show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's derde Volvo 340 DL

Meer
16-10-2017 18:09 #972575 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Grote stukken spuiten met spuitbus blijft sowieso een lastig iets Steven. Dat ligt meer aan het laksysteem dan aan jezelf.
Wat je kunt doen is na het schuren 2x goed ontvetten met thinner (geen terpentine want dat is vettig), daarna met een kleefdoekje er over en binnen spuiten met de afzuiging aan. Ook vooral goede kwaliteit gebruiken (het verschil tussen Motip en Action/bouwmarkt zie je vooral op grote vlakken), en niet 2 verschillende merken door elkaar. Ook vele dunne lagen spuiten en tussendoor nat schuren met korrel 1200. Op die manier kun je sinaasappelhuid stof in de lak en druipers voorkomen.
Echter, spuitbuslak bestaat uit slechts 1 component en oplosmiddelen in tegenstelling tot lak van de autospuiterij. Die laatste bevat 2 componenten en geen oplosmiddelen. Het voornaamste verschil is dat spuitbuslak minder hard wordt, minder glans heeft en de glans het komende jaar nog verder achteruit gaat. Je blijft altijd verschil zien.

Los daarvan, prachtig werk geleverd! Ook een goede keuze om hem professioneel af te laten lakken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16-10-2017 20:42 #972580 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
:wave:
Prachtige 340 geworden weer, knap werk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18-10-2017 01:46 #972588 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Wat een mooi verslag is het geworden in de Volvoice. Echt heel leuk om te lezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22-10-2017 15:26 #972643 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Even een stukje terug in dit topic had ik het er nog over dat de carburateur een probleem had dat de motor niet meer dan 3000 toeren wilde maken als deze belast werd.

Ging dan ook niet sneller dat 100 en bereikte die snelheid maar met veel moeite, zat echt geen gang in.

Vandaag eens z'n oude carburateur open gehaald en proberen te onderzoeken waar het probleem zich in kan zitten.
Ik heb wel wat ontdekt maar weet niet of dat een oorzaak zou kunnen zijn.
Dat mogen jullie bepalen ;)

Het "Deelverrijkingsmembraam" bleek een verschil te hebben met het origineel ten opzichte van degenen uit een revisie set.

Het pennetje is bij het nieuwe membraam iets korter dan het origineel.
Eigenlijk te kort. Het zou een balletje in moeten duwen zodat daar brandstof langs kan komen?
Alleen deze raakt het balletje niet eens aan, daar is deze te kort voor.

Bij het originele membraam steekt het pennetje exact 2,5mm uit.
Bij het nieuwe membraam is dat exact 1,9mm.
De afstand van de messing moer tot aan het balletje is 2,05mm
Linker membraam de nieuwe, de rechter is het origineel:


Het nieuwe membraam kan deze dus nooit induwen.
Zou dit de oorzaak geweest kunnen zijn?

Weet iemand precies de functie van dit membraam?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2017 22:51 #972655 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Steven's derde Volvo 340 DL

General Custom;247260 schreef : Grote stukken spuiten met spuitbus blijft sowieso een lastig iets Steven. Dat ligt meer aan het laksysteem dan aan jezelf.
Wat je kunt doen is na het schuren 2x goed ontvetten met thinner (geen terpentine want dat is vettig), daarna met een kleefdoekje er over en binnen spuiten met de afzuiging aan. Ook vooral goede kwaliteit gebruiken (het verschil tussen Motip en Action/bouwmarkt zie je vooral op grote vlakken), en niet 2 verschillende merken door elkaar. Ook vele dunne lagen spuiten en tussendoor nat schuren met korrel 1200. Op die manier kun je sinaasappelhuid stof in de lak en druipers voorkomen.
Echter, spuitbuslak bestaat uit slechts 1 component en oplosmiddelen in tegenstelling tot lak van de autospuiterij. Die laatste bevat 2 componenten en geen oplosmiddelen. Het voornaamste verschil is dat spuitbuslak minder hard wordt, minder glans heeft en de glans het komende jaar nog verder achteruit gaat. Je blijft altijd verschil zien.

Los daarvan, prachtig werk geleverd! Ook een goede keuze om hem professioneel af te laten lakken.


+1
Je kunt het ook gewoon dik rollen op een mooie dag (de plas natspuiten eromheen) en daarna polijsten. Gaat best goed, hoor! ;)

Verder goed resultaat, ondanks dat de strippen eraf vielen met de verf (niet goed ontvet/te vroeg erop geplakt?).
Ik heb de auto gezien voordat je ermee aan de slag ging, maar dit is écht een verbetering!
100 punten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24-10-2017 16:29 #972675 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL

Steven340;247335 schreef : Zou dit de oorzaak geweest kunnen zijn?

Weet iemand precies de functie van dit membraam?


waarschijnlijk niet!

Deellastverrijking wordt gebruikt bij carburateurs waarvan het hoofdcircuit nogal arm afgesteld staat. De functie is om extra brandstof te geven als er een laag vacuum in de inlaat heerst.

De brandstofopbrengst is dus op die manier in grotere mate afhankelijk van de omstandigheden dan bij een vaste sproeierinstelling.

Het verschil in vermogen met en zonder deellastverrijking zal niet zo heel groot zijn, maar het zal wel degelijk merkbaar zijn in een beter rijdende auto als het werkt zoals het hoort.

Als je echt problemen hebt zoals 'wil niet hoger dan 3000 rpm' en 'hij haalt de 100 maar daarna is het klaar' moet er wel iets meer aan de hand zijn. Normaliter als je volgas geeft komt de 2e trap erbij en die staat sowieso al heel rijk ingesteld.

Controleer eerst maar eens of de brandstofsproeiers onderin de vlotterkamer schoon zijn, en of de kanalen waar de emulsiepijpjes in zitten schoon zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24-10-2017 17:14 #972678 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Tweede trap :confused:

Betreft een solex, sproeier al gecontroleerd, niets op aan te merken.
Wilde deze werkend maken voor m'n witte CVT
Die moet de stalling in, wel makkelijk als hij dan rijdt.
Heeft voornamelijk als donor gedient voor deze, dus nu weer terug opbouwen :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25-10-2017 10:18 #972698 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's derde Volvo 340 DL

Steven340;247373 schreef : Tweede trap :confused:

Betreft een solex, sproeier al gecontroleerd, niets op aan te merken.
Wilde deze werkend maken voor m'n witte CVT
Die moet de stalling in, wel makkelijk als hij dan rijdt.
Heeft voornamelijk als donor gedient voor deze, dus nu weer terug opbouwen :p


oh, geen 2e trap dus. Blijft over het inspecteren van sproeiers en mengbuis + emulsiepijp. Bij de 2-traps carbs kunnen de emulsiepijpjes naar boven toe eruit gehaald worden als de luchtsproeier eruit is. hoe het bij de Solexen zit weet ik niet uit het hoofd, maar goede kans dat het net zo is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30-07-2018 19:37 #976322 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Over zo'n 2 weken gaat m'n broer met deze 340 een roadtrip maken door Tjechië, afgelopen weekend de auto even nader geinspecteerd, m'n broer klaagde over wat "geklüngel" uit de aandrijving.

Er bleek behoorlijk wat speling op de aandrijfas te zitten. De Splein was helemaal uitgesleten.
De aandrijfas vervangen voor een andere, evenals het staartstuk van het koppelingshuis met as.



Om te vergelijken, de slechte links en de goeie kant rechts.


Maar dat was nog niet eens het ergste.
De rechter steekas bleek ook behoorlijk los te zitten bij de diff zijde.
2 van de 6 boutjes vielen er bijna zelfs uit.

Nog nooit gezien dat die los trilde :wtf:

Alles weer strak aangedraaid, de versnellingsbak olie ververst en het diff bij gevuld, maar dat was eigenlijk nog wel aardig op peil.

Verder miste nog een rubber van de uitlaat van de einddemper evenals het steuntje waar hij aan hoort te hangen, dat allemaal weer hersteld, uitlaat hangt meteen een stukje hoger.

Staat nu bij de garage, worden 5 gloednieuwe dunlops onder gelegd, inclusief dus het reservewiel.
Kan hij z'n reis afmaken zonder op een thuiskomer te rijden mocht het nodig zijn.

Rijdt nog altijd als een tierelier :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30-07-2018 21:29 #976323 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steven's derde Volvo 340 DL
Een beetje loctite aan die boutjes doet wonderen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD