Winner Special Tjeerd
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;19546 schreef : met warme motor + kachel volledig op 'rood' heb je na een paar minuten als het goed is het idee dat je in de fik staat... das een paar treetjes hoger dan 'warm'
Allright, refraise: wordt het wel heet in de auto met de kachel aan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik snap overigens iets niet helemaal: de temperatuurmeter in het dashboard haalt zijn signaal toch van een sensor aan de voorkant van het motorblok? (bij mij met 1 aansluiting erop, kan dat?) Ik dacht dat de thermostaat in de radiator alleen de ventilator aanstuurde. :confused:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Edit: ik ben dus nu op zoek naar een toerenteller voor de oude klokkenwinkel (zie de geleende afbeeldingen hieronder), eventueel te ruilen tegen een nieuwer type toerenteller en/of een originele buitentemperatuurmeter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
twkuiper;19552 schreef : Ja dat is geen probleem, als je de kachel openzet wordt het comfortabel warm. Van de vorige eigenaar begreep ik dat de kachelthermostaat een tijdje geleden is vervangen, wat heeft die met het hele verhaal te maken?
Ik snap overigens iets niet helemaal: de temperatuurmeter in het dashboard haalt zijn signaal toch van een sensor aan de voorkant van het motorblok? (bij mij met 1 aansluiting erop, kan dat?) Ik dacht dat de thermostaat in de radiator alleen de ventilator aanstuurde. :confused:
De thermostaat zorgt ervoor dat de motor sneller warm wordt. Hij sluit een gedeelte van het koelsysteem af (radiateur), en als het water een temperatuur van circa 90 graden Celsius krijgt gaat de thermostaat open. Als nou de thermostaat niet werkt, duurt het heel lang voordat de motor warm is, dus ook de koelvloeistof, dus ook de verwarming van de auto, dus komt het metertje niet goed omhoog
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
die is bij mij schijnbaar ook gaar, of de thermostaat, maar als je thermostaat kapot is, moet er gelijk een mooie oplossing gezocht worden, die zit best stom in de slang naar de radiator gepropt..
en ik vermoed dat die van mij door roest naar de knoppen is gegaan ofzo
en en en en als jij een econometer en thermometer hebt die niet passen, houd ik me graag aanbeveeld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als je de thermostaat op een andere plek zou monteren, duurt het te lang voordat het warme water bij de wascilinder komt. Het blok wordt dan al te heet voordat de koeling goed en wel is begonnen.
overigens gebeurt het regelmatig dat de wascilinder iets gaat lekken of dat de afdichting van de klep niet goed meer is.
de temperatuur van de motor wordt dan niet goed meer geregeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
@ Konrad: Ik vind de plaats waar ie zit niet zo stom, eerlijk gezegd... Je kan er makkelijk bij
En het is aanbevolen, niet aanbeveeld
Edit: net te laat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
maar goed, dan moet ik hem dus gaan loshalen en controleren of ie niet kapot is.
en als het de sensor is, moet ook alles los. dus dat wordt dan maar eerst aftappen gok ik, duur geintje om er na 2 weken alweer nieuw koelvloeistof in te gooien.
maar dan nog, houd ik me aanbevolen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
en... je hoeft ook niet eens alles af te tappen.
de sensor kun je checken met een multimeter (weerstand meten)
en voor het vervangen van de thermostaat hoeft ook niet perse afgetapt te worden. het kan zijn dat er wel iets vloeistof uit loopt maar die kun je later eenvoudig bijvullen met water.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.