Het grote ''op de sloop'' topic
- V300 register
- Verbannen
Alexdepalex;250900 schreef : Och, de 'belastingregels'...
Want je moet wel 100 - 120 euro betalen per jaar voor een auto en 3 mnd stilzetten. Als je dat niet meer kunt opbrengen, dan is het wellicht helemaal discutabel of een auto wel een goede keuze is voor je financiële situatie. Onderhoud kost een veelvoud. Iets waar je niet onderuit kan als je in bezit bent van één of meerdere auto's.
Wij hebben nog geluk met onze relatief lichte oldtimers, denk eens aan mensen die een Buick op kwarttarief hebben...
Sorry dat ik het moet zeggen Alex, maar je verhaal raakt kant noch wal.
Een Buick op kwarttarief kost ook gewoon 120 euro in de kwarttariefregeling. Of 124 euro inmiddels geloof ik, want elk jaar wordt het maximale bedrag een euro hoger. Die 124 euro is trouwens ook niet het probleem, een stallingsplaats des te meer. Als je niet toevallig in het noorden of oosten van het land woont, en zoals zoveel mensen geen eigen garage hebt, begint stallingsruimte zo rond de 50 euro per maand. Daar bovenop komt dat je in elk geval voor die 3 maanden nog een 2e auto moet hebben waardoor je onderhoudskosten verdubbelen, en er vaste lasten voor nóg een auto betaald moeten worden. Ik snap wel dat de oldtimer dan wordt verkocht wanneer iemand niet echt veel te besteden heeft, de hypotheek of huur van je huis is toch belangrijker.
Eigenlijk maakt het voor onze auto's ook niet zo veel uit of deze in de kwartarief-regeling vallen. Je moet toch een stallingsplaats hebben en je kunt tegenwoordig schorsen en ontschorsen via internet. Ik ben op die manier met belasting betalen en schorsen wanneer ik de auto niet gebruik ook slechts rond de 100 euro per jaar aan belasting kwijt voor mijn 340 uit 1990.
Als je de Buick uit jou voorbeeld hebt, maar dan van 1988 of later, dan ben je wel de sjaak...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;250882 schreef : Dat lijkt me niet correct. Heb je ook alle 'dl' 'gl' 'gls' en '343' etc meegenomen?
Ik zou het niet weten, ik heb de info 'ook maar' gekopieerd:
bovagrai.info/auto/2017/bezit/1-7-person...naar-merken-en-type/
Volgens mij kloppen de cijfers wel aardig, en worden ook de aanvullende letters meegeteld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
General Custom;250902 schreef : Sorry dat ik het moet zeggen Alex, maar je verhaal raakt kant noch wal.
Een Buick op kwarttarief kost ook gewoon 120 euro in de kwarttariefregeling. Of 124 euro inmiddels geloof ik, want elk jaar wordt het maximale bedrag een euro hoger. Die 124 euro is trouwens ook niet het probleem, een stallingsplaats des te meer. Als je niet toevallig in het noorden of oosten van het land woont, en zoals zoveel mensen geen eigen garage hebt, begint stallingsruimte zo rond de 50 euro per maand. Daar bovenop komt dat je in elk geval voor die 3 maanden nog een 2e auto moet hebben waardoor je onderhoudskosten verdubbelen, en er vaste lasten voor nóg een auto betaald moeten worden. Ik snap wel dat de oldtimer dan wordt verkocht wanneer iemand niet echt veel te besteden heeft, de hypotheek of huur van je huis is toch belangrijker.
Eigenlijk maakt het voor onze auto's ook niet zo veel uit of deze in de kwartarief-regeling vallen. Je moet toch een stallingsplaats hebben en je kunt tegenwoordig schorsen en ontschorsen via internet. Ik ben op die manier met belasting betalen en schorsen wanneer ik de auto niet gebruik ook slechts rond de 100 euro per jaar aan belasting kwijt voor mijn 340 uit 1990.
Als je de Buick uit jou voorbeeld hebt, maar dan van 1988 of later, dan ben je wel de sjaak...
Klopt!
Jullie hebben helemaal gelijk!
Ik zit te lang niet meer in deze materie en was helemaal vergeten dat er een maximum bedrag was van 120 euro.
Wat op zich nog een schijntje is.
Het was een lukrake reactie op hetgeen waar ik me telkens over verbaas; het belastingvrije geneuzel en het goedkopieneukie-rijden.
Of je een oldtimer wel of niet kan betalen, moet niet van die 120 euro maximaal op jaarbasis afhangen, dan ben je gewoon niet goed bezig.
Misschien die iPhone van 899 euro met een abonnement van 65 euro per maand inleveren en met een oldtimer-telefoon gaan bellen?
Nee, dan is het in één keer niet zo leuk met een oldtimer... :+
Haha, geintje natuurlijk, maar het is wel vreemd natuurlijk dat het er met zo'n oldtimer erg strak langsheen moet gaan op financieel gebied, als op belasting wordt bezuinigd en dat hoofdregel is om met een 300 te gaan rijden, dan zal zo'n wagen vast niet veel onderhoud genieten.
Ik weet niet of het dan wel iets voor je is om een oldtimer te gaan rijden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alexdepalex;250951 schreef : Haha, geintje natuurlijk, maar het is wel vreemd natuurlijk dat het er met zo'n oldtimer erg strak langsheen moet gaan op financieel gebied, als op belasting wordt bezuinigd en dat hoofdregel is om met een 300 te gaan rijden, dan zal zo'n wagen vast niet veel onderhoud genieten.
Ik weet niet of het dan wel iets voor je is om een oldtimer te gaan rijden?
Klopt helemaal Alex. Je moet een oldtimer rijden omdat je het een leuke auto vindt, niet omdat het minder kost. Als iemand zo goedkoop mogelijk wilt rijden kan diegene beter een klein simpel wagentje van 10-15 jaar oud kopen. Dat kost minder in belasting dan een oldtimer aan onderhoud kost.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer een afweging; een Volvo 300 met het budget om er goed voor te zorgen, of een Amerikaan die je eigenlijk nog leuker vindt maar waar je eigenlijk het budget niet voor hebt om er goed voor te zorgen. Ik heb zelf ooit voor die keuze gestaan, en nooit spijt gehad dat ik een 340 heb gekozen. (die amerikaan is later nog gekomen, maar dat ter zijde)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Die regeling is nog niet zo verkeerd: 1/4 betalen, 3/4 gebruiken.
Al is er wat MRB betreft is er maar een echt eerlijk systeem: per kilometer betalen. Zeg zelfs ik, met een inmiddels weer helemaal MBR vrije 245 op LPG.
In het kader van het milieu zouden we trouwens ook die oude panden langs de grachten in bv Amsterdam kunnen vervangen door energieneutrale Vinexhuizen. Maar dat proefballonnetje is nog niet opgelaten, merkwaardigerwijs. Of een nieuw vliegveld bijbouwen, zodat de mensen die vieze auto's niet mee hoeven nemen op vakantie.
Maar dit soort discussies, daarover is op dit en op andere fora intussen wel genoeg te lezen, dus laat ik het hier maar bij laten (typ ik gelaten).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Heb je toevallig ook gezien hoe de voorspatborden van die 66 ernaast waren??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zebo010;257541 schreef : Beste Nick,
Heb je toevallig ook gezien hoe de voorspatborden van die 66 ernaast waren??
Eerlijk gezegd niet op gelet, zal erop letten als ik er de volgende keer ben en je een berichtje sturen hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Spatborden van een 66 zitten gepuntlast. Niet gebout.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.