- Berichten: 4
Voorstellen: 1980 343DL opknapper
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
eerst zal ik me maar eens voorstellen: ik ben Joost, 15 jaar, lees al een tijdje mee op dit forum en ben gek van de Volvo 300 (net als de meeste anderen hier, geloof ik). Zaterdag 22 december heb ik 'mijn eerste' gekocht; da's toch wel wat beter dan de schaalmodellen ervan.
Is van een 92-jarige man geweest (en dat is te zien!) maar is verkocht 'uit veiligheidsoverwegingen'. Resultaat: een 27 jarige kar die alles geraakt heeft wat te raken viel. 113000 op de teller, drie maanden stilgestaan en in een jaar tijd 300 km gelopen. Heeft recent groot onderhoud gehad. Toch jammer dat er geen onderhoudshistorie bij is. Weet iemand of je bij de RDW een overzicht kunt krijgen van wie de auto is geweest? Ik heb de indruk dat ik de tweede eigenaar ben, maar dat weet ik niet zeker.
De auto heeft een beetje roest, had zelfs twee kleine gaatjes onder de voorruit. Ik ben dan ook bang dat ik komende zomer de voorruit er uit moet halen en de hele omlijsting moet behandelen: overal zitten plekjes.
Bij de koplampen en onder de grille heeft 'ie ook beginnende plekjes. Voor alle zekerheid zijnde gaatjes even dichtgemaakt, de auto staat vanaf gisteren in de stalling.
Mijn bedoeling is om de auto op te knappen (voor zover nodig) zodat ik als ik m'n rijbewijs heb een auto heb die goed is en ik van haver tot gort ken.
Plaatschades:
- Scherm rechtsvoor is een heuvellandschap en er zit zo'n lelijk vierkant halfordsknipperlichtje op.
- rechterportier heeft een schaafplek
- rechtsachter is de bumper uit z'n verband getrokken, heeft het achterscherm bij het portier een deuk, en bij het achterlicht (waar een stuk uitgereden is) zitten schaafplekjes+deukjes.
- linkerachterscherm heeft een gemeen deukje bij 't portier
- linkerportier heeft een flinke kras
- de voorschermen (de randen) zitten verborgen onder een dikke laag tectyl die onnauwkeurig is aangebracht.
- de achterklep zit iets teveel naar rechts.
Technisch is de auto 100%, alleen wordt de motor niet echt warm. De meter komt iets in het groen, de ventilator blaast w?l warme lucht. Motor voelt ook warm aan (als je de kap opendoet voel je de hitte opstijgen) maar niet echt heet. De koelvloeistof heb ik m'n bedenkingen bij; er licht een dikke laag bezinksel (lees: zo'n beetje 2cm) in het tankje. De kleur heb ik niet bekeken trouwens. Ik heb ook m'n twijfels of het wel aan de thermostaat ligt, hier dacht ik in eerste instantie wel aan. Maar goed, dat zeg ik als leek.
Starten is gigantisch leuk, haast leuker dan het rijden zelf (heb ik nog niet gedaan, geen tijd voor gehad). Het valt me wel op dat de motor ook bij +7 graden twee keer gas nodig heeft (choke helemaal uit - op contact zetten - twee keer gassen - starten) en als hij tekenen van aanslaan begint te vertonen gas nodig heeft om aan de gang te komen. Je kunt wel langzaam de choke terugdoen en dan blijft 'ie ook lopen (zonder te rijden). Gas is heel gevoelig en de koppeling moet heel ver opkomen. Maar ook hier geldt dat ik geen enkele ervaring heb met oude auto's en dit misschien wel normaal is?
Het is een handbak trouwens.
Maar goed, genoeg gepraat, tijd voor foto's.
Bij de koplamp is een gaatje dichtgeplamuurd, hopelijk gaat het goed tot de zomer:
Kentekenplaten zijn n?t nieuw, was een duur grapje die opgelegde letters (maar w?l mooi!). Helaas had de verkoper deel 3 kwijtgemaakt, dus nu heb ik duplicaatcode 1.
De Voorbalk is toch dat stuk onder de bumper? Dat ziet er nog mooi uit:
Achter ietsje minder:
Verchroomde houder heb ik gekregen van de buurjongen (heeft zelf een Mini opgeknapt), met wat aanpassingen past zo'n Mini-houder ook op een Driehonderd.
Heeft iemand nog een rechterbuitenspiegel liggen? Is een stuk fijner!
Het interieur na een grondige schoonmaakbeurt:
Ik heb er zelf maar een extra achteruitrij- en mistlicht in gemaakt: is wel zo mooi. Hoe eenvoudig is het om lampjes te verwisselen zeg!
Ohja, zo was de plek rond de voorruit toen ik 'm thuis had staan:
Geschuurd+primer:
Nu zit er nog een laag plamuur bij op + daar overheen primer.
Komende zomer gaat het grondig(er) aangepakt worden, want de roest komt er alweer doorheen:snif:
Voorlopig word ik nog geen 'echt' lid denk ik, ik kan toch niet meedoen aan activiteiten. Als ik m'n rijbewijs heb zal ik dat zeker w?l doen!
En, wat vinden jullie ervan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Jammer dat ie zo aan het roesten is... Als je dat op wilt knappen, moet je dat eigenlijk in ??n keer goed doen. Je zegt het zelf al, je hebt wat primer en plamuur erop gesmeerd, maar de roest komt er weer doorheen. Het beste is om de verroeste stukken ruim uit te slijpen (ook de lak eromheen weghalen, dan kun je zien of daar roest zit), en dat weer op te vullen met stukjes plaat.
Over die thermostaat en watertemperatuur: geen idee waar bij die klokkenset de meter hoort te staan. Bij de latere modellen hoort de meter precies in het midden te staan, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk. Je kunt de thermostaat sowieso wel vervangen, is niet zo duur en je hebt dikke kans dat ie overleden is.
Leuk dat je je hebt aangemeld op dit forum! Je kunt trouwens met evenementen vast wel es met mensen meerijden als navigator ofzo. Of gewoon voor de gezelligheid. Kun je vast ook een hoop van leren!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wel ontzettend gaaf dat je aan zo'n auto begint op jou leeftijd. Wil je hem origineel opknappen, of er iets aparts van maken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Pistonpen paultje;43961 schreef : Oei, dat is een hele gemene roestplek. Dikke kans dat grote stukken onder je rubber verrot zijn.
quote]
Precies. Daar ben ik ook heel bang voor. Daarom ga ik in de zomer toch maar de voorruit eruit halen (is niet zo veel werk hoop ik?). Bovendien hoop ik dat v??r de zomer de sloop-Concerto van mijn broer de schuur uit is, dan heb ik thuis een verwarmde plek waar ik heerlijk droog kan knutselen.
Ik ga deze auto lekker origineel houden. Misschien andere velgen en gele lampen. Deze velgen zijn al eens overgespoten zag ik. Wat zeg ik; overgeschilderd! Die man heeft met z'n ellendige kwast zelfs de naafdopjes verpest. Op het mooie zwarte middenstuk zit nog grijze verf:(
Heeft iemand een nieuw setje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
waarschijnlijk een 27 mc?brekie brekieKonradW;43999 schreef : wat is dat voor een ding dat links langs het stuur hangt??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.