(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

LED vervangingslampen??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-01-2008 23:36 #626914 door V300 register
LED vervangingslampen?? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik zag op deze site:

www.leds-buy.nl/autolampen-c-67.html

vervangingslampen (o.a. BA15S ofwel P21/5W) staan voor dus het achter- /remlicht, richtingaanwijzers en kentekenplaatverlichting. Er is natuurlijk niks mis met de originele verlichting, maar misschien staat het wel gaaf ofzo. Iemand misschien al ervaring?? Gloeilamp gaat natuurlijk aan volgens sinusbeweging (opwarming gloeidraad) en LED volgens blok dus hij is gelijk aan en gelijk uit. Ze hebben gewoon ook witte LED lampen, maar ja ik weet niet wat de uitwerking is. Misschien maar gewoon proberen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 01:48 #695248 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LED vervangingslampen??
Led-lampen schijnen ook een ongekend lange levensduur te hebben (en een veel lager verbruik). Misschien toch de toekomst?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 16:42 #695282 door V300 register
gloeilampen gaan ongeveer branden volgens een S-curve (geen sinus) en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function

overigens gaat een LED lamp ook niet 100% als blokgolf aan en uit, maar de stijgtijd is zoveel korter dan bij een gloeilamp dat het voor het oog wel zo lijkt.

dit verschil zie je vooral bij remlichten als bijvoorbeeld een aftermarket derde remlicht aanwezig is wat met LED's werkt. dat floept zichtbaar iets eerder aan dan de gloeilampjes links/rechts.

proberen kan altijd, maar persoonlijk zou ik liever het complete fitting/reflector gedeelte van de lichtunit vervangen door een printplaatje met vele low-power LED's. dan heb je niet alleen een snellere aan/uit, maar ook een veel mooiere lichtverdeling over het oppervlak van het glas.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 17:15 #695293 door V300 register

antiekeradio;44548 schreef : proberen kan altijd, maar persoonlijk zou ik liever het complete fitting/reflector gedeelte van de lichtunit vervangen door een printplaatje met vele low-power LED's. dan heb je niet alleen een snellere aan/uit, maar ook een veel mooiere lichtverdeling over het oppervlak van het glas.

Heey... D?t klinkt interessant! Begin februari ga ik naar iemand toe die daar wat vanaf weet (ben zelf echt een leek :woops:), es ff informeren :yeah:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 19:00 #695305 door V300 register
Hm bij Audi moeten ze toch het een en ander er vanaf weten denk ik zo..

lijkt me wel vet om zo'n randje leds onder in mn koplamp te hebben (zoals de R8 bijvoorbeeld) ... :D

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 21:16 #695337 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LED vervangingslampen??

Dutchie;44561 schreef : Heey... D?t klinkt interessant! Begin februari ga ik naar iemand toe die daar wat vanaf weet (ben zelf echt een leek :woops:), es ff informeren :yeah:

Laat je ons dan ook wat weten??

BTW voor de knipperlichten moet je een andere relais hebben, heb ik gehoord, dit omdat de weerstand van de LED lampen lager zou zijn als van gewone lampen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2008 21:18 #695338 door V300 register

2 Fast 4 U;44608 schreef : Laat je ons dan ook wat weten??

Yep! :yesyes:

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 00:05 #695354 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic LED vervangingslampen??
en dat relais is juist de kostenpost... zoals altijd...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2008 00:16 #695357 door V300 register
Aahhh er zit dus een addertje onder t gras...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2008 08:55 #695365 door V300 register
Leuk leuk leuk ;D;D;D .MAARRR........Als je een voertuig hebt zonder LED verlichting dan mogen de lampjes NIET vervangen worden door LED's:nono:.De lampunit heeft een E-keur voor gloeilampen en NIET voor LED's.Er zijn in de handel vervangingsunits verkrijgbaar.Pas echter wel op dat hier een E-keur in staat.Ja,weet ik,klinkt logisch maar heel vaak staat dat er dus niet in en dan mogen deze unit wel worden gebruikt voor show's e.d. maar absoluut niet op de openbare weg.Bij de APK lijdt altijd tot afkeur :cry2::cry2:!Als je trouwens een " pietje precies" treft of een steekproef,dan zul je de lampen ter plekke moeten vervangen anders afkeur(dus ook als er een E-keur instaat!).De auto heeft namelijk geen type goedkeuring met dit soort van verlichting .Overigens geldt dit hele verhaal ook voor de ombouwsets voor Xenon verlichting die tegenwoordig aangeboden worden.Bij Xenon is het bijvoorbeeld verplicht om automatische niveau regeling in de koplampen te hebben.Misschien leuk voor een handige knutselaar maar niet toegestaan.Daar komt in het geval van Xenon nog bij dat dit zoveel warmer wordt dat de spiegels van de koplampen op de duur verbranden.En dan hebben we het nog maar even niet over het verhoogd stroomverbruik en wat dat allemaal met je kabelboom kan doen.Ooit een kabelboombrand gezien?Ik helaas wel.Reparatie hiervan is iets voor iemand met stalen zenuwen!

Op mijn vorige containeroplegger zaten LED achterlichten gemonteerd.Om te zorgen dat de aansturing van de kipperlichten goed verliep is er in de voeding naar de knipperlichten een weerstand gemonteerd.De waarschuwingslamp in de auto,reageert op het wattage dat verbruikt wordt.Bij te weinig verbruik(lamp defect) zal dan ook een waarschuwing afgaan.Bij LED's heb je in feite het probleem dat deze te weinig stroom verbruiken om het waarschuwings signaal te kunnen onderdrukken.Zou je nu over gaan op LED units dan moet je gaan rekenen.Wat verbruikte de oude lamp,meestal 21 watt,en wat gebruikt de nieuwe LED.Het verschil kun je dan opheffen door een passende weerstand te vinden:wtf2::wtf2:.Bij de duurdere LED vervangunits zit dit vaak ingebouwd op een printplaat in de lamp en dan komt het verhaal dus te vervallen.

Ik heb geen flauw idee of er komplete vervangunits voor de 300 serie op de markt zijn.Als ze wel leverbaar zijn en als er dan ook nog een E-keur in staat dan zijn ze waarschijnlijk gillend duur.Ga voor de grap maar eens kijken wat die dingen kosten.....daar kun je veel lampjes voor kopen :f!

FFFF op 'n rijtje
-alleen lampjes vervangen door LED is niet toegestaan.
-Komplete units vervangen door LED wordt toegestaan.
-Bij APK terug bouwen naar origineel.
-Electrisch systeem aanpassen(eventueel weerstand plaatsen).

Overigens,maar dat is mijn zeer persoonlijke mening(en wie zat daar ook al weer op te wachten),vind ik het hele LED verhaal voor oudere auto's geen optie,maar dat moet iedereen maar fijn voor zichzelf uitmaken :yeah::yeah::yeah:!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC