Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
Kapotte radiator solderen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 14:01 #745057
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
ik heb er gewoon een goeie klodder speeksel tussen gekwakt! Dat ging ook perfect om het over de nippels te schuiven! Voorlopig geen problemen, maar nu je het zegt kan ik het in het oog houden! Voorlopig is zeker alles dicht, dus...ga er nu even niet aan zitten prutsen, heb ook niet zo veel zin om alles weer los te gooien, heb het ondertussen al 3 keer gedaan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 14:39 #745059
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Kan er trouwens iemand nog even zeggen of er verschil is tussen de radiatoren van een 340? De grootte is hetzelfde, maar het aantal koelbaantjes?
Want ik heb nu een vervanger die meer banen heeft, wat voor effect zal dat hebben op de motor?
Want ik heb nu een vervanger die meer banen heeft, wat voor effect zal dat hebben op de motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 14:53 #745061
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Er zijn voor zover ik weet 5 type's radiatoren.
De kleine radiator in de 343 zonder thermocontact
De kleine radiator in de eerste 340's met thermocontact
De lange dunne radiator in de nieuwe type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de nieuw type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de 360's zonder thermocontact
Effect op je motor zal 0 zijn.
De kleine radiator in de 343 zonder thermocontact
De kleine radiator in de eerste 340's met thermocontact
De lange dunne radiator in de nieuwe type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de nieuw type 340's met thermocontact
De lange dikke radiator in de 360's zonder thermocontact
Effect op je motor zal 0 zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 15:01 #745062
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Mmm, zegt mij niet zo heel veel! maar het is exact dezelfde als die op de foto, alleen liggen de banen iets dichter bij elkaar! Het thermocontact zit er eveneens in, maar het was eigenlijk gewoon de vraag of dit een effect op de motor had! Qua temperatuur dan! Want ik kan mij voorstellen dat deze mss iets meer koelt en dat de motor dan gewoon minder goed op temperatuur komt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 15:08 #745063
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Zo te zien heb je daar de dikke lange met thermocontact. Kan zomaar zijn dat de ene meer baantjes heeft dan de andere. aftermarket, bouwjaar, het kan allemaal verschillen.
Zoals ik zei, invloed op je motor is 0. Je hebt een thermostaat die de motortemperatuur regelt. Overcapaciteit hebben deze radiatoren zoiezo, als je een motor hebt die makkelijk warm loop is er gewoon iets aan de hand. (een paar keer meegemaakt met standaard 340's!)
Zoals ik zei, invloed op je motor is 0. Je hebt een thermostaat die de motortemperatuur regelt. Overcapaciteit hebben deze radiatoren zoiezo, als je een motor hebt die makkelijk warm loop is er gewoon iets aan de hand. (een paar keer meegemaakt met standaard 340's!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-12-2008 15:18 #745064
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Sorry frits, had je laatste zinnetje over het hoofd gezien! Motortje loop niet makkelijk warm, toch niet overdreven dan! Loopt gewoon normaal!
Er zit idd een thermocontact op en gisteren bij de keuring ging de fan ook even aan bij stationair toerental!
Ik moet mij dus helemaal geen zorgen maken! Fieeuuw, want was een slopertje (wel origineel volvo!), ben al blij dat het thermocontact ook nog werkt, anders had ik dat erna ook weer moeten overzetten en had ik die rotte radiator nog is moeten demonteren! Thanks voor het advies!
Er zit idd een thermocontact op en gisteren bij de keuring ging de fan ook even aan bij stationair toerental!
Ik moet mij dus helemaal geen zorgen maken! Fieeuuw, want was een slopertje (wel origineel volvo!), ben al blij dat het thermocontact ook nog werkt, anders had ik dat erna ook weer moeten overzetten en had ik die rotte radiator nog is moeten demonteren! Thanks voor het advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-12-2008 13:00 #745194
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
Frits vergeet er nog een, namelijk de radiator van de Diesel versie. die is hetzelfde als de "lange dikke nieuwe 340" maar met iets meer waterkanalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-12-2008 13:23 #745204
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
En heeft dit een effect op de motor dan, of zoals gezegd, NUL?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-12-2008 02:24 #745640
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
op momenten dat de thermostaat vol open staat, is er iets meer koelcapaciteit.
het k?n dus enig effect hebben, in omstandigheden die voor benzinemotoren uitzonderlijk zijn
het k?n dus enig effect hebben, in omstandigheden die voor benzinemotoren uitzonderlijk zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-12-2008 12:54 #745701
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kapotte radiator solderen
maar niets om me zorgen over te maken dan!
Ben er gisteren weer even mee bezig geweest, heb alle gaten afgesloten en er even wat druk op gezet, lek was gauw gevonden op die manier! Het lek zat eigenlijk achter de gerepareerde koppeling, daar was de aanhechting los gekomen, vermoedelijk door de hitte! Hij ligt nu nog even uit te drogen en dan ga ik er heel snel weer mee verder!
Het afsluiten vroeg toch wat denkwerk, maar heb een goedkope oplossing gevonden! Een oude autoband, 4 stuks bandklemmen en dan alle gaten met een stuk autoband en een klem afdekken. Dan op 1 van de grote gaten, monteer je het ventiel van de band op dezelfde manier en zet je er een fietspomp met drukmeter op, even in het water laten zinken en je lek is zo gevonden!
Goedkoop en vindingrijk, al zeg ik het zelf!
Ben er gisteren weer even mee bezig geweest, heb alle gaten afgesloten en er even wat druk op gezet, lek was gauw gevonden op die manier! Het lek zat eigenlijk achter de gerepareerde koppeling, daar was de aanhechting los gekomen, vermoedelijk door de hitte! Hij ligt nu nog even uit te drogen en dan ga ik er heel snel weer mee verder!
Het afsluiten vroeg toch wat denkwerk, maar heb een goedkope oplossing gevonden! Een oude autoband, 4 stuks bandklemmen en dan alle gaten met een stuk autoband en een klem afdekken. Dan op 1 van de grote gaten, monteer je het ventiel van de band op dezelfde manier en zet je er een fietspomp met drukmeter op, even in het water laten zinken en je lek is zo gevonden!
Goedkoop en vindingrijk, al zeg ik het zelf!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets