Kapotte radiator solderen
- V300 register
- Verbannen
Nu is dat gewoon koper, en dus gewoon te solderen! Dus heb nu vanavond de radiator al uit de auto gehaald, leeg laten lopen en al is te lijf gegaan met brander en een stiftje soldeersel! Dat bleek wel niet helemaal te helpen, want het lek was toch iets groter dan gedacht en niet zomaar meer op te vullen doordat het oude soldeersel verbrande!
Heb dus het stukje gewoon los gemaakt, het soldeersel verwijderd, de contacten al opgeschuurd en morgen ga ik ermee aan de slag!
Het losmaken doe je door de brander gewoon recht op het oude soldeersel te mikken en te doen smelten! Met een andere hand of hulp, laat je iemand met een tang het topje er gewoon afhalen! Pas op voor je handen, want die dingen zijn hierna gloeiend heet! Dus zeker even koelen voordat je verder gaat.
Benodigdheden:
- Gasbrander
- soldeersel
- soldeervloeimiddel S-39
- schuurpapier
http://www.imagebam.com/image/945d2921361451
http://www.imagebam.com/image/b748cd21361452
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zijn 300 Radiatoren nog een beetje te krijgen (voor redelijk geld?)
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;80812 schreef : Na het solderen de radiator laten afpersen op minimaal 1 bar, maar 1,5 bar mag ook.
En hoe kan je dat even doen? Want ik weet niet echt goed hoe dat zou moeten! Denk wel dat ik snap wat de bedoeling is: alle gaten dicht en er druk op zetten, maar hoe realiseer je dat!
Iemand een idee hoe ik die gaten dicht krijg...de vulgaten bedoel ik dan!
Morgen post ik hier de update van mijn werk, had al een lek gevonden en hersteld, maar er is er bij het inbouwen nog ??n boven water gekomen, groter deze keer! GRRRRR
Ben maar even naar de sloop gegaan en daar heb ik een radiator op de kop kunnen tikken! Hij is echter wel iets anders, ik vermoed dat het van een 1.7 is, heeft meer koelbanen... Kan iemand dat bevestigen en is dit schadelijk voor de motor, want nu koelt hij wel veel sterker!
Mag ik dat eventueel gewoon voorlopig oplossen door een stuk karton voor de radiator te knellen, zodat hij minder wind krijgt en dus minder goed kan koelen? of is dat niet zo slim?
Plan is dus wel om mijn originele radiator te herstellen, moet gewoon even dat afpersen kunnen regelen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Belangrijk is dat je voldoende vloeimiddel gebruikt en ook alle onderdelen daarmee insmeert! Dus het rechtopstaande stukje op de radiator en aan de binnenkant van het rechtopstaande pijpje! Als je daarna de stukken in elkaar zet en verhit, dan trekt het vloeimiddel de tin omhoog tussen het pijpje en de radiator zelf! Het is eigenlijk een kwestie van gewoon goed verhitten en voldoende soldeersel invoeren!
Hier zijn enkele foto's van hoe het eruit ziet nu!(Foto's kan je vergroten, gewoon erop klikken!) Jammer genoeg was dit niet het enige gaatje en lekt hij nu ergens waar de koelbanen in de dikke radiatoruiteinden verdwijnt! Heb dit ook al proberen oplossen, maar ik zou het eigenlijk nog moeten afpersen om zeker te zijn! Dus nogmaals, iemand ideen hoe ik die gaten kan afsluiten en de radiator onder druk kan zetten?
Na het solderen lijkt het er helemaal niet mooi uit te zien, maar even wat water en het resultaat zie je op de andere foto's
Hier nog is de benodigheden op een rijtje: soldeersel, vloeimiddel, schuurpapier en gasbrandertje
Hier de opeschoonde versie, gewoon een borsteltje met water of een doekje en kijk is naar het resultaat!
Het resultaat van wat dichterbij!
En de inbouw. Jammer genoeg volgde hierop opnieuw weer een uitbouw en inbouw, want deze bleek nog wat lekjes te hebben!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik kwam hier pas na jaren achter en het voordeel er van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
of is het louter om ze er later gewoon weer af te kunnen krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Totdat mij buurman mij vertelde er vaseline op te smeren. Op het metaal en binnenkant en buitenkant slang waar de slangenklem op zit. Het rubber op zich is vrij droog en zo sluit het geheel beter, makkerlijker. Bij het vastschroeven van de klemmen sluit hij zich beter om de slang.
Maar als je alles al hebt gedaan en het is waterdicht is het prima. Dan is het je in ??n keer gelukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.