Mijn eerste 343!
- V300 register
- Verbannen
Gistermiddag de vaccuumvervroeger overgezet en alles gesmeerd en afgesteld. De bobine ook vervangen voor een nieuwe Bosch 'blue coil' 0 221 119 027. De ballast van de Ducellier bobine er tussenuit gehaald, want die is niet nodig bij de blue coil.
Merk vooral wanneer ik volgas geef en hij meer toeren begint te maken wel echt pittiger is geworden. Nu bij de volgende tankbeurt zien of ie ook zuiniger is geworden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Bij m'n rode 343 zat het nog allemaal af fabriek en werkte dan ook nog prima.
Maar wat doet het?
Bij jouw is het ook buiten gebruik zie ik. Of bedoelde je dat met "ballast"???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Deze weerstand wordt overbrugd bij het starten zodat de bobine dan zijn nominale spanning krijgt ondanks de spannings val door de hoge startstroom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De Bosch 'blue coil' (0 221 119 027) heeft deze niet nodig. Vraag me niet waarom, maar het wordt nadrukkelijk beschreven op internet.
De voorschakelweerstand heeft een functie bij het starten. Tijdens het starten kan de spanning van de accu dalen. Een normale bobine die op 12V werkt zal het dan moeilijk hebben. Sommige auto’s werden daarom uitgevoerd met een voorschakelweerstand tussen de accuspanning en de aansluitpool van de bobine. De spanning over de bobine zal, als de motor loopt, ongeveer 9 volt bedragen. Tijdens het starten wordt de voorschakelweerstand overbrugd en krijgt de bobine de lagere startspanning aangeboden. Bij het continu aansluiten van een bobine op 12V, die bedoeld is te werken met voorschakelweerstand, zal deze door de hogere stroom doorbranden.
Bron: www.oldtimerrestauratie.com/index.php/mo...wereld-van-de-bobine
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Uiteindelijk besloot ik na elf jaar afscheid te nemen van m'n 'zaterdagbaantje', dus had ik ineens in de weekenden tijd over. Dus wat doe je dan, je oude auto's wat meer aandacht geven. Eindelijk de hoofdremcilinder vervangen door één uit een latere 340, inclusief het latere type bekrachtiger (dat ding remt lekker nu!) en de rest ook te fixen.
Dus, in september weer heengebracht en wat bleek "we hebben een nieuwe keurmeester en die heeft een roestgat ontdekt, en willen 'm er eigenlijk niet op goedkeuren". Thuis maar eens losgepeuterd en bekeken. Het lassen zou ik samen met de buurman doen, maar ik vertikte het er tijd voor te maken. Uiteindelijk een fijn adres in Meppel benaderd en het laswerk toch maar uitbesteed. Het is keurig gerepareerd en ziet er straks, na een busje lak, weer prima uit.
De dag erna de 343 bij de garage afgeleverd en om twee uur haalde ik 'm weer op, met weer 2 jaar APK! :y:
Oude remcilinder en bekrachtiger uit
Nieuwe erin
Zonnetje erbij. Wat een fijn kleurtje is het toch.
De roest, linksvoor aan de voorbalk, ietwat opengepeuterd door de garage.
Voorscherm eraf
Uiteindelijk heb ik na wat prikken besloten dit stuk eruit te slijpen
Heerlijk om er weer (in te mogen) rijden. Nu gauw weer de schuur, en wachten tot het voorjaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Wat voor een 240 heb je trouwens?
Edit ik zie het al deels, een late. Ik doe het ongeveer andersom...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus waarom wachten tot het voorjaar? 1 maart bedoel je dan waarschijnlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;258926 schreef : De auto is toch al ouder dan 40 jaar? Dan mag je er toch altijd en overal mee rijden?
Dus waarom wachten tot het voorjaar? 1 maart bedoel je dan waarschijnlijk.
Klopt inderdaad, ik mag er nu gewoon mee rijden.
Met "de schuur in en wachten tot het voorjaar" bedoel ik natuurlijk gezien de hoeveelheid zout dat er hier de afgelopen dagen gestrooid is. Mooie gelegenheid om nu de wielkasten, voorbalk e.d. roest bestendiger te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Louis;258927 schreef : Klopt inderdaad, ik mag er nu gewoon mee rijden.
Met "de schuur in en wachten tot het voorjaar" bedoel ik natuurlijk gezien de hoeveelheid zout dat er hier de afgelopen dagen gestrooid is. Mooie gelegenheid om nu de wielkasten, voorbalk e.d. roest bestendiger te maken.
Verstandig!
Goede actie van de garage om aan de bel te trekken vind ik, ook al is het geen roestgat op een dragend deel van wat ik denk te zien op de foto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Robert340;258928 schreef : Verstandig!
Goede actie van de garage om aan de bel te trekken vind ik, ook al is het geen roestgat op een dragend deel van wat ik denk te zien op de foto.
Het is niet een garage die vaak oude auto's keuren. Ik vermoed daarom ook dat ze niet exact het APK-handboek op roest-regels hebben nagelezen. Ze vonden het zelf te riskant om 'm erop goed te keuren. Maar inderdaad, wel fijn dat ze die plek gevonden hebben, want ik wist niet dat (uiteindelijk) zo groot bleek.
Vanmiddag het interieur eens gepoetst (was stoffig) en daarna een stukkie gereden, met een prachtig ondergaande zon.
Misschien m'n lekke tankdop toch maar eens repareren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.