show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

HaCo's Volvo 340

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2009 22:24 #776714 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340
at your service:D

succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 11:46 #776937 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Ok, daarnet wat metingen gedaan:
- stekker tachorelais uitgemeten zoals op site beschreven, alles klopt, je kan de drie schakelaars activeren en onmiddellijk weer omschakelen (bergrem, kickdown en rem)
- tachorelais geopend, ziet er allemaal ok uit:




Ik vraag me nog steeds af, misschien werd deze vraag al goed beantwoord maar begrijp ik het niet (sorry indien), kan ik de emvk fout aansluiten. Met de smalle connector natuurlijk niet, maar aan de andere kant zijn beide connectoren gelijk, kan je deze dus fout polen?

Rest me enkel nog de EMVK te openen en de spoelen + diode na te meten.

Grtz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 12:01 #776938 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
als de schakeling bij 1800 toeren niet werkt (geen opschakelvacuum)

moet je T3 vervangen. zie onderste plaatje, links van het relais.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 12:46 #776943 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Ok, ondertussen nog wat verder getest:
- Wanneer ik start is alles normaal, geef ik gas start het opschakelpoort met zuigen (maar niet zo hard als het afschakelventiel, relevant?). => Ok
- Van zodra ik de bergrem activeer en terug de-activeer, blijft de afschakelpoort zuigen. => NOK
- Er blijft dus permanent 14V over de linker spoel staan, zoals je kan zien op onderstaande afbeelding:

- Ben een paar keer blijven meten en plots viel de spanning weer weg, hierdoor kon je weer opschakelen wanneer je gas gaf. Echter van zodra je de bergrem weer activeerde, bleef deze gewoon weer ingeschakeld. :(

Heb de EMVK volledig open gehad, de diode is ok. Over beide spoelen meet ik 49Ohm. De ventielen zien er prima uit, dus denk ik dat ik daar het probleem niet hoef te zoeken.

antiekradio, soms werkt deze wel nog, dus vermoed ik dat T3 nog ok is, niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 13:38 #776945 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340
jep t3 is ok, want als hij wel opschakelen kan dan is de schakeling heel. blijft de terugschakelzijde hangen, kan hij niet gaan op schakelen (het of-of verhaal)

ik vind het grotere vierkante soldeereiland in het tachorelais er redelijk verdacht uitzien, maar dat is niet goed te zien op de kleine foto. ik zou die even laten invloeien met een soldeerbout.

als hij in de terug schakeling blijft hangen met enkel de bediening van de bergremschakelaar dan k?n het ook zijn dat het relais zelf blijft hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 14:02 #776951 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Avd, ik denk dat ik dat beter direct had gedaan...

Daarnet opnieuw de gewone rem getest op de connector van het tachorelais, om toch maar zeker te zijn. Maar deze werkte zonder probleem, ook wanneer de motor draaide, deze schakelaar is het dus zeker niet.
Dus toch maar weer tacho gedemonteerd, losgevezen en toen dacht ik, misschien zo eens testen, kan gene kwaad. Wat bleek, zelfde fout, maar zodra ik de tacho aanraakte wase het in orde. Er zit dus duidelijk een vals contact ergens.

Opnieuw de tachorelais gedemonteerd en geopend. Even inzoomen op het eilandje:

Ziet er inderdaad flink verdacht uit! Meteen solderen en testen, houd jullie op de hoogte :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 14:21 #776955 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340

HaCo81;104229 schreef : Avd, ik denk dat ik dat beter direct had gedaan...

Daarnet opnieuw de gewone rem getest op de connector van het tachorelais, om toch maar zeker te zijn. Maar deze werkte zonder probleem, ook wanneer de motor draaide, deze schakelaar is het dus zeker niet.
Dus toch maar weer tacho gedemonteerd, losgevezen en toen dacht ik, misschien zo eens testen, kan gene kwaad. Wat bleek, zelfde fout, maar zodra ik de tacho aanraakte wase het in orde. Er zit dus duidelijk een vals contact ergens.

anjo is goed hoor:D

als je dit met de bergremschakelaar test, en het boeltje blijft dan al hangen, houd in dat je eerst moet kijken of er permanent spanning op de spoel blijft staan (om een fout emvk uit te sluiten) en dan direct naar het tacho,

blijft hij hangen na het bedienen van de kickdownschakelaar (van 't gaspedaal) of na hard remmen (bediening remdrukschakelaar) dan zijn die uiteraard ook verdacht.

HaCo81;104229 schreef : Opnieuw de tachorelais gedemonteerd en geopend. Even inzoomen op het eilandje:Ziet er inderdaad flink verdacht uit! Meteen solderen en testen, houd jullie op de hoogte :)

ik doelde op dit eilandje (ff op de foto klikken):
[ATTACH]1645[/ATTACH]
dit is het pootje van het relais dat zodra het geen contact maakt, ervoor zorgt dat de bergrem op het emvk ingeschakeld wordt. maar de anderen nalopen kan ook geen kwaad

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2009 15:37 #776971 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Amai... hij marcheert weer. :)

Dat laatste heeft het hem gedaan Adv. Op mijn blote knietjes dankbaar voor je hulp en natuurlijk ook voor de andere suggesties.

Ontzettend veel bijgeleerd en morgen het vrouwtje tevreden dat ze met de auto kan gaan werken. :)

Thanks!!!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD