show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2017 12:21 #634430 door V300 register
Even voorstellen is gemaakt door V300 register
Hallo leden,

Sinds begin januari ben ik de trotse bezitter van een volvo 340 uit 1985. Het betreft een 1.4, de meest kale die er ooit geleverd is.

http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=4432&stc=1&d=1488972052

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2017 13:18 #966730 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Even voorstellen
Kijk aan, mooie auto, en nog erg mooi rood.
Nou heb je deze nog wel kaler, namelijk de "Winner"uitvoering.

Deze heeft geen interval op de ruitenwissers
Geen klok
Geen 12v aansluiting
En geen chrome raamlijsten, maar alles in het zwart.
En ook geen uitstelbare zijruiten achter.
Geen achterruitrij lichten
En Geen mist achterlicht.
Oja, ook geen stootstrips

En nog simpelere stof voor de bekleding.
Jij hebt er tweed in zitten als het goed is.

Aangezien dit een "DL" betreft zit dit er bij jouw als het goed is wel allemaal op ;)

Veel plezier met je 340 :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2017 13:42 #966731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen
Een winner van dit bouwjaar heeft volgens mij ook geen stootstrips.

Verder welkom hier. Charmant gezelschap op de foto!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2017 18:30 #966732 door V300 register
Welkom!

Een heel leuk wagentje, netjes rood ook nog. Goed gepoetst of is het een binnenslaper geweest?

In elk geval veel plezier toegewenst met de auto.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2017 18:50 #966733 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Even voorstellen
Welkom, mooie auto!
Is die 144 ook van jou?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2017 22:45 #966734 door V300 register
Welcome aboard!
Mooi setje zo. :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2017 12:03 #967108 door V300 register
Die 144 is ook van mij inderdaad. Dat is mn dagelijkse auto. De rode volvo is inmiddels vrijwel helemaal onder handen genomen, nieuwe remmerij rondom, motortje loopt weer, apk, paar kleine puntjes gelast (verder zit er helemaal geen roest aan de auto, hij heeft altijd binnen gestaan). Sinds een aantal dagen heb ik echter een probleem met de vario. Optrekken, wegrijden gaat allemaal lekker maar als ik tot stilstand kom zonder de neutraal knop op de pook in te drukken is het een heel ander verhaal... zodra ik bijna tot stilstand ben gekomen komen er allemaal hele bijzondere geluiden uit de bak, alsof deze niet in zijn vrij wil oid. Naar mijn weet is de vario ongeveer hetzelfde als op de scooters. Mijn vermoeden is dan ook dat bij laag toerental de blokjes die in en uitzetten niet meer terugtrekken waardoor de machine in een versnelling blijft staan en niet ontkoppeld is. Kan dit? Zijn er andere mogelijkheden? En hoe verhelp ik dit? Ik hoor het graag van jullie!

Lukas

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2017 17:09 #967117 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Even voorstellen
Nou deze vario is toch wel iets anders dan die van een scooter.

Achterop de motor zelf zit een centrifugaal koppeling die vanaf ongeveer 1100 toeren begint aan te grijpen.
Door de knop op de pook in te drukken trekt hij de 2 koppelingsplaten nog een extra van elkaar af om er zeker van te zijn dat je tijdens het schakelen geen tandengeknars hoort. Dit werkt op het motorvacuüm.
De afstand tussen de platen stel je af met speciale vulplaatjes, wellicht dat deze bij jouw te krap staat???

Over de vario zelf staat ook veel info op de V3C website zelf.

Die geluiden zeggen mij verder niet zo veel, heb dat zelf nog nooit gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2017 19:17 #967124 door V300 register

lukastp;244990 schreef : zodra ik bijna tot stilstand ben gekomen komen er allemaal hele bijzondere geluiden uit de bak, alsof deze niet in zijn vrij wil oid. Naar mijn weet is de vario ongeveer hetzelfde als op de scooters. Mijn vermoeden is dan ook dat bij laag toerental de blokjes die in en uitzetten niet meer terugtrekken waardoor de machine in een versnelling blijft staan en niet ontkoppeld is.

Heeft de auto kruipneigingen?
En als je rijdt, bijvoorbeeld 30km/h, en je laat het gas los zonder te remmen, rem je dan af op de motor? En wordt dat effect veel minder bij een km/h of 10-15?

De variomatic en de koppeling van de 340 werken inderdaad op het zelfde principe als een scooter.
De koppeling verschilt echter van een scooter doordat een scooter gebruikmaakt van een soort trommelrem-achtige constructie waarbij een 3-tal segmenten tegen de binnenkant van de trommel aandrukken onder invloed van de centrifugaalkracht. Een Volvo 340 heeft een droge koppelingsplaat zoals een handgeschakelde auto, deze wordt ook tegen het vliegwiel aangedrukt zoals de koppelingsplaat van een handgeschakelde auto. Echter, in plaats van de koppeling in te drukken heeft DAF een systeem met een mechaniek bedacht dat deze taak (weliswaar omgekeerd) overneemt van de bestuurder. Het resultaat is het zelfde als bij een scooter: door middel van een toerentalverhoging van de motor grijpt de koppeling aan.
De vulplaatjes waar Steven het over heeft beïnvloeden het toerental waarbij de koppeling aangrijpt, zoals de trekveertjes dat doen bij een scooter. Volvo heeft een bepaalde afstand tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat voorgeschreven, die stel je af met vulplaatjes. Iets wat bij een scooter nooit afgesteld hoeft te worden behalve als je gaat opvoeren.

De variomatic werkt ook ongeveer het zelfde als van een scooter, alleen is wat uitgebreider. Ten eerste heb je 2 varioriemen t.o.v. 1 riem bij een scooter. Bij een scooter heb je 2 poullies waarover de riem verschuift waardoor de scooter harder en zachter gaat. Die poullies bewegen van elkaar af en naar elkaar toe met een bepaalde karakteristiek door middel van gewichten (''variorolletjes'') en een veer (drukveer). De Volvo 340 heeft deze ook, alleen kun je die niet wisselen zoals bij een scooter. DAF heeft hier een handiger systeem voor bedacht, namelijk het beïnvloeden van de schijfafstand met behulp van motorvacuüm. Zo kun je onder het rijden beïnvloeden wat de variomatic doet, snel optrekken (kickdown) of economisch rijden. Als je hier meer over wilt weten, zoek eens op het forum naar de ''caravanschakelaar''.

Het belangrijkste voor het probleem wat je nu hebt is even ovenstaande vragen beantwoorden zodat we kunnen trubble shooten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2017 00:02 #967130 door V300 register
Ik heb het idee dat remmen op de motor pas bij zo'n 40km/h merkbaar is en vanaf 30 doet ie dat nog wel een beetje maar niet merkbaar meer dan met 10/15kmh. Verder werkt ook de knop niet optimaal want als ik van p naar r naar drive ga wil de bak nog wel eens knarsen, een heel naar geluid en gevoel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC