show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

HaCo's Volvo 340

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2009 12:28 #753538 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340
en wat als je de primaire via de schijven ronddraaid zonder dat de aandrijfas er aan zit, eerst in z'n D en dan in z'n N?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2009 12:30 #753539 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340
de kleur en of gruis hoeveelheden van de olie uit primair en secundair gaan je zeker weten vertellen of de primaire bak vervangen moet worden of niet. het lijkt er in eerste instantie wel op, maar het kan alsnog ook in het secundaire zitten vandaar allebei ff aftappen (zowieso een goed idee om dit even te verversen gezien de km stand en de leeftijd:))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2009 14:19 #753553 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Zegt niet altijd iets hoor die olie. De primair van mij was stuk, geen gruis en goede olie! Aan anton meegegeven van de dafclub die heeft zo,n testmachine voor variomatics (ook om te balanceren) en hij was duidelijk kapot! Echt duidelijk....

Klunk klunk klunk kei hard! Ik wil niet zeggen dat het niet klopt wat je zegt, want bijna altijd als die stuk is gaat dat gepaard met snippers aan de magneet van de aftapplug en een andere kleur (als je heel lang door rijd zelfs grijsachtige olie)

Maar olie ververssen van de secundair is zeker niet stom. En als daar van die snippers aanzitten van metaal in de plug, heeft die zn tijd ook gehad!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2009 17:54 #753570 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic HaCo's Volvo 340
mwah, ik vind de olie een van de beste indicaties om na te gaan hoe fout het zit mbt de tandwielen e.d. een behoorlijke speling op de lagers resulteerd toch al vrij direct in kabaal + splinters e.d. in de olie.

er zijn echter aardig veel onderdelen die verrot kunnen gaan binnen het primaire, wel is het duidelijk dat de lagers en tandwielstelsels zelf een flinke lading gruis/staalsplinters niet lekker vinden:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2009 11:34 #753636 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Volgende week zullen we de olie eens nagaan (als er nog in zit) en als het goed weer is zullen we meteen de primaire vervangen.

Ik vond dat er aardig wat olie aan de onderzijde van de secundaire hing. Is dit normaal?

Ben ook op zoek naar een mooi setje wielen voor de wagen. Ik zou het op 14" houden, anders moet ik steeds de wielen wisselen als ik naar de keuring ga. Ik vind het design van Volvo circuit machines uit die tijd wel zeer mooi. Zijn van die gouden BBS design wielen. Moet niet perse goed zijn, maar vind het model wel mooi... niemand geen koopjes liggen? :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Aymat Chaintrier
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 17:33 #753783 door Aymat Chaintrier
Beantwoord door Aymat Chaintrier in topic HaCo's Volvo 340
Niet te geloven!!! Nog een mooie witte 340 in Leuven!! :w00t:

Prachtige wagen! Ik hoop dat je probleem met de variomatic snel opgelost zal zijn, aarzel niet in Heverlee langs te komen, ik heb ook (onder andere :crazy1:)een gloednieuwe witte 3 deurs vario... Meer foto's hier: www.volvo300mania.com/forum-fr/viewtopic.php?f=14&t=1495

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2009 19:04 #753816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Jadadde, dat is ook een schoontje!! Als hij klaar is komen we zeker eens langs!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-02-2009 00:55 #755107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
raar dat juist het meest glimmende deel alweer kapot is..

doet mij denken aan een verhaal wat antoon me eens vertelde over de vergeetachtigheid van degene die de olie moest afvullen na revisie :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2009 10:29 #760307 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic HaCo's Volvo 340
Gisteren eindelijk de tijd en het weer om aan de wagen te sleutelen.

Het doel was de primaire schakelbak te vervangen door eentje die we meegekregen hebben.

Mijn broer had de wagen mooi op poten gezet en met een kleine krik (en een houten blok, grote krik is echt een aanrader) zijn we aan de slag gegaan om de bak te verwijderen. Het verwijderen ging heel vlot (vlotter als ik verwacht had) en al gauw kwam dit (defecte) bakje eronderuit:
[img


Na het 'nieuwe' wat gereinigd te hebben was deze klaar om geplaatst te worden:
[img


[img


Ook de riemen kregen een kleine inspectie. Ik weet niet of het helemaal zichtbaar is in de foto, maar tussen de tanden van de riemen zijn kleine scheurtjes. Is dit problematisch?
[img
[img


Het terugplaatsen van de bak was minder evident. Als ik de handleiding van de boeken die ik gekocht heb goed begrepen heb, heb je een tool nodig om de secundaire uit elkaar te trekken. Gezien we niet over de tool beschikken, hebben we dan maar de voorste uit elkaar getrokken om 'diameter' te winnen, anders krijg je de riemen er niet over. Hoe krijg je deze uit elkaar? Gewoon met de compressor op de juist poort blazen en een dopsleutel ertussen (reeds zichtbaar op bovenstaande foto's).
De bak terug onder de wagen, wat opkrikken en de riemen erover. Het was niet eenvoudig om de primaire op zijn verste stand te krijgen zodat de bevestigingsgaten mooi overeen kwamen, mede ook omdat we de secundaire bij de montage niet losgezet hadden.
Na veel geduw en 'verdorie' zat de bak eronder. Achteraf bekeken is het nog redelijk vlot gegaan.
Volgende stap was de centrale cardan steken. Bij de demontage leek dit super eenvoudig, maar bij de montage was dit veel minder. Alles mooi ge-WD-40'd, geborsteld en ingevet, maar de as kwam er niet over! Pffff. Tot we een kleine inval kregen. In feite moet de as perfect gealligneerd zijn, als je ze erop wil schuiven: dus de primaire wat losgezet, de uitstekende as naar onder laten wijzen en hup 't was geklaard. :groovy:

Vervolgens de schakelstang vastgezet, eigenlijk niets aan gewijzigd gezien deze nog goed zijn werk deed.

Daarna een eerste test: de wagen nog steeds op krikken en de wielen gemonteerd hem eens laten lopen. Het euvel waarom we de wissel gestart waren was alleszins weggewerkt: geen gekraak meer. Hij schakelde mooi op als je maar hard genoeg op het gas trapte. :D

Terug onder de wagen om de afstand tussen de schijven af te stellen. Dit was zeker nodig gezien de achterste tegen elkaar stonden. De secundaire loszetten en met de centrale stelschroef de twee bakken uit elkaar verwijderen. Bij de laatste meting was de breedte precies 1mm en dat zou moeten kloppen met de tips die ik hier gekregen (waarvoor dank :worship:).

Normaal mag het niet, maar een rijtest moest natuurlijk ook gebeuren. Naar onder gekrikt, eerst vooruit/achteruit op de oprit ==> No problem!

Vervolgens toch even het straat uitgereden. Het ging allemaal vrij goed, maar ik vond dat hij toch te veel toeren maakte voor de snelheid dat we reden. Dit is een meting op het gehoor: er is geen toerenteller aanwezig :(

Ik had hier op de site gelezen dat een te hoog toeren aan de EMVK kan liggen. De analyse die op de site beschreven staat gevolgd:
- Darm A & B blazen: tegendruk die zich opbouwt en al de lucht komt terug wanneer je lost ==> Ok
- Motor laten draaien en bergknop bedienen: EMVK schakelt en aansluiting B zuigt: OK
- Motor laten draaien en toerental verhogen: EMVK schakelt (OK) en aasluiting A schakelt... niet :snif:

Dus, de EMVK is ook defect. Kan je dit nog herstellen? Kan je een nieuwe kopen?

Hoe dan ook, ons volvootje wacht op zijn volgende beurt: hopelijk vervang EMVK, nieuw trommelremsysteem, nieuwe olie voor transmissie en motor, nieuwe oliefilter en dan hopelijk naar keuring...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 11:14 #760308 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic HaCo's Volvo 340
Leuk klusje voor een sleuteldag. Als je lid van de V3C mag je hier aan deelnemen. Op de sleuteldag is er ondersteuning van de TC (Anjo, Wouter)

Wat een mooie auto en wat een zorgvuldig aangepakte primair wissel. Dat geeft gelijk een waardevol resultaat. Chappeau.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD