Op een tank naar Berlijn

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2019 14:51 #982360 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Ik denk ook nog aan geen stroomverbruikers aan zoals lichten en radio. Dus de antenne kan er ook af ;) plus 1 ruitenwisser rechtop zetten, de andere er af, scheelt ook weer luchtweerstand. En stikstof in de banden met zo’n mooigroen dopje. Blijft de band meestal beter van op druk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2019 18:47 #982363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Ik zou hem trouwens net over de grens volgooien, scheelt bijna 20 cent per liter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-06-2019 09:39 #982364 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Op een tank naar Berlijn

hengel;254950 schreef : Ik denk ook nog aan geen stroomverbruikers aan zoals lichten en radio. Dus de antenne kan er ook af ;) plus 1 ruitenwisser rechtop zetten, de andere er af, scheelt ook weer luchtweerstand. En stikstof in de banden met zo’n mooigroen dopje. Blijft de band meestal beter van op druk.


Als we zo beginnen dan ook de naden van de deuren met tape dichtplakken en via het raam naar binnen klimmen. ;D

Onderkant van de auto met platen vlak maken, spoiler achter op de auto.
Hier op het forum staan ergens foto's van een 300 die aerodynamisch was gemaakt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2019 11:27 #982365 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
@ Albert, Robert & GC
Mooie inhoudelijke discussie. Er wordt veel onderzoek gedaan naar rolweerstand van banden. Het is volgens mij niet altijd zo dat smallere banden zorgen voor minder rolweerstand (hebben we het niet over grip). Het lijkt me dat het deformeren van het rubber de weerstand bepaald? Banden worden warm van die weestand en dat is verloren voorwaartse energie. Een parallel naar tweewielers: dikkere banden (25mm) op een wielrenfiets zorgen voor minder rolweerstand (t.o.v. 19,21, of 23 mm). Enkele jaren terug was 19 of 21 mm de standaard, nu is dat 25 mm geworden.

Er liggen trouwens Michelin energy saver banden onder!

@Hengel
Radio doet het niet dus dat scheelt. Die antenne eraf schroeven is een goed idee.

Naden en deuren tapen gaat me wat ver. Misschien dat ik aan de voorkant van de auto wat probeer te doen.

@Volvofreak
Die “Aero Volvo” heb ik weleens voorbij zien komen. Dat waren mooie aanpassingen inderdaad. Volgens mij ging die auto naar 1:18 ofzo? Was wel een 340 als ik het me goed herinner.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2019 13:00 #982366 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Op een tank naar Berlijn
"deformeren van het rubber de weerstand bepaald"

Dat idd, vandaar dat hogere banden (met vergelijkbare rubber soort) vaak minder zuinig zijn dan lage banden. Aan de andere kant is het wel weer een stukje comfort dat je inlevert op die Low-section band / laagprofielbanden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2019 13:05 #982367 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Op een tank naar Berlijn
Maargoed, je gaat dit allemaal niet doen en de winst is verwaarloosbaar. Bandenspanning kan je idd wel goed hoog zetten. Dat betekend ook minder vervorming van het rubber.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2019 15:08 #982368 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Op een tank naar Berlijn
Cas, de radio die er in zit doet het prima! Alleen de luidsprekers zijn niet aangesloten op de boordstekker van de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2019 15:36 #982369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Ah, nu begrijp ik dat deze recordpoging met jouw ex gedaan gaat worden, Joost?
De witte driedeurs 360GL injection uit 1988?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2019 15:46 #982371 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Op een tank naar Berlijn
Joost je hebt gelijk! Ik had moeten zeggen dat hij het niet doet omdat ik hem niet heb aangesloten ;)

@Francois
Klopt! Met als wijziging dat de brandstoftank & pomp zijn vervangen en de schokdempers rondom zijn vernieuwd. En nog een hoop andere dingen maar daar maak ik nog een keer een draadje over.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2019 18:40 #982373 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Op een tank naar Berlijn
Ik ben blij dat 'ie goed terecht is gekomen, heb ik er niet voor niets zoveel tijd in gestoken.

Persoonlijk denk ik dat deze B200 met een update van het motormanagement zuiniger kan lopen. Zelfs mijn 940 loopt met gemak 1:12,5.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD