Nieuwe/Eerste aanwinst: Volvo 340 1.4 DL AUT
- V300 register
- Verbannen
Laat ik mij even voorstellen:
Ik ben Jorik, 18 jaar, uit het hoge Noorden (Drenthe), verkeerskunde-student. Zo'n maand geleden heb ik deze Volvo 340 aangeschaft, als eerste autootje.
Zelf heb ik al sinds jaar en dag interesse voor auto's & verkeer. Tot 3-4 jaar terug samen met m'n vader hebben we ook een Dafje 66 coupe in bezit gehad, prachtige auto en zodoende de eerste kennismaking met de Variomatic/Cvt.
Fotootje van de toenmalige Daf..
Nu, een paar jaren later, heb ik inmiddels zelf ook een rijbewijs en vond ik het wel eens tijd voor een eigen auto..
Aangezien de Volvo 3xx een redelijk betaalbare auto is en het ook nog verwantschap heeft met Daf, viel mijn keuze hierop.
Mijn model betreft een 340 DL 1.4 CVT, uit begin '89. Gekocht van een boeren-echtpaar uit de Achterhoek, met een respectabele kilometerstand van 65.000.
Het plaatwerk is ok, de auto heeft wel z'n krasjes, deukjes en roestpuntjes maar is niet rot.
Daar waar de auto beginnende roest had (spatborden, rondom voorruit) is het bijgewerkt, alhoewel de kwaliteit van het bijgewerkte niet over houdt..
Maar ach, student zijnde heb ik tijd genoeg om ooit nog de perfectionist uit te hangen
Even een paar foto's van de betreffende V340
Alhoewel ik technisch vrijwel een leek ben, probeer ik wel het een en ander, oa via dit forum op te steken.
Na zo'n maand en 1000 kilometer in de auto verreden te hebben vallen mij een aantal dingen op:
-Bij het aanzetten van de richtingaanwijzer naar links gaat de aanwijzer niet altijd automatisch weer uit bij het naar rechts/nul-stand terugsturen.
-Bij vanuit stilstand 3/4 tot volgas wegrijden lijkt de CVT te slippen. Vanaf >20kmph volgas wegrijden is geen probleem. Dat eerste is natuurlijk geen dagelijks gebruik, maar valt wel op. Is dit normaal of is dit een gevalletje versleten riemen/koppeling?
-Al rijdend bij koude motor reageert de Volvo slecht op gas geven.
Hij wil de eerste kilometer niet meer toeren maken dan (naar gehoor) 2000/2500, en kom dus niet boven de 40/50 km uit.
Naar gelang de rit voort duurt, wordt de motor warmer en wil de auto sneller vooruit. Rijden met de choke uitgetrokken (in werking) levert meer problemen op dan met choke ingedrukt (buiten werking), los van het starten waarbij gewoon de choke benodigd is.
Bij warme motor werkt alles perfect tot de +/- 100kmh, waarna hetzelfde euvel zich voordoet.. Dit lijkt mij een gevalletje carburateur afstellen/-revisie.
Technisch nog het een en ander aan te gebeuren dus, maar met een vraagbaak (dit weekend eventjes ophalen/laten verzenden) en een paar handige vrienden hoop/denk ik er wel uit te komen..
Tips/idee?n/aanbevelingen zijn natuurlijk altijd welkom!
Het optische werk schuif ik even op de lange baan, geld is immers ook schaars en ach.. hij rijdt er niet minder om
Wordt dus vervolgd, jullie horen nog van me!
Groeten, Jorik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Over de problemen weet ik je zo 1-2-3 niks te vertellen. Wat wel een aanrader is voor dit soort problemen is lid worden van de club. Je kunt dan bij technische documentatie in het ledenmenu (originele werkplaatshandboeken bijvoorbeeld), en bovendien gebruik maken van sleuteldagen! Op zo'n sleuteldag kun je zelf aan je auto sleutelen samen met mensen uit de club die intussen behoorlijk wat verstand hebben opgedaan van Volvo's 300-serie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ziet er verder zo op het eerste gezicht netjes uit, geen verrotte wielkasten en nog mooie strakke zwarte bumpers. Die worden nogal gauw grijs.
Vind die antenne dan wel weer op een heel knullige plek zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Bekende 340, heb ik verschillende keren in Didam zien staan. Leuke auto, veel plezier ermee
Ohja, mocht je er ooit een andere nummerplaathouder op zetten; de huidige niet weggooien svp
Heb je een close-up foto van de dealersticker op de achterklep? Ben ik al een tijdje naar op zoek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;235834 schreef : Welkom!
Bekende 340, heb ik verschillende keren in Didam zien staan. Leuke auto, veel plezier ermee
Ohja, mocht je er ooit een andere nummerplaathouder op zetten; de huidige niet weggooien svp
Heb je een close-up foto van de dealersticker op de achterklep? Ben ik al een tijdje naar op zoek.
Klopt, is inderdaad de Volvo uit Didam!
Dit zijn de stickers die je bedoelde? Zitten op de achterruit respectievelijk achterklep.
Lucluc;235839 schreef : Didam is geen Achterhoek hoor
Een topografische misser van mijn kant zie ik, maar ben er niet erg bekend dus vandaar
Steven340;235832 schreef : En volgende week zaterdag is er zo'n sleuteldag, en je kan daar terplekke lid worden.
Ziet er verder zo op het eerste gezicht netjes uit, geen verrotte wielkasten en nog mooie strakke zwarte bumpers. Die worden nogal gauw grijs.
Vind die antenne dan wel weer op een heel knullige plek zitten.
General Custom;235816 schreef : Leuke 340, en zo op het eerste zicht erg netjes :y:
Over de problemen weet ik je zo 1-2-3 niks te vertellen. Wat wel een aanrader is voor dit soort problemen is lid worden van de club. Je kunt dan bij technische documentatie in het ledenmenu (originele werkplaatshandboeken bijvoorbeeld), en bovendien gebruik maken van sleuteldagen! Op zo'n sleuteldag kun je zelf aan je auto sleutelen samen met mensen uit de club die intussen behoorlijk wat verstand hebben opgedaan van Volvo's 300-serie.
Binnenkort maar eens lid worden dan, originele documentatie komt altijd van pas! Staan hier ook bijvoorbeeld de zgn. vraagbaken bij?
Helaas afgelopen keer gemist, Leidschendam was ook niet echt om de hoek voor mij..
Als nog een keer een sleuteldag in Noord/Midden-Nederland volgt, zal ik eens kijken of ik kan komen!
Vorige week het luchtfilter vervangen (en tevens even het motorruim een snel poetsbeurtje gegeven) en zo het lijkt is het probleem met het inhouden bij het optrekken verholpen..
Ook start de 340 een stuk vlotter en vrijwel altijd in ??n keer nu er een nieuw luchtfilter op zit, gelukkig.
Tevens nog een 'defect' ondekt.. Een scheurtje in het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof.. Maar wel net op een plek waar je niet fatsoenlijk met ducttape/iets anders waterdicht bij kan.. :hmmz2:
Voor het verwijderen van het ruitensproeier reservoir lijkt mij dat het koelvloeistofvat er even af moet
Kan dit zo eenvoudig als het lijkt, zonder bij het hermonteren nog te moeten ontluchten o.i.d?
Of komt hier meer bij kijken?
Al met al nog het ??n en ander aan te gebeuren, maar volgensmij is het te overzien.
Aankomend zomer dus nog wel even zoet, en dan op naar de APK in oktober.
Groeten, Jorik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;236017 schreef : bij het hervullen hoef je niet te ontluchten dat gebeurd vanzelf als de motor een tijdje draait.
Voorgeschreven staat dat je de motor (onbelast/zeer licht belast) warm moet laten draaien met de dop van het reservoir open. Ontluchten is gebeurd zodra er geen lucht meer omhoog komt en het voeistofniveau niet meer daalt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.