Lente !
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Uni 2 = Een vuistje (een grotere vierkante zware hamer)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

maarja bij een dafje...
kijk als je dat nou bij opels doet

dan maak je me alleen maar blij, door er een nr 3 op te zetten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
gelijk de roestrandjes weggeslepen en gehele schijf oppervlak opgeschuurd.
ook de raakvlakken tussen de remklauwen en de blokken zuiver gemaakt en ingevet.
tot slot even ingeremd op een achterafweg (lang, kaarsrecht) optrekken en dan met de handrem weer afremmen, vanaf steeds wat hogere snelheid tot 10/20 km/h. niet stoppen. een paar keer met maximum handrem geremd, daarna weer een paar keer afbouwen met lagere remkracht. tot slot een toertje maken waarbij je de remmen zo min mogelijk gebruikt, zodat ze al rijdend goed afkoelen.
Ze stonken wel

maar: schijven perfect glad en voormalige roestrandjes doen ook weer mee. Ik denk dat we makkelijk nog een setje blokken op deze schijven kunnen verslijten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;20352 schreef : tot slot even ingeremd op een achterafweg (lang, kaarsrecht) optrekken en dan met de handrem weer afremmen, vanaf steeds wat hogere snelheid tot 10/20 km/h. niet stoppen. een paar keer met maximum handrem geremd, daarna weer een paar keer afbouwen met lagere remkracht. tot slot een toertje maken waarbij je de remmen zo min mogelijk gebruikt, zodat ze al rijdend goed afkoelen.
Waarom met de handrem remmen enzo, en dan weer afbouwen? Waar is dat goed voor?*
*Dus niet: 'waar is d?t nou weer goed voor'


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het idee achter het 'inremmen' is dat je zo de remschijf en remblok goed op elkaar in laat lopen, v??rdat er nattigheid of roest op kan komen.
met de meegeleverde instructies wordt eigenlijk alleen gezegd dat je de eerste 200 kilometer niet bruusk moet remmen; Dat is vooral om te voorkomen dat de remmen plotseling heel heet worden terwijl de blokken/schijven niet goed op elkaar ingesleten zijn. dan krijg je afzetting van het materiaal van de blokken op de schijven en gaat de rem 'pulseren'.
dit lijkt op kromme remschijven.
door het in een aantal keren op te bouwen maak je de remmen langzaam en gelijkmatig warm, en door vooral NIET te stoppen tijdens de inremcyclus voorkom je afzetting van remvoeringmateriaal, terwijl het spulletje wel lekker snel op elkaar inloopt.
Ook als het spul al lang op elkaar ingelopen is kun je nog problemen krijgen met afzetting op de schijven, bijvoorbeeld als je met gloeiend hete remmen (afdaling, sportief gebruik) stil gaat staan met de voet op de rem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Of gaat het nu ineens over de remmen van de Audi?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;20230 schreef : vanavond na t eten de olie + filter van de audi ververst.
remblokjes achter moeten ook nog even
bodejodel;20365 schreef : Heeft die Daf remschijven achter? :rolleyes:
Of gaat het nu ineens over de remmen van de Audi?
ja dus

over de combi kan ik enkel melden dat:
- er een setje oude 6 Volt "Muse Horn" claxons van marktplaats opgegaan zijn. Klinkt echt geweldig, het is nu net een echte auto.
(de oude toeter stond 'aigue' op wat hoge toon betekent. blijkbaar ook 1 van een setje geweest. klonk iig t? speelgoed-achtig) - de speling op het stuurhuis blijkt verklaarbaar te zijn geweest, de kunststof lagerbussen waren gewoon helemaal NIET meer aanwezig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;20364 schreef : Ook als het spul al lang op elkaar ingelopen is kun je nog problemen krijgen met afzetting op de schijven, bijvoorbeeld als je met gloeiend hete remmen (afdaling, sportief gebruik) stil gaat staan met de voet op de rem.
Je kan idd zien of iemand lang met z'n voet op de rem staat, soms zie je bij remschijven gewoon de vorm van het remblokje er in gebrand staan. Niet zo best...
Maar bedankt voor je uitleg, helemaal duidelijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dutch History;20370 schreef : Je kan idd zien of iemand lang met z'n voet op de rem staat, soms zie je bij remschijven gewoon de vorm van het remblokje er in gebrand staan. Niet zo best...
ghehe geen commentaar, onze ford focus was ook aardig leuk

en de skoda octavia was ook wel heeeel sportief

maar waarom zitten er eigenlijk in de 340 alleen maar trommelremmen? eigenlijk helemaal niet zo mooi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- minder last van spatwater
- handrem mechaniek ?rg simpel uit te voeren (schijfremmen + handrem = lastig)
- makkelijk te repareren/onderhouden
- goedkoop te produceren
op trucks worden nog steeds veel trommelremmen toegepast, hoewel ook daar de schijfrem steeds meer gebruikt wordt (oa door daf)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.