- Berichten: 4
Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Ik heb een Kip Touring uit 1984, gaat prima achter een 360 2.0.
Leeggewicht 500 kg, max 850. Wel een antislingerkoppeling erop, geeft meer comfort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Was een origineel accesoire vroeger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
hwe1993;244471 schreef : Hulpveren/staat van de schokdempers achter zijn nog een punt. Het concept van hulpveren is mij overigens helemaal vreemd.
Heel simpel, een 340 heeft standaard een de linkerkant een bladveer en aan de rechterkant nog een. Een bladveer zit met de uiteinden aan de bodemplaat van de auto en in het midden van de bladveer zit de achteras bevestigt.
Hulpveren kun je in verschillende vormen maken, maar in het geval van de 340 worden meestal extra spiraalveren bedoelt die tussen de de achteras en bodemplaat worden geplaatst om de bladveren te ondersteunen. Het resultaat is veel stuggere vering aan de achterkant.
Om eerlijk te zijn, ik zie de meerwaarde van hulpveren niet zo. Ja ze voorkomen dat de auto achter in zijn veren zakt en dat de bodemvrijheid aan de achterkant niet veel kleiner wordt. Een 340 heeft echter meer dan genoeg bodemvrijheid van zichzelf en bladveren hebben bovendien de eigenschap dat ze van zichzelf stugger worden hoe verder ze inveren (dus hoe zwaarder de belading is).
Mocht je vaak met veel gewicht in de kofferbak rijden dan hebben hulpveren wel nut. Echter zou ik dan kiezen voor een andere maatgemaakte oplossing, namelijk een extra stuk bladveer onder de bestaande bladveer leggen.
Van de caravan heb je qua gewicht eigenlijk weinig last als je deze goed belaadt, dat is een gewicht van slechts +-50kg op de kogel. Het zijn meer de spullen die je in de kofferbak legt die je auto doen doorzakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Niveauregeling is helemaal mooi, de 940 van mijn moeder heeft automatische niveauregeling. Dat rijdt echt fantastisch, met een 1.800 kg tandemasser rijdt dat veel stabieler en rustiger dan zonder niveauregeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
1) je raakt zwaar vermoeid na 2 uur rijden
2) je raakt zwaar vermoeid na 1,5 uur rijden
Geloof me..... Doe het rustig aan! Je schrikt je helemaal kapot als je de eerste keer wordt ingehaald door een bus. En als je via de snelweg gaat, gebeurt dat continu. Denk er niet te licht over, want dan gebeuren er ongelukken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik heb de afgelopen jaren zo'n 10.000 km met diverse auto-caravan combinaties gereden. Diverse auto's (Volvo 360, Volvo 460, Ford Focus, Peugeot 206, Peugeot 308, Renault Scenic) en diverse caravans (bouwjaar tussen 1981 en 2001).
Bij een geode belading en bij goed anticiperen heb ik met geen van de combinaties ooit problemen gehad. Gewoon rustig rijden en ver vooruit kijken. Proberen mee te rijden met de vrachtauto's zodat ze je niet constant inhalen.
Daarnaast helpt het om te weten bij welke toerentallen de motor van je auto zijn maximum koppel en maximum vermogen levert. Zeker bij hellingen moet je tussen die twee toerentallen gaan zitten, dus op tijd terug schakelen!
En zoals al gezegd: zeker bij afdalen rustig rijden! Kijk anders eens op caravantrekker.nl, daar staan veel tips en kun je ook berekeningen maken.
Concluderend kan ik zeggen dat met een caravan rijden de eerste keer best vermoeiend is, want het is echt even wennen. Maar als je eraan gewend bent, is het leuk! Het is weer echt auto rijden waarbij je ook na moet denken over wat je doet. Heel veel plezier gewenst!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Met ervaring, de juiste belading en goed anticiperen, is er niets aan de hand.
Maar dat is met alles zo in het leven. :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.