Welke benzine moet ik tanken
- Ted Bogers
- Nieuw lid
Heeft iemand hier iets over te melden?
Ted Bogers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Fehac nieuwsbrief 8 oktober 2018
Berichtgeving nieuwe brandstof stickers leiden tot verwarring
Nieuwe brandstof stickers bij de pomp
Vanaf 12 oktober staan er bij alle benzinepompen in heel Nederland nieuwe aanduidingen voor de verschillende brandstoffen: het zijn de in de hele EU gelijke etiketten die vermelden hoeveel ethanol er in de benzine wordt bijgemengd en de hoeveelheid biodiesel die er in de diesel zit. Dat wordt E5 voor maximaal 5% bijgemengde ethanol, E10 voor maximaal 10% bijgemengde ethanol en bijv. B7 voor 7% maximaal bijgemengde biodiesel. Ethanol is een soort alcohol uit tarwe of mais en biodiesel komt uit frituur- of braadvet.
Verwarring over betekenis
Deze stickeractie heeft geleid tot enige verwarring: om te beginnen over Euro95 dat vaak wordt begrepen als brandstof in de verhouding 95% benzine en 5% ethanol. Die aanduiding 95 in Euro95 is echter het octaangetal van de benzine. Zoals Euro98 een octaangetal van 98 heeft.
Daarnaast bestaat de indruk dat er vanaf 12 oktober al overal 10% ethanol in de benzine zit. Ook niet waar: de verhoging van 5% naar 10% ethanol gebeurt pas in de loop van volgend jaar en ook dan blijft Euro95 of E5 nog volop verkrijgbaar.
Advies blijft: tank een premiumbenzine
Benzine zonder ethanol en met een hoog octaan getal zoals Shell V-power 98, BP Ultimate 98 en Competition 102 blijven nog steeds verkrijgbaar. Het advies van de FEHAC blijft om een van deze benzines voor een oldtimer te tanken om motorschade te voorkomen. De FEHAC volgt de ontwikkelingen rond brandstof op de voet, met name welke ethanolvrije benzines verkrijgbaar blijven.
Nadere informatie
www.nove.nl/nieuwsberichten/iedereen/ber...leidt-tot-verwarring
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieuv...er/brandstofstickers
Publicaties
Informatie uit deze nieuwsbrief is vrij van rechten.
Artikelen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen, mits de bron wordt vermeld.
Colofon
FEHAC Secretariaat
Kosterijland 15
3981 AJ Bunnik
☏ 085 - 303 46 51
✉
@ www.fehac.nl
Wij zijn met de V300 club aangesloten bij de FEHAC.
En nog een paar bronnen:
ANWB:
www.anwb.nl/experts/auto/42/ethanol-vrij-benzine
Hier staat:
Shell Vpower is in de BeNeLux en Duitsland-oostenrijk-zwitserland (DACH) ethanol vrij en in Frankrijk is Vpower ethanol houdend volgens het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
FEHAC over schade door e10 benzine:
fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsys...lassieke-voertuigen/
Bijna elk tankstation verkoopt tegenwoordig een 'premium' benzine soort, maar alleen bij de BP, Shell en Firezone zijn dit ethanol vrije brandstoffen. Bij bijv. de ESSO zit er gewoon E10 in hun premium benzine en dat is heel jammer.
Ik hoop dat ethanol vrije benzine altijd verkrijgbaar zal blijven, oudere auto's / oldtimers worden gemiddeld maar 2000 km per jaar gebruikt volgens de FEHAC, maar omdat ze in totaal weinig brandstof gebruiken vergeleken met het normale dagelijkse verkeer, zal er ook minder vraag zijn naar de ethanol vrije brandstoffen die hiervoor noodzakelijk blijken te zijn. De meeste mensen kiezen liever voor een lagere prijs en aan de pomp wordt je niet geïnformeerd.
Bij onze v300's is goedkoop dus duurkoop, op de lange termijn ga je door het tanken van E10 met een auto die er niet voor geschikt is extra kosten krijgen.
Bij BP scheelt het vaak maar 10 cent per liter aan de pomp (prijsverschil tussen Euro 95 en BP Ultimate) en bij de firezone scheelt het soms wel 40 cent of meer.
Dus ik raad je persoonlijk BP ultimate of Shell vpower aan voor een volvo 300. Voor die paar euro op een volle tank kan het een hoop ellende en kosten schelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
@Erick, iets zegt me dat jij al jaren op de scheten van fossielen rondrijdt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Wouter76;256137 schreef : @Erick, iets zegt me dat jij al jaren op de scheten van fossielen rondrijdt
:yesyes: en met plezier :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Toch zou ik geen E10 aanbevelen. Als eerste is je verbruik flink hoger, zoveel dat je er net zo goed premium benzine in kunt gooien. Als tweede staan oldtimers vaak langer stil voor bijvoorbeeld de winter. Hoe meer ethanol in de benzine zit, hoe meer deze bezine vocht uit de lucht zal aantrekken met als resultaat op den duur water en roest in de tank. Ook vergomt benzine met meer ethanol volgens mij eerder dan ethanolvrije benzine.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
General Custom;256148 schreef : E10 kan in onze Volvo's, ze kunnen er tegen, daar ben ik van overtuigd. Ik heb documentatie over testen van Volvo waar men met een 340 op pure alcohol rijdt en de weinige aanpassingen die hiervoor zijn gedaan. Deze documentatie ligt trouwens ook op de VKB ter inzage op onze clubstand.
Toch zou ik geen E10 aanbevelen. Als eerste is je verbruik flink hoger, zoveel dat je er net zo goed premium benzine in kunt gooien. Als tweede staan oldtimers vaak langer stil voor bijvoorbeeld de winter. Hoe meer ethanol in de benzine zit, hoe meer deze bezine vocht uit de lucht zal aantrekken met als resultaat op den duur water en roest in de tank. Ook vergomt benzine met meer ethanol volgens mij eerder dan ethanolvrije benzine.
Een heel goed punt! Wel kan het af en toe kosteneffectief zijn om in een wat rijk lopende auto om de koolstofaanslag eruit te branden. Geen idee hoe de ethanol dat doet, maar het doet écht wonderen, veel beter dan zo'n additief bij een tank 98. Wel mooi de tank leegrijden en weer aftanken met 98 als je weinig rijdt, natuurlijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
General Custom;256148 schreef : E10 kan in onze Volvo's, ze kunnen er tegen, daar ben ik van overtuigd. Ik heb documentatie over testen van Volvo waar men met een 340 op pure alcohol rijdt en de weinige aanpassingen die hiervoor zijn gedaan. Deze documentatie ligt trouwens ook op de VKB ter inzage op onze clubstand.
Toch zou ik geen E10 aanbevelen. Als eerste is je verbruik flink hoger, zoveel dat je er net zo goed premium benzine in kunt gooien. Als tweede staan oldtimers vaak langer stil voor bijvoorbeeld de winter. Hoe meer ethanol in de benzine zit, hoe meer deze bezine vocht uit de lucht zal aantrekken met als resultaat op den duur water en roest in de tank. Ook vergomt benzine met meer ethanol volgens mij eerder dan ethanolvrije benzine.
Kernachtige samenvatting van een uitgebreider en helder stuk hierover in de VolVoice van gisteren, dank voor beide! Nou alleen nog mijn uitgebouwde radiator schoon genoeg krijgen om vóór 1 november de tank leeg te rijden waarvan ik eigenlijk niet zeker meer weet of daar Ultimate98 in zit :hmmz:
En ere wie ere toekomt, ook de Fehac en Robert heel helder:
Robert340;256133 schreef : Dit blijft een interessant onderwerp. Hier is de FEHAC nieuwsbrief hierover:
(…)
Advies blijft: tank een premiumbenzine
Benzine zonder ethanol en met een hoog octaan getal zoals Shell V-power 98, BP Ultimate 98 en Competition 102 blijven nog steeds verkrijgbaar. Het advies van de FEHAC blijft om een van deze benzines voor een oldtimer te tanken om motorschade te voorkomen. De FEHAC volgt de ontwikkelingen rond brandstof op de voet, met name welke ethanolvrije benzines verkrijgbaar blijven.
Bijna elk tankstation verkoopt tegenwoordig een 'premium' benzine soort, maar alleen bij de BP, Shell en Firezone zijn dit ethanol vrije brandstoffen. Bij bijv. de ESSO zit er gewoon E10 in hun premium benzine en dat is heel jammer.
Ik hoop dat ethanol vrije benzine altijd verkrijgbaar zal blijven, oudere auto's / oldtimers worden gemiddeld maar 2000 km per jaar gebruikt volgens de FEHAC, maar omdat ze in totaal weinig brandstof gebruiken vergeleken met het normale dagelijkse verkeer, zal er ook minder vraag zijn naar de ethanol vrije brandstoffen die hiervoor noodzakelijk blijken te zijn. De meeste mensen kiezen liever voor een lagere prijs en aan de pomp wordt je niet geïnformeerd.
Bij onze v300's is goedkoop dus duurkoop, op de lange termijn ga je door het tanken van E10 met een auto die er niet voor geschikt is extra kosten krijgen.
Bij BP scheelt het vaak maar 10 cent per liter aan de pomp (prijsverschil tussen Euro 95 en BP Ultimate) en bij de firezone scheelt het soms wel 40 cent of meer.
Dus ik raad je persoonlijk BP ultimate of Shell vpower aan voor een volvo 300. Voor die paar euro op een volle tank kan het een hoop ellende en kosten schelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.