijks zo'n apparaat in je handen hebt zijn ze zo veel fijner! Ik heb ook goedkopere gehad, tot ik mijn eerste Fluke in mijn handen had! Nooit meer terug naar dat 15 euro Gamma ding. Voor in je auto heb je daar genoeg aan, maar serieuze metingen op hoge spanningen niet!
Doe trouwens met zo'n goedkoop apparaat eens een ohmse meting op je stopcontact terwijl die gewoon onder stroom staat? Dat kan zomaar een bedieningsfout zijn zonder dat je daar erg in hebt. Die meter van 15 euro klapt compleet uit elkaar kan ik je verzekeren.
Het gaat bij een multimeter dan ook eigenlijk veel meer of het nadenken wat je aan het meten bent. Weet wat je meet!
Onlangs onder andere mijn VOP en Machine veiligheid behaald. Zal eens kijken of ik wat uit mijn boeken kan inscannen over bedieningsfouten met een goedkope multimeter. Dat wil je niet mee maken!
Maar ik geef toe, voor in de auto heb je uiteraard voldoende aan een simpele meter.
@ Wouter, prima! Vooral de scherm verlichting vind ik een enorm pluspunt!
Doe trouwens met zo'n goedkoop apparaat eens een ohmse meting op je stopcontact terwijl die gewoon onder stroom staat? Dat kan zomaar een bedieningsfout zijn zonder dat je daar erg in hebt. Die meter van 15 euro klapt compleet uit elkaar kan ik je verzekeren.
Het gaat bij een multimeter dan ook eigenlijk veel meer of het nadenken wat je aan het meten bent. Weet wat je meet!
Onlangs onder andere mijn VOP en Machine veiligheid behaald. Zal eens kijken of ik wat uit mijn boeken kan inscannen over bedieningsfouten met een goedkope multimeter. Dat wil je niet mee maken!
Maar ik geef toe, voor in de auto heb je uiteraard voldoende aan een simpele meter.
@ Wouter, prima! Vooral de scherm verlichting vind ik een enorm pluspunt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-11-2009 12:38 #804756
door V300 register
Ooit op die manier een multimeter van 160 gulden opgeblazen dmv een niet goed ontladen elko... was destijds zuur geld voor me...
kunnen deze Fluke's hier wel tegen dan? in het boekje staat er over het gebruik van foute meetstanden "kan gevaar opleveren en/of schade aan de meter toebrengen"
m.a.w. ik durf het niet te proberen :nono:
Beantwoord door V300 register in topic FLUKE multimeters (onmisbaar gereedschap tegen elektrische problemen)
Kevin;125085 schreef : Doe trouwens met zo'n goedkoop apparaat eens een ohmse meting op je stopcontact terwijl die gewoon onder stroom staat? Dat kan zomaar een bedieningsfout zijn zonder dat je daar erg in hebt.
Ooit op die manier een multimeter van 160 gulden opgeblazen dmv een niet goed ontladen elko... was destijds zuur geld voor me...
kunnen deze Fluke's hier wel tegen dan? in het boekje staat er over het gebruik van foute meetstanden "kan gevaar opleveren en/of schade aan de meter toebrengen"
m.a.w. ik durf het niet te proberen :nono:
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2009 14:13 #804773
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic FLUKE multimeters (onmisbaar gereedschap tegen elektrische problemen)
Volgens mijn collega bij Festo wel
Ik ga hem morgen eens vragen of hij een demo kan geven! 
Ik zou het zelf ook niet durven. Ja met een penlite batterij ofzo
Maar 230v delen door een zo laag mogelijk weerstand, laten we zeggen 0.1 = ontzettend veel ampere! Oftewel er gaat een enorm hoge stroom lopen, al is het maar van korte duur. De meeste meters vinden dat absoluut niet leuk!
Oja, de 115 is verkocht

Ik zou het zelf ook niet durven. Ja met een penlite batterij ofzo

Maar 230v delen door een zo laag mogelijk weerstand, laten we zeggen 0.1 = ontzettend veel ampere! Oftewel er gaat een enorm hoge stroom lopen, al is het maar van korte duur. De meeste meters vinden dat absoluut niet leuk!
Oja, de 115 is verkocht

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-11-2009 14:18 #804774
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FLUKE multimeters (onmisbaar gereedschap tegen elektrische problemen)
dat zou wel mooi zijn.
ik neem aan dat ie 'overload' geeft op het scherm.
weet wel dat ie een meetstand met lage ingangsweerstand heeft. (dat is wel handig voor het meten aan vrijhangende draden, omdat die nogal eens last hebben van statische lading / inductie / fantoomspanning)
ik neem aan dat ie 'overload' geeft op het scherm.
weet wel dat ie een meetstand met lage ingangsweerstand heeft. (dat is wel handig voor het meten aan vrijhangende draden, omdat die nogal eens last hebben van statische lading / inductie / fantoomspanning)
Moderators: Mark Smeets