- Berichten: 7
Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 284
Welkom. En een GL Special uit 1990 is atuurlijk een goede keuze. Die keuze heb ik 3 jaqar teug ook gemaakt, en nog geen spijt van gehad!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Albert1;243623 schreef : Nette auto,
Over die roest die plekjes hoef je nog geen zorgen maken.
haha, wat een blunder.
-voorscherm moet eraf, als je pech hebt kom je een dag werk tegen. Als je geluk hebt hoef je er alleen het zand uit te halen en de roestplek die nu naar buiten toe doorgerot is vanaf de achterkant kaal maken en behandelen.
- dorpel moet een plaatje in
- als je in 'geen zorgen' modus gaat rot dit gebakje binnen een paar jaar onder je reet weg. Al die kleine plekjes zorgen dat water en pekel op plekken komt waar het snel veel schade gaat aanrichten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Dan nog een klein extraatje wat zinvol kan zijn. Veelal zit aan de achterzijde van het voorscherm een stukje paravaan wat normaal niet zichtbaar is. Check dit stukje. Zit er ergens een klein gaatje dan is dat een uitgelezen mogelijkheid om de paravaan te behandelen met ml, wax of andere middelen. Het zal al beginnende, niet zichtbare roest niet verhelpen. Echter het kan de boel wel enigszins vertragen en beschermen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;243621 schreef : Voor wat de benzinelucht betreft, waarschijnlijk zul je even de brandstofslangen moeten vervangen bij de tank. Ergens op het forum staat een hele goede how-to. Bij mijn 340 was het zelfs zo erg dat als je hem echt goed vol tankte de benzine er door de poreuze overloopslangen gewoon weer uitliep.
Ik heb de how-to inmiddels gevonden en zal er binnenkort eens goed de tijd voor nemen.
NickN;243622 schreef : Welkom Louis, leuke 340 heb je gekocht.
Bij mijn 340 heb ik de voorbak wel opgeknapt en terug in de kleur van de auto gespoten, ik moet zeggen daar knapte mijn auto wel van op.
Ik ga denk ik komend voorjaar de voorbalk eens goed kaal maken en kijken hoe wat er van overblijft. Bovenop zit wat roest (je prikt er nog niet doorheen), wat ik wil wegwerken. Een goede primer en carrosseriekleurige lak zou 'm niet misstaan.
leonsteyns;243625 schreef : Gefeliciteerd! De auto ziet er inderdaad nog heel netjes uit. Dank je voor de foto's.
Kan het zijn dat er rond die kriksteun in het verleden als eens iets gelast is? Gezien de verkleuringen. Wel iets om in de gaten te houden en stapje voor stapje aan te pakken, maar volgens mij niks onbehapbaars.
Het scherm linksvoor zou je overigens op termijn kunnen vervangen door een passend exemplaar.
Dat zou inderdaad maar zo kunnen. Ik heb tevens in één wielkast wat laswerk kunnen ontdekken, een plaatje van 5 bij 5 centimeter.
Niels;243632 schreef : Welkom Louis!
WIL IK OOK ZIEN!!
Ik zal binnenkort eens een nieuw topic aanmaken (als de moderators het ook kunnen waarderen :hmmz:)
François;243636 schreef : Als je zeker weet dat de smurrie alleen te wijten is aan een zwetende differentieelpakking,
dan is vervangen daarvan zeker aan te raden. Pakkingsetje is via de club te verkrijgen.
Kun je tevens alles ontvetten en eventueel het deksel opnieuw lakken.
Het differentieel is te openen via een deksel op achterkant van de kast, begrijp ik dat goed? Dan denk ik dat ik die pakking in ieder geval maar eens ga vernieuwen.
Erik;243653 schreef : Ah, mooi, de auto is goed terecht gekomen. Fijn dat je hem verder wilt verbeteren. Ik heb de kosten voor de oude eigenaar altijd zo laag mogelijk proberen te houden. Dat is ook de reden waarom er een aantal aandachtspunten zijn. Mijn advies is om de bumper en voorschermen er af te halen en dan de (beginnende) roestplekken aan te pakken. Ook is een controle van het plaatwerk in de passagiersruimte links en rechts aan dorpelzijde voor de voorstoelen een goed idee.
Dank voor deze punten. Ook hier wil ik in het voorjaar (het is me nu te koud en vochtig) eens goed aandacht aan besteden. De auto is technisch nog best in goede staat, het is eeuwig zonde om dan geen aandacht te besteden aan wat roestbehandelingen. Zijn de voorschermen erg gevoelig voor roest?
BartJu;243704 schreef : Een GL Special uit 1990 is atuurlijk een goede keuze. Die keuze heb ik 3 jaqar teug ook gemaakt, en nog geen spijt van gehad!
Da's heel fijn om te horen!
Wouter;243742 schreef : -voorscherm moet eraf, als je pech hebt kom je een dag werk tegen. Als je geluk hebt hoef je er alleen het zand uit te halen en de roestplek die nu naar buiten toe doorgerot is vanaf de achterkant kaal maken en behandelen.
- dorpel moet een plaatje in
- als je in 'geen zorgen' modus gaat rot dit gebakje binnen een paar jaar onder je reet weg. Al die kleine plekjes zorgen dat water en pekel op plekken komt waar het snel veel schade gaat aanrichten.
Om eerlijk te zijn ben ik geen eens zo heel erg bang voor het technische onderhoud, maar wel voor het roesten... Het lijkt me zonde om deze auto over een paar jaar te moeten afschrijven om roest. Ik hoop dat ik het een beetje onder de knie krijg, en de gevoelige punten qua roest leer kennen.
Erik;243744 schreef : Ik raad het iedereen aan, die bij de auto in onderhoud heeft, om zeker het achterste onderste deel van het voorscherm jaarlijks te openen, schoon te maken en te behandelen. Geen 100% garantie op toekomstige narigheid, maar wel veel beter dan het laten zitten van de drap. Bij nieuwe klanten haal ik regelmatig ongeveer (naar schatting) een liter modder achter het scherm vandaan. Als de roest al aan de buitenkant aanwezig is, dan is scherm afhalen de beste optie. De rand waarop het scherm vast zit ziet er in de meeste gevallen niet zo rooskleurig meer uit. Voor het scherm moet de bumper er af. Een uitgelezen kans om om de bovenkant van de voorbalk te inspecteren en het gebied rondom de trompetten (zo noem ik ze altijd. Curieus genoeg hangt daar ook de claxon aan ) waar de bumper aan bevestigd zit. Als je dan toch bezig bent is grondige inspectie van beide wielkuipen en behandeling een goed idee. Heb je tijd over, dan vet in of vervang de scharnierpennen van de voordeuren.
Dan nog een klein extraatje wat zinvol kan zijn. Veelal zit aan de achterzijde van het voorscherm een stukje paravaan wat normaal niet zichtbaar is. Check dit stukje. Zit er ergens een klein gaatje dan is dat een uitgelezen mogelijkheid om de paravaan te behandelen met ml, wax of andere middelen. Het zal al beginnende, niet zichtbare roest niet verhelpen. Echter het kan de boel wel enigszins vertragen en beschermen.
Mijn dank is groot!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Louis;243771 schreef : Ik zal binnenkort eens een nieuw topic aanmaken (als de moderators het ook kunnen waarderen :hmmz:)
We zijn hier niet eenkennig en hebben speciaal daarom een off-topic showroom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vorige week maandag de auto naar een garage hier in de buurt gebracht. Een klein bedrijfje waar drie man werkt, waar ze heel erg eerlijk (en behulpzaam) zijn, waar ik wat dingen heb laten uitvoeren:
Verse motorolie + Mann W917/1 filter
Primaire en secundaire bak bijgevuld met Kroon 80W90 GL-4 (van de vorige eigenaar begreep ik dat vervangen van de olie niet heel erg goed is, hoe zit dit precies?)
Remvloeistof vervangen DOT4
Luchtfilter vervangen
Na een ritje Meppel-Beilen en weer terug viel het mij op de terugweg op dat ik speling in het sturen had. Oorzaak bleek niets ernstigs te zijn, het zat allemaal nog 'los' volgens de monteur. Aangedraaid en hij stuurt weer fantastisch!
Het motorblok zat aan de onderkant flink onder de olie. Dit bleek voornamelijk veroorzaakte te worden door een lekkende carterplug. Bout en pakking vervangen. Het blok zelf zweet nog wel iets, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Tevens bleek bij het bijvullen van het differentieel ook het één en ander aan bouten aardig los te zitten. Ook weer aangedraaid.
De radiateur is wel op z'n einde. Ik moet er om de maand ongeveer een liter koelvloeistof bij in gooien. Deze ga ik dus t.z.t maar vervangen.
Ze waren best te spreken over de auto, dus da's hartstikke mooi! Ben er ook nog steeds ontzettend wijs mee. Het rijdt geweldig! :y:
Morgen laat ik 'm van vier nieuwe banden voorzien, balanceren en uitlijnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik denk dat het rijdend (onder)houden van de auto en dan stap voor stap de zwakke punten aanpakken, zodat het allemaal te behappen blijft, de beste manier en garantie is voor vele fijne en veilige kilometers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.