Mijn Volvo 340 DL Rai Special '85
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Steven340;254439 schreef : [...]Meer heb ik niet kunnen ontdekken wat er zo "super" aan is :crazy1:
Meer ruimte voorin, en tevens het laatste jaar met een volledig metaal dashboard. 1971 werd het kunstof.
[...]
Grappig, ik heb een '71-er gehad met een metalen dashboard, misschien te lang in de showroom gestaan? Was een 'spaarkever-type', originele Nederlander van H.F.J. Kokkeler, dealer te Enschede. Later ook bekend als het huidige Huiskes-Kokkeler.
Afijn, ik vond het een verschrikkelijke auto, het rijdt gewoon niet lekker, en trok o.a. ook vreemd volk aan, maar dat had ik sowieso altijd met verkoop van Volkswagens, zo heb ik voor mijn vader ook wel eens een collateral Golfje opgelapt of een Caddy mk1, is toch een ander slag volk.
Klinkt misschien maf, maar met DAFs en Volvo's uit Born & Eindhoven heb je misschien wel mensen met een kleine beurs, maar 9 van de 10 keer kun je er wel een beschaafd gesprek mee voeren zonder dat je uitgescholden of bedreigd wordt, ook nadat je het niet eens geworden bent, haha.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
VW zat zwaar in de modelcrisis destijds, boeiende geschiedenis. een hele rij mislukte keveropvolgers (1500 1600 411 412 ''nsu''K70) tot ze de Golf uitbrachten toen was het in 1 klap opgelost. was op de nipper...
Maar ok dit is zwaar offtopic. autohistorie blijft ene leuke hobby.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Aller eerst de veerpoten eronderuit gehaald, en daarna het stuurhuis en subframe.
Onder de dikke lagen dinitrol, wat al lekker aan het losbladderen was was het een en al roestbende.
Verschrikkelijk om zulke roestzooi onder zo'n mooie auto te hebben.
Daar gaan we wat aan doen, heb onlangs een '91er gesloopt, daarvan is alles nog mooi dinitrol vrij, daarvan ga ik alle delen laten stralen en poedercoaten.
Komt dat er vervolgens hier weer onder.
Alle bouten er heelhuids uitgekregen, dankzij m'n goeie vriend de luchttol.
Kan ik mooi alles opnieuw spuiten en behandelen, kom lekker overal goed bij nu, en dan kan straks al het blinkende nieuwe spul er weer onder yeehaa!
Tot zover, nu nog wat dingen opruimen en sorteren van de sloop auto.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgend jaar wil ik ook de motor uit mijn auto halen en de veerpoten. Subframe misschien ook.
Heb nu een setje nieuwe topmounts dus krijg er wel een beetje zin in
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
En gelijk heeft ie, want de projecten lopen een beetje door elkaar.
Dus als eerst maar eens afmaken waar ik als eerst aan begonnen ben.
Inmiddels hangt het subframe er weer onder, alles met nieuwe bouten en voorzien van PU bussen.
De huidige veerpoten waren helemaal doorgerrot, en niet meer te lassen, buis was ook al helemaal door.
Daarna nog bezig met een ander motorblok uit een Renault Clio
De 1.4 Energy motor, met monopoint injectie en de de laatste Cleon motor, op één motorsteun na is het plug en play.
Zelfs het vliegwiel en koppelingshuis passen er zo op.
Dus een motorsteun ga ik fabriceren, en als dit goed werkt zullen er meerdere 340's volgen.
Levert 80pk en is een stuk efficiënter. Zeker met de crossflow kop.
Carterpan uitwisselen en misschien ook de pomp maar dat moet ik nog bekijken.
En zo zijn er nog wat kleine dingetjes.
De kabelboom nog even uitpluizen voor de computer en de dynamo naar de andere kant brengen, wil zo veel mogelijk van de huidige kabelboom benutten. Dat is wel het makkelijkst.
En het verbruik kan ik straks goed monitoren met de boordcomputer die er in zit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Gaat ook zeker nog gebeuren, maar wordt mij nu teveel werk. Daarom komt de originele motor er weer in maar wel met de monopoint injectie van de Clio.
Dus het wordt nog wel een beetje speciaal
Aangezien ik alles bling bling wil hebben het oude blok een nieuw likje verf gegeven.
Daarna de kop 1,5mm af laten vlakken voor een hogere compressie.
2 klepzittingen zijn opnieuw ingeslepen want waren lek.
De kleppendeksel in kleur van de auto gespoten.
De carterpan moet nog, komt een andere onder want deze zit onder de dikke dinitrol bagger.
Verder worden alle poelies opnieuw verzinkt en geel gepacificeerd. Dat geld ook voor alle klemmetjes, ringen en nog veel meer.
Ook de complete wielnaven, remklauw brackets, en stabilisator stang pennen.
Dus nu druk bezig met alles te stralen want het zijn dozen vol onderdelen, en dan ook gelijk voor 2 auto's.
En dan kom je er pas echt achter wat destijds allemaal geel gepacificeerd was.
De remklauwen zelf reviseer ik zelf, nu gestraald in in kleur van de auto gespoten. Mooi contrast zo
Maar volgen nog foto's van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.