Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-11-2013 16:39 #632967
door V300 register
How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie is gemaakt door V300 register
We zijn allemaal wel bekend met het probleem van de roestende voorbalk. Deze how-to heb ik zelf op mijn auto's toegepast, en dient om roesten van de voorbalk te voorkomen en/of vertragen.
Waarom is dit een bekend roestnest?
Grotendeels is de schuld toe te spelen aan de gaten aan de achterkant van de voorbalk. Bij de Volvo 360 en 340 diesel waren mistlampen voor een optie, welke in deze gaten werden gemonteerd. Om productiekosten laag te houden hebben de 340 modellen dezelfde gaten aan de achterkant van de voorbalk (maar niet aan de voorkant). Helaas zitten deze gaten mooi in lijn met de voorwielen, waardoor modder en, erger nog, pekel recht dat dragend deel ingeslingerd worden...
Zo ziet een voorbalk er uit als hij is opengeslepen voor het lassen, je ziet precies het randje waarin rommel heeft gelegen, welke de afwateringsgaatjes afsloot. Na verloop van tijd ontstaan hier gaten...
Dit kunnen wij echter sterk vertragen of zelfs voorkomen!
En zelfs op een zeer eenvoudige manier :worship:
We gaan de mistlampgaten gewoon dichtmaken met 2 stukken plastic. Neem hiervoor liefst dun en flexibel plastic. Dit gaat niet kapot door steenslag en laat enige marge toe bij het uitsnijden door zijn flexibelheid. Ik heb bij mijn 340 GL Special gewoon standaard polystyreen van 1mm dikte gebruikt, dat beviel het beste.
Wat heb je nodig?
-2 plaatjes plastic
-4 parkers met speednuts (maat maakt niet zoveel uit)
-4 carrosserieringen
-Ruitenrubberkit of vergelijkbaar
-Tectyl ML of vergelijkbaar
-Ontvetter (remmenreiniger oid)
Gereedschap
-Boormachine met boor (priem kan ook bij dun plastic)
-Schroevendraaier (passend op je parkers)
-Stanleymes (of schaar)
-Platte schroevendraaier
-Combinatietang
Hoe gaan we te werk?
Stap 1
Eerst gaan we afdekkapjes maken. Het uitmeten en maken van de 2 afdekkapjes uit het niets is vrij lastig, want je 2 gewone rechthoeken werkt niet. Daarom heb ik ze voor jullie ingescant met maten, dan heb je ze binnen 10 minuten nagemaakt
(tip: print mijn gescande versie op exact de goede grootte uit, en trek over op het plastic)
-Maten in millimeters
-De linkerkant is het exacte spiegelbeeld van de rechterkant
-De gaten mogen wat groter of kleiner afhankelijk van de grootte van de parkers die je gaat gebruiken (een marge van een paar milimeter is tevens aan te raden).
Stap 2
Vervolgens gaan we de auto voorbereiden op het monteren van de kapjes. Dit houdt in dat je de randen rond de mistlampgaten moet ontvetten, en de speednuts vast moet zetten in de vierkante kleine gaatjes naast de mistlampgaten.
Dat laatste heb ik gedaan door wat grotere speednuts te nemen, deze met een platte schroevendraaier wat open te zetten, en vervolgens met de combinatietang op hun plaats weer dicht te drukken.
Tevens is het handig om de voorbalk in dit stadium goed schoon te spuiten, vooral aan de binnenkant. Hier kun je nu nog goed bij door de mistlampgaten. Laat dit wel goed drogen voor de montage van de kapjes!
Stap 3
We gaan de plaatjes monteren. Mijn 340 GLE Millionaire had doorzichtige kapjes, waardoor de montage goed te zien is.
Ik ben zelf zeer tevreden met de kapjes. Zelfs met een al aangetaste voorbalk, heeft dit behoed voor erger. Nu zijn de voorbalken van mijn beide auto's gelast, en door deze toepassing d? zwakke plek van de Volvo 300 serie buiten spel gezet
Waarom is dit een bekend roestnest?
Grotendeels is de schuld toe te spelen aan de gaten aan de achterkant van de voorbalk. Bij de Volvo 360 en 340 diesel waren mistlampen voor een optie, welke in deze gaten werden gemonteerd. Om productiekosten laag te houden hebben de 340 modellen dezelfde gaten aan de achterkant van de voorbalk (maar niet aan de voorkant). Helaas zitten deze gaten mooi in lijn met de voorwielen, waardoor modder en, erger nog, pekel recht dat dragend deel ingeslingerd worden...
Zo ziet een voorbalk er uit als hij is opengeslepen voor het lassen, je ziet precies het randje waarin rommel heeft gelegen, welke de afwateringsgaatjes afsloot. Na verloop van tijd ontstaan hier gaten...
Dit kunnen wij echter sterk vertragen of zelfs voorkomen!
En zelfs op een zeer eenvoudige manier :worship:
We gaan de mistlampgaten gewoon dichtmaken met 2 stukken plastic. Neem hiervoor liefst dun en flexibel plastic. Dit gaat niet kapot door steenslag en laat enige marge toe bij het uitsnijden door zijn flexibelheid. Ik heb bij mijn 340 GL Special gewoon standaard polystyreen van 1mm dikte gebruikt, dat beviel het beste.
Wat heb je nodig?
-2 plaatjes plastic
-4 parkers met speednuts (maat maakt niet zoveel uit)
-4 carrosserieringen
-Ruitenrubberkit of vergelijkbaar
-Tectyl ML of vergelijkbaar
-Ontvetter (remmenreiniger oid)
Gereedschap
-Boormachine met boor (priem kan ook bij dun plastic)
-Schroevendraaier (passend op je parkers)
-Stanleymes (of schaar)
-Platte schroevendraaier
-Combinatietang
Hoe gaan we te werk?
Stap 1
Eerst gaan we afdekkapjes maken. Het uitmeten en maken van de 2 afdekkapjes uit het niets is vrij lastig, want je 2 gewone rechthoeken werkt niet. Daarom heb ik ze voor jullie ingescant met maten, dan heb je ze binnen 10 minuten nagemaakt
(tip: print mijn gescande versie op exact de goede grootte uit, en trek over op het plastic)
-Maten in millimeters
-De linkerkant is het exacte spiegelbeeld van de rechterkant
-De gaten mogen wat groter of kleiner afhankelijk van de grootte van de parkers die je gaat gebruiken (een marge van een paar milimeter is tevens aan te raden).
Stap 2
Vervolgens gaan we de auto voorbereiden op het monteren van de kapjes. Dit houdt in dat je de randen rond de mistlampgaten moet ontvetten, en de speednuts vast moet zetten in de vierkante kleine gaatjes naast de mistlampgaten.
Dat laatste heb ik gedaan door wat grotere speednuts te nemen, deze met een platte schroevendraaier wat open te zetten, en vervolgens met de combinatietang op hun plaats weer dicht te drukken.
Tevens is het handig om de voorbalk in dit stadium goed schoon te spuiten, vooral aan de binnenkant. Hier kun je nu nog goed bij door de mistlampgaten. Laat dit wel goed drogen voor de montage van de kapjes!
Stap 3
We gaan de plaatjes monteren. Mijn 340 GLE Millionaire had doorzichtige kapjes, waardoor de montage goed te zien is.
- Monteer de kapjes ''droog'' om 100% zeker te zijn dat ze passen (zie bovenstaande foto). Past het niet dan moet je of je kapje bijsnijden/knippen, of je gaatjes met iets meer marge boren.
- Als de kapjes passen, monteer ze dan met flink wat kit er tussen ter afdichting. Let op dat je ook rond de parkers goed kit spuit.
- Spuit de voorbalk goed vol met tectyl ML. Dit kun je door de gaten die je vindt aan de binnenkant van de zijspatborden, en de gaatjes aan de bovenkant van de balk. Die laatste zijn heel makkelijk bereikbaar wanneer je de grill verwijdert.
Voor tectyl ML geldt dat waar tectyl zit kan niks anders kan zitten, dus wees vooral niet te zuinig!
Ik ben zelf zeer tevreden met de kapjes. Zelfs met een al aangetaste voorbalk, heeft dit behoed voor erger. Nu zijn de voorbalken van mijn beide auto's gelast, en door deze toepassing d? zwakke plek van de Volvo 300 serie buiten spel gezet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
03-11-2013 17:24 #939431
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Mooi werk Bart, ziet er duidelijk uit.
Iets wat onze voorzitter me ook al eens aangedragen heeft, deze modificatie kan mooi op het to-do lijstje voor volgend voorjaar.
Lijkt me iets wat sowieso handig is om te doen bij een warme en droge periode zodat de voorbalk ook mooi droog is voor je bezig gaat met Tectyl ML en daarna de mistlamp gaten dicht maakt.
Iets wat onze voorzitter me ook al eens aangedragen heeft, deze modificatie kan mooi op het to-do lijstje voor volgend voorjaar.
Lijkt me iets wat sowieso handig is om te doen bij een warme en droge periode zodat de voorbalk ook mooi droog is voor je bezig gaat met Tectyl ML en daarna de mistlamp gaten dicht maakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-11-2013 17:33 #939432
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Droog weer of een mooie garage is inderdaad wel een aanrader Wouter, deze foto's komen dan ook uit mijn archief. Ik had eerder alleen niet echt tijd om er een how-to van te bakken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-11-2013 22:30 #939459
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
deze mag z? in het clubblad! stuur je hem zelf door naar de redactie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-11-2013 23:23 #939462
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Prima! Ik zal even een mailtje maken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 284
13-04-2014 21:43 #944063
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Goede tip, en dus van de week deze klus geklaard.
Meeste werk was het vinden van speed nuts.
Brezan had ze niet, en vewees me naar een andere specialist die me naar Brezan terugverwees.
Maar al googlend geconcludeerd dat de scooterscene hierin zou grossieren, dus uiteindelijk bij de fietsenmaker geslaagd...
Verder bleek het handiger om te beginnen met het schoonspuiten binnenzijde balk, zodat het langer kan drogen voor het dicht gaat...
Meeste werk was het vinden van speed nuts.
Brezan had ze niet, en vewees me naar een andere specialist die me naar Brezan terugverwees.
Maar al googlend geconcludeerd dat de scooterscene hierin zou grossieren, dus uiteindelijk bij de fietsenmaker geslaagd...
Verder bleek het handiger om te beginnen met het schoonspuiten binnenzijde balk, zodat het langer kan drogen voor het dicht gaat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-04-2014 22:07 #944066
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Dat klopt, scooters zitten zowat compleet in elkaar gedraaid met parkers en speednuts. Vooral die van Yamaha werken fijn, aangezien je die heel eenvoudig open en dicht kunt buigen. Deze zijn echter wel vreselijk duur :hmmz2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-06-2015 23:55 #957743
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
wil ook de gaten dichtmaken bij mijn nieuwe vario maar ik mis de tekening waar naar verwezen wordt ,kan natuurlijk mijn eigen wiel opnieuw uitvinden,maar een schets is toch makkelijker.
kan die tekening opnieuw geplaatst worden?
kan die tekening opnieuw geplaatst worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-06-2015 07:11 #957744
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-11-2018 00:29 #979893
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Mistlampgaten dichtmaken i.v.m. roestpreventie
Ik heb deze 'modificatie' ook uitgevoerd.
Ik heb destijds twee foto's gemaakt een dag na de montage begin dit jaar.
Heb inmiddels nog een onderkant auto goedje eroverheen gespoten.
Kit heb ik niet gedaan, dus ik ga ze binnenkort nog losmaken om de boel goed schoon te maken aan de binnenkant.
Lange boutjes gebruikt, met de kop aan de binnenkant van de voorbalk en dan de schroefdraad vastgehouden tijdens het aandraaien van de moeren.
Ik heb destijds twee foto's gemaakt een dag na de montage begin dit jaar.
Heb inmiddels nog een onderkant auto goedje eroverheen gespoten.
Kit heb ik niet gedaan, dus ik ga ze binnenkort nog losmaken om de boel goed schoon te maken aan de binnenkant.
Lange boutjes gebruikt, met de kop aan de binnenkant van de voorbalk en dan de schroefdraad vastgehouden tijdens het aandraaien van de moeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets