Sleuteldag 3 oktober Lienden
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Dus met enige vertraging (en regen, daar stel ik de oude dame liever niet aan bloot) op weg naar Lienden om mijn koppeling af te (laten??) stellen, nog nooit gedaan. Dat bleek een kwestie van zes boutjes en wat stelplaatjes, fluitje van een cent en half uur o.i.d., weer wat geleerd. Bij de proefrit geconstateerd dat de koppeling (met 21mm-plaatjes) nu erg strak aangrijpt, helemaal top.
Toen dachten we de stationair even af te stellen, bleek een aantal slangen nog origineel, althans na 17 jaar stilstand nog niet vervangen. Klein wonder dat motor en vario desondanks gewoon nog c.q. al heel soepel samenwerkten. Gelukkig wist Steven precies hoe of wat en had Gerard nog een paar NOS-slangen liggen, dus alles wat oud, droog, gescheurd of anderszins niet goed genoeg meer was, eraf gehaald en vervangen. Toen ontsteking en contactpunten scherp gesteld, waardoor de oude dame sindsdien weer op eerste verzoek start.
Tenslotte bleken de korte sisgeluiden en kleine rookwolkjes die we tussendoor hadden waargenomen, veroorzaakt door een lek membraan in de carburateur, waardoor benzine op het uitlaatspruitstuk lekte... en doordat alle aan- en afvoerslangetjes inmiddels goed dicht zaten, flink wat meer dan voor aanvang van al die klusjes. Leek dus wel wijs daar nog wat aan te doen! Gelukkig had Gerard ook nog wat 340-Weber-carburateurs liggen, zodat dit gevaarlijke euvel ook kon worden verholpen.
Daarna een uitgebreide proefrit van Lienden naar Ouddorp en via Oostvoorne terug naar huis in corona-hotspot Rotterdam (ter geruststelling van de deelnemers van vandaag: wij wonen niet in het centrum waar al die besmette jongeren uithangen, maar in Kralingen, aan de uiterste groene, ruime rand van de stad). Tussendoor in een stevige file terechtgekomen en daarna flink doorgereden voor mijn afspraak in Ouddorp, dus met tevredenheid geconstateerd dat ook de vorig jaar eigenhandig -tig keer gespoelde (origineel-kleine) radiator het inmiddels weer prima doet.
Dus nu zeer tevreden thuis op de bank: je komt voor het stellen van een koppeling en gaat met vrijwel gereviseerde motor weer naar huis Dus veel dank aan Gerard, Steven en Mark die deze mooie dag weer mogelijk gemaakt hebben! Helaas vanmiddag gerealiseerd dat de volgende sleuteldag als het ware in het kwarttarief valt, dus daar zal mijn mooie 340 helaas niet bij zijn... Maar dat mag de pret van vandaag niet drukken, nogmaals veel dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Daar valt November nog niet in
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Steven340;258557 schreef : Kwarttarief is van December Januari en Februari
Daar valt November nog niet in
Helemaal gelijk, kwam ik net ook achter toen ik mijn vrouw probeerde uit te leggen hoe het werkt met kwarttarief...
Vond het gisteren al zo raar dat jullie daar geen rekening mee hadden gehouden :crazy1:
Dus ben er in november graag bij!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Mijn lijstje bleek wat meer hypothetisch en heb ik niet geheel in praktijk gebracht.
De startproblemen deden zich al niet meer voor met een andere accu, du sniet meer nodig.
Controleren van koppeling hield in dat ook aan te passen, en met de kennis van Steven erbij is dat niet ingewikkeld, als je maar weet wat je moet doen. Moest wel een heel eind tussenuit, dus hoeveelkoppeling is er nog over?
Benzineslangen werd iets te laat om nog aan te beginnen, in het vooronder doe ik binnenkort thuis wel, achterzijde blijft nog even op lijstje.
Nieuw op lijst: olie uit de carterpanpakking, en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen. Weer wat om in te duiken dus.
Bovenal was het leuk om gezellig bijeen te zijn en bezig te zijn!
Dus dank, vooral aan Gerard en Steven!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
BartJu;258560 schreef : ... en de krukaskeerringen. Schijnt efficient te zijn om dat gelijk met de koppeling te doen.
Schijnt niet alleen, het is ook zo
Om bij de achterste keerring te komen moet het vliegwiel eraf. Al het andere dat je moet demonteren moet er ook af als je de koppeling vervangt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Steven heeft het allemaal haarfijn aangewezen, dus helemaal duidelijk hoe het zit (zij het niet dat ik het nu even nadoe...).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Dus als je erbij had willen zijn zou je daar even achteraan kunnen gaan.
Er zijn wel plaatjes gemaakt overigens. Wellicht dat de Volvoice er vol mee staat straks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Alvast 1 foto voor Jan.
Zelf heb ik de benzineslangen in de motorruimte vervangen. Wat een rotklus, ik was blij met de hulp van Gerard en Lars
Ook de stuurbekrachtiging weer aangesloten, de stelbout was een jaar geleden afgebroken. Gelukkig heeft Gerard zulke spullen in zijn magazijn
Daarnaast op advies van Gerard het gasklephuis schoongemaakt en voorzien van een nieuwe pakking, dat was ook wel nodig.
Ook de rotor en verdeler vervangen. Bougies en luchtfilter had ik zelf al recent gedaan.
De pook afgesteld en daarbij geconstateerd dat er achter bij de versnellingsbak spelling zit.
Op de brug ook geconstateerd dat er voren op de stuurkogel speling zit. Omdat ik stuurbekrachtiging heb, had Gerard dit niet op voorraad. Dus dit is iets voor de volgende sleuteldag. (Indien übarhaupt nog te leveren).
Tot slot nog de auto afgesteld, want hij liep te rijk en te hoog stationair.
Gerard en Lars, bedankt voor alle hulp en de top dag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.