Op een tank naar Berlijn
- V300 register
- Verbannen
Men neme een volvo 360, een paar vrienden en een volle tank bezine. Kom je dan in Berlijn? Dat ga ik uitzoeken in het laatste weekend van juli.
De totale afstand is 655km. Met een tankinhoud van 45 liter zou het gemiddelde ongeveer 1:14,5 moeten zijn. Gezien ik nog niet zuiniger heb gereden dan 1:11 is dat een uitdaging.
Het plan is bandjes goed oppompen, vroeg vertrekken en 90 rijden.
Place your bets, gaan we het halen of niet?
Tips zijn welkom
Groet Cas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Tip:
Neem een jerrycan mee. (met benzine)
Ga achter een vrachtwagen rijden tijdens het rijden.
Zorg dat je de ramen zo veel mogelijk dicht houd.
Geen dakdragers enz op of aan de auto.
Ik heb meteen een leuke uitdaging voor de terug. Probeer zo hoog mogelijk verbruikt te halen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Denk dat je het daarmee wel haalt, met de 45 liter niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
General Custom;254891 schreef : Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, of in elk geval niet op de heenweg. Op de bodem van je tank ligt waarschijnlijk 30 jaar aan bezinksel. Als je je tank leeg rijdt dan trek je dat vuil mee het brandstoffilter in waardoor het kan verstoppen. Het hoeft niet, maar je kunt dan stil komen staan.
Mwja, de vlotter zuigt toch altijd vanaf de bodem aan :S
Ik heb zo vaak m'n tank echt tot op de druppel leeg gereden, met verschillende auto's, tot nu toe nooit last gehad van drab.
Ik kom eerder kiezels in brandstoftanks tegen dan drap moet ik eerlijk zeggen.
Moet daar wel bij zeggen, dat dat in mijn geval allemaal 1.4tjes betreft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Inderdaad het is 60 liter. Ik was ervan uit gegaan dat de inhoud hetzelfde was als bij een 340. Eerlijk gezegd neemt dat wel een belangrijk deel van de uitdaging weg. Misschien gooi ik er gewoon "maar" 45 liter in.
@GC
Ik heb de brandstoftank zeer recent vervangen door een compleet schoongemaakt exemplaar. Precies om de reden die je beschrijft: de oude zat vol met roest en andere drap. Compleet leegrijden durf ik wel aan.
Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Cas340;254896 schreef :
@GC
Ik heb de brandstoftank zeer recent vervangen door een compleet schoongemaakt exemplaar. Precies om de reden die je beschrijft: de oude zat vol met roest en andere drap. Compleet leegrijden durf ik wel aan.
Wat zou de optimale snelheid zijn: 90 kmph?
Kijk, dat scheelt enorm, dan mag dat geen probleem vormen. Helaas vaak genoeg gezien dat het wel een probleem was, zeker met vocht en algvorming in de tank door de ethanol in benzine tegenwoordig in combinatie met lang stilstaan.
De optimale snelheid is theoretisch volgens mij in de hoogste versnelling bij zo weinig mogelijk toeren maar waarbij de motor geen moeite mag hebben om snelheid te houden. Dat zal zo rond de 90 á 100km/h liggen voor de meeste auto's.
In de praktijk, als je écht voor zuinig rijden gaat, zou ik zeggen zoek een touringcar op en blijf daar achter rijden. Dat zijn hoge windvangers en die zullen in 95% van de gevallen precies 100km/h rijden. Vervolgens is het de kunst daar achter te blijven en het gaspedaal zo stil mogelijk houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Met een '84-er B19A heb ik met regelmaat 1:14 gereden met gemengd verkeer.
Een B200 injectie heb ik nooit zuiniger gekregen dan 1:12,5...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.