Even voorstellen
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Nou heb je deze nog wel kaler, namelijk de "Winner"uitvoering.
Deze heeft geen interval op de ruitenwissers
Geen klok
Geen 12v aansluiting
En geen chrome raamlijsten, maar alles in het zwart.
En ook geen uitstelbare zijruiten achter.
Geen achterruitrij lichten
En Geen mist achterlicht.
Oja, ook geen stootstrips
En nog simpelere stof voor de bekleding.
Jij hebt er tweed in zitten als het goed is.
Aangezien dit een "DL" betreft zit dit er bij jouw als het goed is wel allemaal op
Veel plezier met je 340 :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Verder welkom hier. Charmant gezelschap op de foto!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een heel leuk wagentje, netjes rood ook nog. Goed gepoetst of is het een binnenslaper geweest?
In elk geval veel plezier toegewenst met de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Is die 144 ook van jou?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mooi setje zo. :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Lukas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Achterop de motor zelf zit een centrifugaal koppeling die vanaf ongeveer 1100 toeren begint aan te grijpen.
Door de knop op de pook in te drukken trekt hij de 2 koppelingsplaten nog een extra van elkaar af om er zeker van te zijn dat je tijdens het schakelen geen tandengeknars hoort. Dit werkt op het motorvacuüm.
De afstand tussen de platen stel je af met speciale vulplaatjes, wellicht dat deze bij jouw te krap staat???
Over de vario zelf staat ook veel info op de V3C website zelf.
Die geluiden zeggen mij verder niet zo veel, heb dat zelf nog nooit gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
lukastp;244990 schreef : zodra ik bijna tot stilstand ben gekomen komen er allemaal hele bijzondere geluiden uit de bak, alsof deze niet in zijn vrij wil oid. Naar mijn weet is de vario ongeveer hetzelfde als op de scooters. Mijn vermoeden is dan ook dat bij laag toerental de blokjes die in en uitzetten niet meer terugtrekken waardoor de machine in een versnelling blijft staan en niet ontkoppeld is.
Heeft de auto kruipneigingen?
En als je rijdt, bijvoorbeeld 30km/h, en je laat het gas los zonder te remmen, rem je dan af op de motor? En wordt dat effect veel minder bij een km/h of 10-15?
De variomatic en de koppeling van de 340 werken inderdaad op het zelfde principe als een scooter.
De koppeling verschilt echter van een scooter doordat een scooter gebruikmaakt van een soort trommelrem-achtige constructie waarbij een 3-tal segmenten tegen de binnenkant van de trommel aandrukken onder invloed van de centrifugaalkracht. Een Volvo 340 heeft een droge koppelingsplaat zoals een handgeschakelde auto, deze wordt ook tegen het vliegwiel aangedrukt zoals de koppelingsplaat van een handgeschakelde auto. Echter, in plaats van de koppeling in te drukken heeft DAF een systeem met een mechaniek bedacht dat deze taak (weliswaar omgekeerd) overneemt van de bestuurder. Het resultaat is het zelfde als bij een scooter: door middel van een toerentalverhoging van de motor grijpt de koppeling aan.
De vulplaatjes waar Steven het over heeft beïnvloeden het toerental waarbij de koppeling aangrijpt, zoals de trekveertjes dat doen bij een scooter. Volvo heeft een bepaalde afstand tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat voorgeschreven, die stel je af met vulplaatjes. Iets wat bij een scooter nooit afgesteld hoeft te worden behalve als je gaat opvoeren.
De variomatic werkt ook ongeveer het zelfde als van een scooter, alleen is wat uitgebreider. Ten eerste heb je 2 varioriemen t.o.v. 1 riem bij een scooter. Bij een scooter heb je 2 poullies waarover de riem verschuift waardoor de scooter harder en zachter gaat. Die poullies bewegen van elkaar af en naar elkaar toe met een bepaalde karakteristiek door middel van gewichten (''variorolletjes'') en een veer (drukveer). De Volvo 340 heeft deze ook, alleen kun je die niet wisselen zoals bij een scooter. DAF heeft hier een handiger systeem voor bedacht, namelijk het beïnvloeden van de schijfafstand met behulp van motorvacuüm. Zo kun je onder het rijden beïnvloeden wat de variomatic doet, snel optrekken (kickdown) of economisch rijden. Als je hier meer over wilt weten, zoek eens op het forum naar de ''caravanschakelaar''.
Het belangrijkste voor het probleem wat je nu hebt is even ovenstaande vragen beantwoorden zodat we kunnen trubble shooten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.