show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Winner Special Tjeerd

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 12:29 #661477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd

antiekeradio;19546 schreef : met warme motor + kachel volledig op 'rood' heb je na een paar minuten als het goed is het idee dat je in de fik staat... das een paar treetjes hoger dan 'warm' :)


Allright, refraise: wordt het wel heet in de auto met de kachel aan? :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 13:37 #661479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Ja dat is geen probleem, als je de kachel openzet wordt het comfortabel warm. Van de vorige eigenaar begreep ik dat de kachelthermostaat een tijdje geleden is vervangen, wat heeft die met het hele verhaal te maken?
Ik snap overigens iets niet helemaal: de temperatuurmeter in het dashboard haalt zijn signaal toch van een sensor aan de voorkant van het motorblok? (bij mij met 1 aansluiting erop, kan dat?) Ik dacht dat de thermostaat in de radiator alleen de ventilator aanstuurde. :confused:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 13:42 #661480 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Oh ja, ik ben net even bezig geweest in het dashbboard om de toerenteller en de econometer aan te sluiten, maar dat ging iets minder soepel dan ik had verwacht. Ik blijk - tegen mijn eigen verwachting in - een oud type klokkenhuis te hebben, terwijl de toerenteller van een nieuwer type is. Ik heb wel de dimmer voor de dashboardverlichting en de sigarettenaansteker aangesloten (bedrading lag er al), dus het was gelukkig niet allemaal voor niks :D

Edit: ik ben dus nu op zoek naar een toerenteller voor de oude klokkenwinkel (zie de geleende afbeeldingen hieronder), eventueel te ruilen tegen een nieuwer type toerenteller en/of een originele buitentemperatuurmeter :)



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 14:42 #661481 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd

twkuiper;19552 schreef : Ja dat is geen probleem, als je de kachel openzet wordt het comfortabel warm. Van de vorige eigenaar begreep ik dat de kachelthermostaat een tijdje geleden is vervangen, wat heeft die met het hele verhaal te maken?
Ik snap overigens iets niet helemaal: de temperatuurmeter in het dashboard haalt zijn signaal toch van een sensor aan de voorkant van het motorblok? (bij mij met 1 aansluiting erop, kan dat?) Ik dacht dat de thermostaat in de radiator alleen de ventilator aanstuurde. :confused:


De thermostaat zorgt ervoor dat de motor sneller warm wordt. Hij sluit een gedeelte van het koelsysteem af (radiateur), en als het water een temperatuur van circa 90 graden Celsius krijgt gaat de thermostaat open. Als nou de thermostaat niet werkt, duurt het heel lang voordat de motor warm is, dus ook de koelvloeistof, dus ook de verwarming van de auto, dus komt het metertje niet goed omhoog :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 15:00 #661482 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Da's een duidelijke uitleg, bedankt! Als ik het goed begrijp moet ik mijn probleem dus zoeken bij de sensor (in het motorblok) of de temperatuurmeter zelf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 15:37 #661485 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
jup, en zeer waarschijnlijk is het de sensor op je waterpomp ;)
die is bij mij schijnbaar ook gaar, of de thermostaat, maar als je thermostaat kapot is, moet er gelijk een mooie oplossing gezocht worden, die zit best stom in de slang naar de radiator gepropt..

en ik vermoed dat die van mij door roest naar de knoppen is gegaan ofzo

en en en en als jij een econometer en thermometer hebt die niet passen, houd ik me graag aanbeveeld? ;):D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 15:59 #661490 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
die thermostaat zit op die plek prima, het is misschien geen 'mooie' oplossing maar je kunt hem zo wel h??l eenvoudig vervangen, er is geen kans op lekkage, en wat het belangrijkste is; de wascilinder (het elementje wat de opening van het klepje regelt) zit precies op de plek waar het warmste water je motor uit komt, en dankzij de bypass slangen wordt op die plek altijd een kleine stroming in stand gehouden.

Als je de thermostaat op een andere plek zou monteren, duurt het te lang voordat het warme water bij de wascilinder komt. Het blok wordt dan al te heet voordat de koeling goed en wel is begonnen.


overigens gebeurt het regelmatig dat de wascilinder iets gaat lekken of dat de afdichting van de klep niet goed meer is.

de temperatuur van de motor wordt dan niet goed meer geregeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 16:00 #661491 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
Je moet even kijken of je temperatuurmeter helemaal niet omhoog komt, als ie half omhoog komt (normaal hoort ie onder het rode lampje te staan) is het waarschijnlijk je thermostaatje.

@ Konrad: Ik vind de plaats waar ie zit niet zo stom, eerlijk gezegd... Je kan er makkelijk bij :D

En het is aanbevolen, niet aanbeveeld ;):D

Edit: net te laat ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 16:29 #661492 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
haha shit, slecht nederlands door mij :p

maar goed, dan moet ik hem dus gaan loshalen en controleren of ie niet kapot is.
en als het de sensor is, moet ook alles los. dus dat wordt dan maar eerst aftappen gok ik, duur geintje om er na 2 weken alweer nieuw koelvloeistof in te gooien.

maar dan nog, houd ik me aanbevolen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2007 17:07 #661496 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winner Special Tjeerd
als het nog verse vloeistof is kun je die gewoon opvangen in een bak en terug erin doen hoor :)

en... je hoeft ook niet eens alles af te tappen.

de sensor kun je checken met een multimeter (weerstand meten)

en voor het vervangen van de thermostaat hoeft ook niet perse afgetapt te worden. het kan zijn dat er wel iets vloeistof uit loopt maar die kun je later eenvoudig bijvullen met water.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD