show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mijn eerste 343!

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2019 11:56 #981260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!
Dank heren!

Gistermiddag de vaccuumvervroeger overgezet en alles gesmeerd en afgesteld. De bobine ook vervangen voor een nieuwe Bosch 'blue coil' 0 221 119 027. De ballast van de Ducellier bobine er tussenuit gehaald, want die is niet nodig bij de blue coil.







Merk vooral wanneer ik volgas geef en hij meer toeren begint te maken wel echt pittiger is geworden. Nu bij de volgende tankbeurt zien of ie ook zuiniger is geworden :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2019 17:52 #981263 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Mijn eerste 343!
Nou valt mij op, zoals ik bij de meeste 343's zie dat bij de bobine er een soort "weerstand" of condensator, of wat het ook mag wezen, iets plat met twee connectors eraan die aan de zijkant hangt niet aangesloten is.

Bij m'n rode 343 zat het nog allemaal af fabriek en werkte dan ook nog prima.
Maar wat doet het?

Bij jouw is het ook buiten gebruik zie ik. Of bedoelde je dat met "ballast"???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2019 20:27 #981265 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!
bobine werkt op ~10 volt met een voorschakelweerstand.
Deze weerstand wordt overbrugd bij het starten zodat de bobine dan zijn nominale spanning krijgt ondanks de spannings val door de hoge startstroom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2019 12:53 #981278 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!
Ja, ze noemen die weerstand een 'ballast' of 'voorschakelweerstand'. Deze zit tussen 15 (je 12V contact spanning) en de primaire kant van de bobine.

De Bosch 'blue coil' (0 221 119 027) heeft deze niet nodig. Vraag me niet waarom, maar het wordt nadrukkelijk beschreven op internet. ;)

De voorschakelweerstand heeft een functie bij het starten. Tijdens het starten kan de spanning van de accu dalen. Een normale bobine die op 12V werkt zal het dan moeilijk hebben. Sommige auto’s werden daarom uitgevoerd met een voorschakelweerstand tussen de accuspanning en de aansluitpool van de bobine. De spanning over de bobine zal, als de motor loopt, ongeveer 9 volt bedragen. Tijdens het starten wordt de voorschakelweerstand overbrugd en krijgt de bobine de lagere startspanning aangeboden. Bij het continu aansluiten van een bobine op 12V, die bedoeld is te werken met voorschakelweerstand, zal deze door de hogere stroom doorbranden.


Bron: www.oldtimerrestauratie.com/index.php/mo...wereld-van-de-bobine

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2021 20:09 #988657 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!
De APK van de 343 verliep in oktober 2019. Hij werd afgekeurd op wiellagerspeling, een losse uitlaat en lekkende hoofdremcilinder. Ik besloot 'm terug in de garage te zetten en "er in het voorjaar wel aan te beginnen". Het voorjaar werd de zomer, want ik besloot een 240 te kopen en die ging voor. Uiteindelijk de 343 opgehaald uit m'n schuurtje en (droog) bij huis geparkeerd ...om er vervolgens de hele zomer niets mee gedaan te hebben. Druk met andere dingen, dus 't kwam er niet van.

Uiteindelijk besloot ik na elf jaar afscheid te nemen van m'n 'zaterdagbaantje', dus had ik ineens in de weekenden tijd over. Dus wat doe je dan, je oude auto's wat meer aandacht geven. Eindelijk de hoofdremcilinder vervangen door één uit een latere 340, inclusief het latere type bekrachtiger (dat ding remt lekker nu!) en de rest ook te fixen.

Dus, in september weer heengebracht en wat bleek "we hebben een nieuwe keurmeester en die heeft een roestgat ontdekt, en willen 'm er eigenlijk niet op goedkeuren". Thuis maar eens losgepeuterd en bekeken. Het lassen zou ik samen met de buurman doen, maar ik vertikte het er tijd voor te maken. Uiteindelijk een fijn adres in Meppel benaderd en het laswerk toch maar uitbesteed. Het is keurig gerepareerd en ziet er straks, na een busje lak, weer prima uit.

De dag erna de 343 bij de garage afgeleverd en om twee uur haalde ik 'm weer op, met weer 2 jaar APK! :y:

Oude remcilinder en bekrachtiger uit


Nieuwe erin


Zonnetje erbij. Wat een fijn kleurtje is het toch. ;)


De roest, linksvoor aan de voorbalk, ietwat opengepeuterd door de garage.


Voorscherm eraf


Uiteindelijk heb ik na wat prikken besloten dit stuk eruit te slijpen


Heerlijk om er weer (in te mogen) rijden. Nu gauw weer de schuur, en wachten tot het voorjaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
06-01-2021 20:17 #988658 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Mijn eerste 343!
Geen haast gehad dus, maar wel mooi resultaat!

Wat voor een 240 heb je trouwens?

Edit ik zie het al deels, een late. Ik doe het ongeveer andersom... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2021 13:21 #988659 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!
De auto is toch al ouder dan 40 jaar? Dan mag je er toch altijd en overal mee rijden?
Dus waarom wachten tot het voorjaar? 1 maart bedoel je dan waarschijnlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2021 14:25 #988660 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!

François;258926 schreef : De auto is toch al ouder dan 40 jaar? Dan mag je er toch altijd en overal mee rijden?
Dus waarom wachten tot het voorjaar? 1 maart bedoel je dan waarschijnlijk.


Klopt inderdaad, ik mag er nu gewoon mee rijden. ;)

Met "de schuur in en wachten tot het voorjaar" bedoel ik natuurlijk gezien de hoeveelheid zout dat er hier de afgelopen dagen gestrooid is. Mooie gelegenheid om nu de wielkasten, voorbalk e.d. roest bestendiger te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2021 17:29 #988661 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!

Louis;258927 schreef : Klopt inderdaad, ik mag er nu gewoon mee rijden. ;)

Met "de schuur in en wachten tot het voorjaar" bedoel ik natuurlijk gezien de hoeveelheid zout dat er hier de afgelopen dagen gestrooid is. Mooie gelegenheid om nu de wielkasten, voorbalk e.d. roest bestendiger te maken.


Verstandig!

Goede actie van de garage om aan de bel te trekken vind ik, ook al is het geen roestgat op een dragend deel van wat ik denk te zien op de foto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2021 17:41 #988662 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mijn eerste 343!

Robert340;258928 schreef : Verstandig!

Goede actie van de garage om aan de bel te trekken vind ik, ook al is het geen roestgat op een dragend deel van wat ik denk te zien op de foto.


Het is niet een garage die vaak oude auto's keuren. Ik vermoed daarom ook dat ze niet exact het APK-handboek op roest-regels hebben nagelezen. Ze vonden het zelf te riskant om 'm erop goed te keuren. Maar inderdaad, wel fijn dat ze die plek gevonden hebben, want ik wist niet dat (uiteindelijk) zo groot bleek.

Vanmiddag het interieur eens gepoetst (was stoffig) en daarna een stukkie gereden, met een prachtig ondergaande zon.







Misschien m'n lekke tankdop toch maar eens repareren... ;)


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD